چت

محاسبه هزینه مصالح مورد نیاز ساخت ساختمان در هر متر مربع

یکی از مواردی که در تعیین هزینه ساخت ساختمان نقش مهمی دارد، هزینه آهن آلات مصرفی در فرآیند ساخت و ساز است. از آن جا که این هزینه وابسته به نوع ساختمان متغیر است، تصمیم گرفتیم که در این مقاله مفصل به این موضوع بپردازیم.

محاسبه هزینه مصالح مورد نیاز ساخت ساختمان در هر متر مربع

بدون شک هزینه ساخت ساختمان از مهم ترین دغدغه‌های افرادی است که در‌حال ساخت و‌ساز‌می‌باشند و نوسانات اخیر بازار نیز این نگرانی را دو چندان کرده است. در‌نتیجه داشتن پیش زمینه‌ای از‌هزینه‌های ساخت، به شما عزیزانی که در حال ساخت و ساز می‌باشید کمک می‌کند که برنامه شفاف تری برای بودجه بندی خود داشته باشید.

قیمت روزمیلگرد

در ادامه ما به سوالات ذیل خواهیم پرداخت:

  • مقدار آهن مورد نیاز برای ساخت خانه مسکونی
  • میزان آهن آلات مصرفی برای سازه‌هایی با اسکلت فلزی چقدر است؟
  • میزان آهن آلات مصرفی برای سازه‌هایی با اسکلت بتنی چقدر است؟
  • محاسبه وزن کل آهن آلات مصرفی

 

مقدار‌آهن مورد نیاز برای ساخت خانه مسکونی

جهت محاسبه مقدار‌آهن مورد نیاز ساخت ساختمان باید نوع اسکلت را در‌نظر بگیریم.

آهن آلات مصرفی برای سازه‌هایی با اسکلت فلزی

اگر‌اسکلت فلزی با‌ مهاربندی هم مرکز‌باشد و وزن آرماتور سقف را در‌نظر‌نگیریم، وزن آهن آلات مصرفی در‌سازه حدود ۷۰-۴۰ کیلوگرم در هر متر مکعب خواهد بود.

اما اگر‌اسکلت فلزی با مهاربندی‌غیر‌هم مرکز‌باشد و وزن آرماتور‌سقف رادر‌نظر نگیریم،‌میزان آهن آلات مصرفی در سازه فلزی حدودا ۷۵-۵۰ کیلوگرم در هر متر مکعب خواهد بود.

چنانچه اسکلت فلزی با قاب خمشی متوسط و معمولی باشد و وزن آرماتور‌سقف را در نظر‌نگیریم، میزان آهن آلات مصرفی حدود ۱۰۵-۶۵ کیلوگرم در هر متر مکعب خواهد بود.

همچنین‌در‌سازه‌های فولادی با قاب‌ خمشی ویژه و‌معمولی بدون در‌نظر‌گرفتن وزن آرماتور سقف حدود ۱۱۵-۷۰ کیلوگرم آهن آلات در هر متر مربع سازه نیاز است.

برای‌ساختمان‌های بلندتر و دارای سیستم‌های دوگانه نمی‌توان میزان مشخصی تعیین نمود چرا که این ساختمان‌ها دارای کاربردهای ویژه‌ای می‌باشند ولی حدود میزان آهن آلات مصرفی برای‌این ساختمان‌ها به میزان ۱۲۰-۷۰ کیلوگرم به ازای هر متر مربع می‌باشد.

 

آهن آلات مصرفی برای سازه‌هایی با اسکلت بتنی

در مورد ساختمان‌های بتنی مقدار آهن آلات مصرفی و نحوه محاسبه آن‌ها کمی متفاوت است.

اگر‌سازه بتنی با قاب خمشی و دیوار برشی باشد و وزن آرماتور سقف را در نظر نگیریم، میزان آهن آلات مصرفی به ازای هر متر مربع سازه در حدود ۶۰-۳۵ کیلوگرم می‌باشد.

برای سازه بتنی قاب خمشی متوسط بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف حدود ۵۵-۴۰ کیلوگرم به ازای هر متر مربع آهن آلات مورد نیاز می‌باشد.

همچنین برای سازه بتنی قاب خمشی ویژه نیز بدون در‌نظر‌گرفتن وزن آرماتور‌میزان آهن آلات مصرفی حدودا ۷۰-۴۵ کیلوگرم به ازای هر متر مربع خواهد بود.

وزن آرماتور سقف نیز طبق محاسبات زیر به صورت جداگانه حساب می‌شود.

برای سقف دال بتنی توپر میزان آهن آلات مصرفی ۱۶-۱۰ کیلوگرم به ازای هر‌متر مربع می‌باشد.

سقف کامپوزیتی به میزان ۱۲-۸ کیلوگرم آهن آلات در هر متر مربع نیاز داشته و برای محاسبه قیمت هر متر مربع سقف تیرچه بلوک باید بدانیم سقف تیرچه بلوک نیز به میزان ۵-۷ کیلوگرم به ازای هر متر مربع آهن آلات نیاز خواهد داشت.

آهن آلات مصرفی برای سازه‌هایی با اسکلت بتنی

محاسبه وزن کل آهن آلات مصرفی

ما تا به اینجا با نحوه محاسبه آهن آلات مصرفی اسکلت آشنا شدیم. اما محاسبات به همین جا ختم نمی‌شود.‌برای محاسبه وزن کل آهن آلات مصرفی در سازه باید مجموع وزن آهن آلات مصرفی در اسکلت و سقف و فونداسیون را در مساحت کل سازه ضرب کنیم.

البته باید در نظر داشت علاوه بر هزینه آلات مصرفی، میزان مورد نیاز گچ و آجر نما و ماسه بادی، مقدار رنگ برای پوشش دیوار و کاشی کاری را نیز باید در نظر بگیریم.

جهت ارتباط با تامین کنندگان میلگرد آجداربه وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

گروه تأمین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×