چت

فولاد سوپاپ ، فولاد کاربردی

<p>جالب است بدانید فولادی که در ساخت سوپاپ های خودرو، سوپاپ موتورهای احتراق سبک و سنگین، سوپاپ های دود و موارد مشابه دیگر استفاده می شود، نوع خاصی از فولاد به نام فولاد سوپاپ است. با ما باشید تا به شکل مفید و مختصری این نوع فولاد را بشناسید.</p>

فولاد سوپاپ ، فولاد کاربردی

فولاد سوپاپ از دست فولادهایی است که از آنها برای ساخت سوپاپ های خودرو، سوپاپ های موتورهای احتراق سبک و سنگین، سوپاپ های دود و موارد مشابه دیگر استفاده می کنند. فولاد های سوپاپ به دلیل قرار گیری در دمای بالا و مجاورت در محیط های خورنده نیاز به مقاومت حرارتی و مقاومت به سایش دارند که این خصوصیت را با درصد بالا عناصر آلیاژی همچون سیلیس و کروم بدست می آورد. در این مقاله شما را به شکل مفید و مختصری با این نوع فولاد و جزئیات بیشتر آن ها آشنا خواهیم کرد.

مهمترین عناوین این مقاله:

  • خصوصیت های فولاد سوپاپ
  • خواص مثبت فولاد سوپاپ
  • خواص منفی فولاد سوپاپ
  • کاربرد فولاد سوپاپ

خصوصیت های فولاد سوپاپ

فولاد های سوپاپ به دلیل قرار گیری در دمای بالا و مجاورت در محیط های خورنده نیاز به مقاومت حرارتی و مقاومت به سایش دارند, که این خصوصیت را با درصد بالا عناصر آلیاژی همچون سیلیس و کروم بدست می آورد. فولاد های سوپاپ با کمک عناصر آلیاژی دیگر خود خصوصیت های مقاومت به پوسته ای شدن عالی, سختی پذیری سطحی خیلی خوب را نیز دارا می باشند.

فولاد سوپاپ

خواص مثبت فولاد سوپاپ

از دلایل استفاده از این نوع فولاد خواص بی بدیل آن است که در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره کردیم:

  • مقاومت حرارتی بالا
  • خستگی بالا در دمای کاری زیاد
  • مقاومت به سایش خیلی خوب
  • مقاومت به پوسته شدن عالی
  • سختی پذیری سطحی بالا

خواص منفی فولاد سوپاپ

اما این نوع فولاد نیز همانند سایر فولاد ها از عیوبی برخوردار است که در زیر به یک نمونه از آن ها اشاره شده است:

  • قیمت بالا عرضه کم

کاربرد فولاد سوپاپ

فولاد های سوپاپ پرکاربرد در ایران

در ادامه این مقاله ما بصورت مختصر چند نمونه از فولاد های پرکاربرد سوپاپ را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فولاد سوپاپ

1.4718 با استاندارد DIN X45CrSi9-3

فولاد سوپاپ 1.4718 دارای خصوصیت سختی پذیری بالا, استحکام عالی در برابر دمای بالا, قابلیت مغناطیسی و مقاومت در برابر پوسته ای شدن خوب می باشد. از این فولاد می توان در ساخت سوپاپ های دود در موتور های کاربراتوری و دیزلی گرمکار و روغن سنگین.

1.4871 با استاندارد DIN X53CrMnNiN21-9

فولاد سوپاپ 1.4871 فولادی آستنیتی و پر آلیاژ بوده که خصوصیت های غیر مغناطیسی, مقاومت به پوسته ای شدن, و استحکام عالی را در خود دارا می باشد, از این فولاد می توان در ساخت دریچه و سوپاپ های خروجی موتور های تحت تنش های سنگین, سوپاپ های دود تحت تنش بالا و موتور های احتراق سنگین استفاده نمود.

1.4873 با استاندارد DIN X45CrNiW18-9

فولاد سوپاپ 1.4873 غیر مغناطیسی بوده و دارای مقاومت بسیار عالی در برابر پوسته ای شدن و استحکام عالی می باشد, از این فولاد می توان در ساخت سوپاپ های دود تحت تنش های بالا در موتور های احتراق سنگین, ساخت سوپاپ های دود تحت تنش بالا در موتور های هواپیما و خودرو های مسابقه استفاده نمود.

جمع بندی

امیداواریم که خواندن این مقاله برای شما جالب بوده باشد. به طور کلی فولاد های سوپاپ به عنوان فولاد های اصلی سازنده انواع سوپاپ های کاربردی همچون سوپاپ های خودرو، سوپاپ های موتورهای احتراق سبک و سنگین، سوپاپ های دود و ... در عین کاربردی بودن خویش دارای نقاط قوت و ضعفی نیز بودند که در مقاله مورد بحث قرار داده شد. در نهایت نیز شما را با انواع فولاد های سوپاپ پرکاربرد در ایران آشنا کردیم تا با شناخت کاملی در انتخاب این تجهیزات اساسی برای محصولات خویش، گام بردارید. سپاس از حسن همراهی شما.

منبع: تامین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×