چت

میلگرد حرارتی چیست؟

میلگرد حرارتی یکی از انواع میلگرد است که به دلیل ساخت آن در طی فرآیند نورد گرم از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. این دسته از میلگردها در برابر زلزله و آتش سوزی مقاومت بسیاری بالایی دارند و مانع از ترک خوردن بتن و تخریب آن خواهند شد.

میلگرد حرارتی چیست؟

آیا تاکنون درباره میلگرد حرارتی شنیده‌اید؟ برای مهندسین سازه در صنعت ساختمان سازی و خرید مسکن، حفظ ایمنی ساختمان در برابر حوادث طبیعی و غیر طبیعی از موارد مورد توجه و با اهمیت است. مهمترین نگرانی آن‌ها احتمال ترک خوردگی تیرچه بلوک‌های سیمانی، زنگ زدن میلگرد و در نهایت از دست رفتن استحکام بتن است. شاید بتن به نظر سفت و محکم برسد. اما وارد شدن ضربه به آن موجب شکسته شدن و ترک خوردن و در نتیجه از دست رفتن استحکام سازه است.
بتن با وجود استحکام از خاصیت کشسانی پایینی برخوردار است. از همین رو باید از میلگرد در ساخت و سازها استفاده شود تا خاصیت کشسانی بتن افزایش پیدا کند. میلگردها دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از آن‌ها برای موارد مصرفی متفاوت استفاده می‌شوند. 
یکی از انواع میلگرد، میلگرد حرارتی است. ویژگی این دسته از میلگردها موجب شده تا از انبساط و انقباض بتن و در نتیجه ایجاد ترک در بتن پیشگیری شود. از همین رو استحکام بیشتری به بتن می‌بخشند. برای مواردی که می‌خواهید بتن مقاومت بیشتری در برابر ترک خوردگی داشته باشد، باید از میلگرد حرارتی به جای میلگردهای معمولی استفاده کنید.

قیمت روز میلگرد

همراه ما باشید تا با مطالعه بخش‌های زیر با میلگرد حرارتی بیشتر آشنا شوید:

  • میلگرد حرارتی چیست؟
  • کاربرد میلگرد حرارتی
  • نحوه اجرا
  • آرماتوربندی
  • سخن آخر

میلگرد حرارتی

میلگرد حرارتی چیست؟


میلگرد حرارتی از محصولات فولادی هستند که در استحکام بخشیدن به بتن نقش مهمی دارند. میلگرد حرارتی ضمن ایجاد مقاومت کششی باعث مقاومت بتن در برابر ضربه و تنش نیز خواهد شد. جلوگیری از جمع شدگی در بتن از دیگر ویژگی‌های این میلگردها است.
ترکیب بتن و میلگرد حرارتی از انبساط، انقباض و جمع شدگی جلوگیری کرده و ساختار سازه در طول زمان دچار مشکل نخواهد شد. از همین رو به میلگرد آرماتور نیز گفته می‌شود. 
خصوصیات و ویژگی‌های عمده میلگرد حرارتی مشابه با میلگردهای معمولی است. تنها تفاوت این دو با یکدیگر مقاومت بیشتر میلگردهای حرارتی در برابر خوردگی و زنگ زدگی نسبت به نمونه‌های معمولی است. شرایط محیطی، میزان رطوبت و نوع بتنی که در ساخت استفاده می‌شود بر مقاومت و دوام تمام میلگردها تاثیرگذار است. اما آنچه در اینجا حائز اهمیت است، مقاومت بالا و کیفیت بهتر میلگردهای حرارتی برای بتن ریزی است.
میلگرد حرارتی در طی فرآیند نورد گرم ساخته می‌شود. این موجب می‌شود که در زمان پی ریزی و تماس با رطوبت مقاومت خود را از دست ندهد.
این میلگردها تخریب و مشکلات ناشی از تغییر حرارتی و تماس با رطوبت را به حداقل می‌رسانند. 
در زمان ریختن بتن بر روی میلگرد، بتن‌ها مرطوب هستند و این رطوبت تا مدت زمان زیادی در بتن باقی می‌ماند. در طی مدتی که بتن رطوبت خود را از دست می‌دهد، دچار انقباض شده و ترک می‌خورد. از همین رو می‌گویند بتن خاصیت کشسانی ندارد. این ترک‌ها در حد خفیف طبیعی هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اما در صورت ایجاد ترک‌های بزرگ و پیشروی آن در سطح بتن موجب تخریب بتن خواهد شد. برای کاهش جمع شدگی بتن می‌بایست از بتن مسلح استفاده نمود. این بتن‌ها در مقایسه با بتن غیر مسلح جمع شدگی کمتری دارند. استفاده از میلگرد حرارتی موجب به حداقل رسیدن این ترک‌ها و در نتیجه جلوگیری از ایجاد خطرات و مشکلات بزرگ‌تر خواهد شد. 


 کاربرد میلگرد حرارتی


همانطور که گفته شد میلگردهای حرارتی در طی فرآیند نورد گرم ساخته می‌شود. از همین رو مقاومت آن‌ها بسیار بالاتر از میلگرد معمولی است. بنابراین در صورت آتش سوزی مقاوم هستند. اگر ساختمانی دچار آتش سوزی شود، به راحتی تخریب نمی‌شوند.
از دیگر کاربردهای آن می‌توان به مقاومت بالا در برابر زلزله اشاره نمود. زیرا به راحتی تخریب نشده و مانع از ریزش ساختمان خواهد شد.
بیشترین کاربرد میلگرد حرارتی در سقف سازه است. سقف بیشترین نیروی کششی را در ساختمان متحمل می‌شود. از همین رو میلگرد حرارتی مانع از تخریب بتن و در نتیجه تخریب سقف خواهد شد.

آرماتور حرارتی

نحوه اجرا


برای اجرا باید میلگردها به صورت عمود بر هم قرار بگیرند. از همین رو معمولا از سمت چپ و راست و در فاصله 2 سانتی متری از سطح بالای تیر قرار داده می‌شوند. حداکثر فاصله مناسب برای دو میلگرد 25 سانتی متر است.

برای مشاهده " قیمت میلگرد" کلیک کنید


آرماتوربندی


روش کرواتی، گره زدن و آرماتوربندی منظم از روش‌های اجرای آرماتوربندی هستند. در تمام این روش‌ها میلگردها در فواصل معین به یکدیگر جوش سرد داده می‌شوند. در برخی موارد و به ندرت به جای روش‌های جوشکاری از خمکاری میلگرد استفاده می‌کنند. اما به دلیل انعطاف پذیری بسیار پایین میلگرد احتمال شکسته شدن آن در حین فرآیند خمکاری وجود دارد، که این استحکام کششی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سخن آخر

 میلگرد حرارتی یک از انواع میلگرد است که مقاومت و استحکام بالایی دارد. برای آرماتوربندی آن‌ها می‌توان از روش‌های خمکاری، جوشکاری، کرواتی، گره زدن و آرماتوربندی منظم استفاده نمود. آنچه در رابطه با این آرماتورها حائز اهمیت است، مقاومت بالای آن‌ها در برابر کشش بتن، ضربه و حرارت است. 

جهت اطلاع از قیمت محصولات می توانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد ۲۴

دیدگاه ها
×