چت

نکات امنیتی اجرای داربست

داربست به تجهیزات چوبی یا فلزی گفته می‌شود که به صورت موقتی برای دسترسی به مکان‌های بالاتر از 2 متر استفاده می‌شوند. بر روی داربست معمولا صفحاتی چوبی یا فلزی قرار می‌گیرد. ‌قبل از استفاده از داربست کاربر باید از ایمنی داربست اطمینان حاصل کند. برای این منظور از اتیکت استفاده می‌شود. اتیکت‌ها در مقابل گرما، نور آفتاب، رطوبت و باران مقاوم هستند و توسط ماژیک‌های مخصوصی روی آن نوشته می‌شود.

نکات امنیتی اجرای داربست

در زمان اجرای داربست باید به اتیکت‌های درج شده بر روی آن توجه کنید. اتیکت سبز به معنای تایید ایمنی داربست است. این اتیکت‌ها توسط ناظر داربست به داربست آویزان می‌شود. محل قرار گرفتن آن باید به گونه‌ای باشد که افراد به راحتی آن را ببینند. اگر داربست مورد تایید نباشد رنگ قرمز به آن تعلق می‌گیرد. کار کردن بر روی داربستی که اتیکت قرمز بر روی آن قرار گرفته است، غیر مجاز می‌باشد. بهتر است ابتدای محل ورود داربستی که اتیكت قرمز دارد با نوار خطر بسته شود. برای ثبت نکات مربوط به داربست، پیشنهادات، بازرسی‌ها، زمان بازدیدها و ... از پشت اتکت سبز که رنگ آن زرد است، استفاده می‌کنند. 

در شرایط آب و هوایی نامساعد و هرگونه تغییرات در ساختمان داربست، تمام اجزای آن مورد بازرسی قرار می‌گیرند و اتیکت مناسب بر روی آن نصب می‌گردد. لوازم و تجهیزاتی که برای این کار استفاده می‌شود باید متناسب با این کار باشد.  در نگهداری از بست‌ها، لوله‌ها، رابط‌ها و … باید دقت کافی لحاظ شود. هیچ قطعه‌ای از داربست نباید از بالا به پایین پرتاب شود. تمامی بست‌ها و گیره‌ها برای دوام بیشتر بهتر است در یک ظرف محتوی روغن و گازوییل نگهداری شوند. از به کار بردن قطعات معیوب و خراب باید پرهیز کرد. داربست بند باید در زمان کار از آچار رینگی مناسبی استفاده نماید. استفاده از لوازم حفاظت فردی نظیر کفش ایمنی، کلاه، دستکش، لباس کار راحت (نه گشاد ونه تنگ)، کمربند ایمنی ضروری است.

 افرای که می‌خواهند از داربست استفاده کنند، باید قبل از شروع به کار در کلاس‌های آموزشی مربوطه شرکت کرده و کلاس‌های تئوری و عملی مناسب و مرتبط با آن را بگذرانند. برای افراد داربست بند هم کارت مخصوصی صادر شده که نشان می‌دهد این افراد دوره‌های مربوطه را سپری کرده و با رعایت کامل ایمنی مجاز به کار هستند. باید دقت کنید که افراد باید مناسب این کار باشند. افرادی که از ارتفاع هراس دارند و دانش و تجربه کافی در این زمینه را ندارند، برای این کار مناسب نیستند. کارکنان باید با خطرات داربست، چگونگی محافظت و کنترل خطرات آشنا باشند.

در ادامه به این مباحث بیشتر خواهیم پرداخت :

  • مهمترین خطرات
  • داربست های معلق ( Suspended Scaffold
  • ‌داربست متحرک Moving scaffold
  • ‌موارد مهم در داربست‌بندی
  • نکات ایمنی زمان نصب داربست

مهمترین خطرات اجرای داربست

سقوط از ارتفاع

زمانی که فرد از داربست بالا و پایین می‌رود به دلیل نداشتن حفاظ مناسب باید از سیستم (PERSONAL FALL ARREST SYSTEM) استفاده شود. دستگیره، نرده، حفاظ و موانع ایمنی از دیگر مواردی هستند که باید حتما نصب شوند.

گاردریل‌ها در طرف باز و در دو انتهای داربست باید نصب شوند. در صورتی که فاصله سکو از کار بیش از ۱۴ اینچ باشد، علاوه بر گاردریل باید از کمربند ایمنی نیز استفاده شود.

برخورد سر با اشیاء

برای پیشگیری از این خطر، از کلاه‌های ایمنی به همراه چانه بند استفاده می‌شود. در بالای محل کار تور ایمنی SAFETY NET نصب می‌شود. از قرنیز TOE-BOARD برای لبه‌های محل کار استفاده کنید تا احتمال برخورد سر با اشیا به حداقل برسد.

خطر برق گرفتگی

هنگام کار در ارتفاع و بالای داربست مراقب تجهیزات و خطوط انتقال برق باشید و حتماً فاصله ایمن را رعایت کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد حوادث مهلک شود.

ریزش داربست

برای پیشگیری از خطر ریزش و سقوط داربست حتماً از متریال مناسب استفاده نمایید. مهار Brace را بکار ببرید و لوله‌های داربست را محکم و خوب ببندید. محل استقرار داربست باید سفت و محکم باشد. داربست باید به سازه اصلی (ساختمان، استراکچر و..) بسته شود.

اجرای داربست

داربست‌های معلق

  •  
  • قبل از نصب، از محل کار بازدید کنید و بر اساس میزان بار وارده تجهیزات و وسایل لازم را برای کار آماده نمایید.
  • از افرادی استفاده کنید که مهارت و توانایی لازم در این  زمینه  را داشته باشند.
  • از محکم بودن محل اتصال کابل‌ها به ویژه محل اتصال کابل به داربست اطمینان حاصل کنید.
  • کابل بکار رفته در این داربست‌ها حداقل باید 6 برابر وزن داربست مقاومت داشته باشد.
  • تمهیدات لازم برای جلوگیری از پیچ و تاب خوردن داربست در نظر گرفته شود.
  • بار و وسایل به مورد و بی استفاده را بر روی داربست قرار ندهید.
  • استفاده از سیستم PFAS برای جلوگیری از خطر سقوط افراد استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که تجهیزات برقی در سلامت کامل هستند. 
  • از قرار دادن مواد اشتعال زا بر روی داربست خودداری کنید.
  • اگر می‌خواهید به ارتفاعات بالاتری دسترسی داشته باشید، بر روی جعبه یا بشکه نایستید.
  • وزنه‌های تعادلی داربست معلق بایستی بیشتر از ماکزیمم وزن داربست باشد.
  • ترمز ایمنی داربست معلق را همیشه قبل از کار بازدید کنید.

داربست معلق

داربست متحرک

یکی از انواع داربست، داربست متحرک است. هنگام جا به جایی داربست متحرک نباید کسی بر روی آن باشد. سطحی که می‌خواهید داربست را بر روی آن جا به جا کنید باید صاف و بدون برآمدگی باشد. مطمئن شوید که چرخ‌ها و ترمز آن سالم هستند. برای هل دادن قسمت پایینی را انتخاب کنید و در نهایت برای حفظ تعادل، جک‌های تعادلی چرخ دار را در دو طرف داربست تعبیه کنید.

 

موارد مهم در داربست‌بندی

طبق استاندارد، پایه‌های داربست در یک راستا و در یک خط مستقیم قرار گرفته و حداکثر فاصله بین آن‌ها باید 2 متر باشد. برای اتصال لوله‌های طولی ار پین استفاده می‌شود. برای افزایش مقاومت داربست می‌توانید بریس یا همان لوله مهاری را به صورت ضربدری بهم متصل کنید. برای زوایای مختلف هم بست‌های گردان مناسب هستند. جنس بست‌ها معمولا چدن یا فرنج است. به ازای هر 2 متر باید 6 الی 7 پله قرار داداه شود. روغن کاری مرتب بست‌ها را نباید فراموش کنید. برای روغن کاری مخلوط گازوئیل و روغن می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در محل پله‌ها از علائم هشدار دهنده مناسب استفاده کنید. در صورت ضرورت می‌توانید به جای پله از سطوح شیبدار استفاده کنید. 

برای دسترسی به قسمت‌های بالتر از نردبان چوبی استفاده نکنید. در صورت استفاده از نردبان حتما اجزای آن را بررسی کنید و اگر با برق سر و کار دارید از نردبان عایق استفاده نمایید. بالا و پایین نردبان را محکم به یک قسمت امن ببندید. از قطعات معیوب و خراب برای داربست استفاده نکیند. لوله‌های فلزی به دلیل محکم بودن و مقاومت بالا گزینه مناسبتری هستند. مراقب باشید شکافی در لوله نباشد. 

موارد مهم در داربست‌بندی

نکات ایمنی زمان نصب داربست

رعایت نکات فنی لازمه هر کاری است . اگر می‌خوتهید در هنگام داربست بندی دچار حادثه نشوید باید نکات ایمنی لازم رعایت شوند تا مشکلی بوجود نیاید. برخی از این نکات ایمنی عبارتند از:

  • فاصله بین پله های نردبان باید حداکثر 30 سانتی متر باشد. 
  • از نردبان دست ساز استفاده نکنید.
  • زاویه‌ای که بین سطح افق و نردبان به وجود می‌آید، باید ۷۵ درجه باشد.
  • تکیه دادن به نرده‌ها ممنوع است.
  • به جای رنگ کردن قطعات از مواد ضد زنگ استفاده کنید. 
  • بست ها و تیر های داربست باید در مکانی مسقف نگهداری شوند و زمان استفاده از آنها برای نصب داربست، کنترل کیفیت شوند.
  • .سطحی که داربست بر روی آن نصب می‌شود باید محکم باشد

 

سخن آخر

برای کار کردن و دسترسی در مکان‌هایی با ارتفاع بیش از 2 متر باید داربست نصب گردد. داربست‌ها ساختار‌های موقتی هستند که شامل اتصال‌ها و تکیه گاه‌ها و چند جایگاه اجرایی می‌باشند. برخی عملیات‌هایی که بر روی ساختمان انجام می‌شوند مانند نما ساختن، تعمیرات، رنگ آمیزی و… به دلیل زیاد بودن ارتفاع محل کار، نیاز به داربست دارد.

.در نهایت داربست باید توسط افراد متخصص و با رعایت کامل نکات ایمنی نصب گردد

 

منبع تامین محتوا فولاد24

 

دیدگاه ها
×