چت

مسوار چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟ + ویدئو

مسوار یکی از انواع آلیاژ فلزات است که به دلیل چکش خواری و انعطاف پذیری بالا برای مصارف مختلف استفاده می‌شود. معمولا به دو صورت کلاف و شاخه‌ای در بازار عرضه می‌گردد. برای جلوگیری از خوردگی و افزایش مقاومت آن‌ها، از روکش مس بر روی این مفتول‌ها استفاده می‌کنند. از کاربردهای مهم آن‌ها، ساخت وسایل آشپزخانه و لوازم تزیینی است.

مسوار چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟ + ویدئو

یکی از انواع آلیاژهای فلزی مسوار است. این آلیاژ خاصیت چکش خواری و انعطاف پذیری بالایی دارد. معمولا در ساختار آن‌ها از 85 تا 99 درصد قلع، 5 تا 10 درصد آنتیموآن، 2 درصد مس، بیسموت و یا نقره استفاده می‌شود. آنچه موجب سختی این مفتول‌ها می‌شود، وجود مس و آنتیموآن در ترکیب آن‌ها است. بنابراین با استفاده از این دو ترکیب می‌توان بر دوام و مقاومت آن‌‌ها افزود. مسوار نقطه ذوب پایینی دارد. معمولا این نقطه ذوب بین 170 تا 230 درجه سانتی گراد است که بر اساس مواد و ترکیبات استفاده شده می‌تواند متغیر باشد. مصری‌ها و رومیان اولین افرادی بودند که در قرون وسطی از این آلیاژ استفاده می‌نمودند. مسوارها از فلزات با ارزش و گرانبهایی هستند که طی قرن‌های گذشته تا به امروز استفاده می‌شوند. بعد از پلاتین، طلا و نقره در جایگاه چهارم قرار دارند.

قیمت روز مقاطع فولادی

بازار آنلاین خرید و فروش محصولات فولادی

قیمت تیرآهن هاش

قیمت تیرآهن لانه زنبوری

قیمت میلگرد کلاف

در ادامه به این مباحث خواهیم پرداخت:

  • سیم مفتول مسوار چیست؟
  • آشنایی با کاربرد مفتول مسوار
  • تولید مفتول مسوار
  • آشنایی با لوله های مسوار

مسوار چیست؟

در قرون وسطی برای ساخت کلیسا و خانه ثروتمندان از این آلیاژ استفاده می‌کردند و رفته رفته برای ساخت لوازم و تجهیزات آشپزخانه نیز به کار برده شدند. یکی از ویژگی‌های مهم این مفتول، عدم تغییر رنگ آن‌ها پس از ترکیب با مس و نقره است. معمولا آلیاژها زمانی که با مس و نقره ترکیب می‌شوند، رنگ آن‌ها تیره و کدر می‌شود.

اما مسوار از این مساله مستثنی است. اگر در ساختار آن از روکش مس استفاده نشده باشد در صورت تماس با هوا دچار اکسید می‌شوند. همانطور که گفته شد این آلیاژها نقطه ذوب پایینی دارند. از همین رو زمانی که در مجاورت حرارت و گرما قرار می‌گیرند به احتمال زیاد دچار آسیب خواهند شد. بنابراین آن‌ها را به طور مستقیم بر روی شعله قرار ندهید. برای شستن آن‌ها از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید. تنها کافی است با آب گرم و مایع آن‌ها را شسته و با دستمال خشک کنید. بیشترین کاربرد این مفتول‌ها در ساخت لوازم آشپزخانه و لوازم تزیینی است.
 

مسوار

سیم مفتول مسوار چیست؟

مفتول‌های مسوار معمولا به دو صورت شاخه و کلاف با قطر 1 تا 8 میلی‌متر به بازار عرضه می‌شوند. جوش فلزات یکی از کاربردهای مهم و خاص مفتول مسوار است. مفتول مـسوار در واقع مفتول آهن است که بعد از انجام آخرین مرحله کشش و رسیدن به سایز مورد نظر وارد ۲ وان می‌شود. به ترتیب اول اسید شویی می‌شود تا سیم تمیز شود و آلودگی از سطح آن از بین برود.  بعد از آن وارد وان سولفات مس می‌شود در صورتی که اسید شویی و چربی زدایی به خوبی انجام نشود، در مرحله بعد لکه‌هایی سیاه مانند در سطح مفتول مسـوار به جا می‌ماند و این گونه مفتول تولید شده در روند آبکاری در صنایع مختلف اخلال به وجود می‌آورد.

سیم مفتول مسوار چیست؟

مراحل تولید مفتول مسوار

تولید مفتول مسوار در مراحل مختلفی انجام می‌شود. در مطلب زیر با مراحل تولید آن آشنا می‌شویم...

مرحله اول: چربی زدایی و پاکسازی

در این مرحله پاکسازی مسوار انجام می‌شود، پاکسازی مسوار با استفاده از آب صورت می‌گیرد اما همراه مشکلات زیادی می‌باشد. زیرا بعد از پاکسازی فلز دچار لکه های سیاه رنگی می‌شود که زنگ زدگی برای فلز آسان تر بوده است. 

مرحله دوم: کشیدن و مفتول کردن

در مرحله دوم یعنی کشیدن و مفتول کردن مسوار، فرآیندی صورت می‌گیرد که توسط تکنولوژی و دستگاه های خاصی می‌باشد و باعث مفتول شدن مسوار می‌شود. 

مرحله سوم: سولفات مس 

در این مرحله مفتولی که ایجاد شده است وارد محلول سولفات مس شده که این کار باعث می‌شود یک لایه به قطر 1 الی 2 میکرون روی مفتول ایجاد شود.

مرحله چهارم: برش

در مرحله آخر یعنی برش دادن، مسوار تولید شده به ابعاد مشخصی بنا بر صنایع مورد استفاده برش داده می‌شود. 

کاربرد مفتول مسوار:

مفتول مسوار در صنایع مختلفی کاربرد دارد، از جمله کاربرد آن‌ها: 

  •  تولید انواع چوب لباسی‌ها و آویزها 
  • تولید قفسه و باکس
  • ساخت چمدان و کیف دستی
  • تولید انواع و اقسام پین
  • آرماتوربندی عمرانی
  • ساخت محصولات ریلی

لوله‌های مسوار

لوله‌های مسوار از جنس فولاد هستند که بر روی آن‌ها روکش مسی قرار می‌گیرد. مهمترین مزایای آن عبارت است از:

  •  مقاومت در برابر سایش بالا
  •  ضریب اصطکاک کم
  •  اثر خود روانکاری خوب
  •  قیمت مناسب
برای اطلاع از " قیمت انواع مفتول" کلیک کنید.
سیم مفتول

اندازه لوله‌های مسوار

لوله‌های مسوار در سایزهای مختلف از قطر 4.76mm تا 16mm میلی‌متر تولید می‌شود که بنا به سفارش شما می‌تواند یک رو مسوار یا دو رو مـسوار باشد، ضخامت این لوله‌ها از 0.6mm تا 1.2mm میلی‌متر در بازه ی ضخامتی 0.1mm می‌باشد.

مزیت لوله‌های مسوار

لوله‌های مسوار در برابر خوردگی مقاوم هستند. این امر موجب شده تا در صنایع تهویه مطبوع و سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار گیرند.

کاربرد لوله‌های مسوار

لوله مسوار ترکیبی از فولاد و مس است. این لوله‌ها برای تجهیزات متالورژی، تجهیزات ریخته گری مداوم، تجهیزات نورد، تجهیزات مکانیکی، خطوط لوله کاربرد دارند. لوله‌های مـسوار در زمینه‌های نفت، مهندسی شیمی، ساخت کشتی، انرژی و ماشین آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر کاربرد آن‌ها می‌توان به تأسیسات حرارتی و برودتی و صنایع تهویه مطبوع، و ساخت یخچال و فریزر اشاره نمود.

کیفیت لوله مسوار

لوله فولادی با روکش مسی از یک لوله استیل و یک لوله مسی تشکیل شده است. دیواره بیرونی لوله مسی با دیواره داخلی که لوله فولادی می‌باشد، یکپارچه شده است. لوله مسوار نه تنها مقاومت خوردگی بالایی دارد، بلکه مشکل کیفیت آب در خط لوله را نیز برطرف می‌کند.

ویدئوی روش تولید لوله مسوار را مشاهده نمایید.

 

سخن آخر

مسوار معمولا به دو صورت لوله و مفتول در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ایجاد مقاومت بیشتر در آن‌ها از روکش مسی استفاده می‌کنند. این امر موجب افزایش دوام و طول عمر مسوار خواهد شد. در زمان خرید باید دقت کنید که هیچگونه خال یا لکی بر روی بدنه مسوار نباشد. در غیر این صورت از ارزش آن کاسته شده و قابل استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی نخواهد بود.

دیدگاه ها
×