چت

میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک

از دیگر دغدغه های مهندسان ساختمان بروز مشکل ترک خوردگی سقف های تیرچه بلوک در اثر تجمع حرارت در بتن می‌باشد. به طور کلی به دلیل ماهیت فولاد، این فلز در هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت و دما با ایجاد انقباض و انبساط دچار شکستگی می‌شود.

میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک

میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک چه کاربردی دارد؟ برای حل معضل اشاره شده، مهندسان اقدام به استفاده از میلگرد‌های افت و حرارت کرده اند که وظیفه‌ی اصلی آنها ( آرماتور‌های حرارت) در ساختمان جلوگیری از تنش‌های ناشی از تجمع حرارت بتن می‌باشد، با ما همراه باشید با ادامه این نوشتار با عناوین زیر:

  • کاربرد میلگرد حرارتی در سقف
  • آشنایی با نمره میلگرد حرارتی
  • علت استفاده از میلگرد حرارتی
  • معایب استفاده میلگرد حرارتی
  • روش‌های جایگزین میلگردهای حرارتی

قیمت روز میلگرد

کاربرد میلگرد حرارتی در سقف

عمده مصرف آرماتور های حرارتی در سقف می‌باشد، چرا که بیشترین افت دما و حرارت در سقف ساختمان اتفاق می‌افتد. طریقه چیدمان این آرماتور‌ها به صورت چپ و راست بر روی یکدیگر بوده و باید از سایز ۶ تا ۸ میلیمتر این مقاطع مورد استفاده قرار بگیرد. مطلوب ترین حالت ممکن برای قرار گرفتن این مقاطع یک سوم بالاتر از ضخامت دال بتنی می‌باشد. این آرماتور‌ها علاوه بر جلوگیری از ترک خوردن سقف از تخریب بتن در هنگام آتش سوزی جلوگیری کرده همچنین نقش باربری در سازه را ایفا می‌کند.

نمره میلگرد حرارتی

همیشه این سوال مطرح بوده که عملکرد  میلگرد‌های آجدار حرارتی بهتر است یا آرماتورهای ساده؟ برخی بر این باورند که مقاطع آجدار به دلیل دارا بودن آج از انقباض و انبساط بتن جلوگیری می‌کند اما چیزی نگذشت که مساله‌ی لزوم جاری بودن آرماتور ها مطرح شد. که در صورت آجدار بودن آرماتور، این مقطع جاری نمی‌شود.

برای روشن تر شدن موضوع بیایید به بررسی آن بپردازیم. در سقف ساختمان نیروهای وارده آنقدر شدید نیست که باعث سر خوردن آرماتور شود. علاوه بر آن نیرویی که باعث سر خوردن مقاطع می‌شود طول مهاری آرماتورهای داخل بتن است. بنابراین آرماتور باید آجدار باشد تا طول مهاری را کم کند. تنها در صورتی که طول مهاری آرماتور حرارت به اندازه کل سقف باشد می‌توان از آرماتور‌های ساده استفاده کرد.

میلگرد حرارتی

علت استفاده از میلگرد حرارتی

این مقاطع هم مانند بسیاری از مقاطع دیگر مزایا و معایبی دارد که در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت: برخی استفاده از آرماتور‌های حرارتی در سازه را برای جلوگیری از خوردگی و ترک برداشتن بتن مطابق با آیین نامه ملی ایران ۳۱۳۲ الزامی می‌دانند. دلیل الزام آن است که بتن در ابتدای کار بتن ریزی خیس بوده و بعد از گذشت چند روز کم کم خشک می‌شود.

ماهیت بتن به گونه ایست که در هنگام خشک شدن تمایل به منبسط و منقبض شدن دارد که در صورت عدم وجود آرماتور‌های حرارتی بعد از خشک شدن کامل بتن شاهد ترک هایی بر روی سطح آن خواهیم بود. بنابراین وجود آرماتور‌های حرارتی در ساعات ابتدایی خشک شدن بتن لزوم دارد و باعث ایجاد مقاومت در بتن در برابر انبساط ها و انقباض بتن می‌شود.

این آرماتورها باعث یکپارچه عمل نمودن سقف در برابر نیروهای وارده شده و از تمرکز نیروها بر یک نقطه از سقف جلوگیری می‌کند. عدم اجرای این آرماتورها در سقف برابر با ایجاد ترک‌های عرضی است که موجب نفوذ آب و مواد آلی به داخل بتن و در نهایت زنگ زدگی و خوردگی آرماتور‌های اصلی می‌شود. در سقف‌ها زمانی که از مقاطع حرارتی استفاده شود کارگران ناچار به رعایت فاصله قانونی مقاطع بر روی یونولیت ها هستند، ولی در صورت عدم استفاده از آن این فاصله قانونی که باید ۷۰ سانتی متر باشد برابر با یک لایه ۵ سانتی‌متری می‌باشد. از دیگر مزایای استفاده از این نوع مقاطع نقش باربری ست که در سازه ایفا می‌کند.

در کنار تمامی مزایای این محصول در صورت اجرا نکردن این آرماتورها در سازه و ایجاد ترک در سقف ساختمان ممکن است در هنگام وقوع زمین لرزه دیافراگم سقف بهم بریزد که این هم عامل تخریب سقف می‌باشد و ممکن است خسارات جبران ناپذیری به بار بیاورد. بهترین انتخاب در سایز این مقاطع سایز ۸ بوده چرا که این آرماتورها به کف یونولیت نمی‌چسبد همچنین در داخل رویه قرار می‌گیرد و از بروز ترک خوردگی بتن جلوگیری می‌کند. با توجه به مزایایی که تا اینجا گفته شد مهندسان اجرای آرماتورهای حرارتی را در سازه امری ضروری می‌دانند.

میلگرد حرارتی
معایب استفاده میلگرد حرارتی

تا اینجای مطلب با اهمیت استفاده از مقاطع حرارتی در سازه شده اید. با این حال برخی مهندسان بر این باورند که استفاده از این مقاطع در ساختمان فقط اتلاف وقت و هزینه می‌باشد. چرا که در مواردی، سقف هایی با وجود دارا بودن این مقاطع دیده شده که دچار شکستگی و ترک شده اند. مهندسان در این شرایط راه های دیگری را جایگزین این مقاطع کرده‌اند.

سه روش جایگزین

  • استفاده از فوق روان کننده

  • استفاده از بتن الیافی

  • کم کردن نسبت آب به سیمان

از راهکارهایی که مهندسان برای استفاده نکردن از آرماتور‌های حرارتی جایگزین کرده اند کم کردن مقدار آب در هنگام مخلوط کردن با سیمان می‌باشد. در این صورت ملات سفت تر بوده و کمتر دچار ترک می‌شود. همچنین استفاده از ترکیب الیاف‌های فلزی با بتن را پیشنهاد داده اند، این کار در رفتار نهایی بتن مانند مقاطع حرارتی عمل کرده و مقاومت بتن را بالا می‌برد. راه سوم فوق روان کننده هاست که باعث افزایش روانی بتن می‌شود و از ترک برداشتن بتن جلوگیری می‌کند. با وجود این راه‌های پیشنهادی مهندسان ساختمان لزومی بر استفاده از این مقاطع نمی‌بینند.

نتیجه گیری

درست است که استفاده از آرماتور‌های حرارتی ضروری می‌باشد اما گاهی با عبور کارگران از روی سقف های تازه بتن ریزی شده باعث فرو رفتن مقاطع در سقف می‌شود. این کار باعث از بین رفتن تمامی زحمات و هزینه‌های شما می‌گردد. بنابراین برای موثر واقع شدن این مقاطع بهتر است از شبکه‌های مش استفاده شود. البته این اواخر استفاده از سقف‌های تیرچه بلوک ممنوع و استفاده از دال بتنی در سازه‌های بتنی و همینطور سقف کامپوزیت در سازه های فولادی الزامی شده است. امیدواریم این مقاله به سوالات شما پاسخ داده و شما را بیشتر با این نوع میلگرد آشنا کرده باشد، جهت مشاهده قسمتهای مختلف سایت فولاد 24 به وب سایت ما مراجعه نمایید.

​منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×