چت

عرشه فولادی چیست؟

<p>عرشه فولادی چیست؟ منظور از سقف عرشه فولادی مقطع خمشی مختلطی است که از دو عنصر ورق‌های فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل و برش گیرها(گل میخ ها) ساخته می شوند و سپس با آرماتوربندی و بتن ریزی بر روی این ورق فولادی به اجرای این نوع سقف اقدام می کنند، در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.</p>

عرشه فولادی چیست؟

عرشه فولادی در واقع سقف هایی هستند که با استفاده از دو عنصر ورق های فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل تحتانی و برش گیرها که در این نوع سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد از سایر سقف‌ها متمایز می‌شود در ادامه به موارد ذیل می پردازیم:

- انواع عرشه های فولادی چه تفاوتی دارند؟

- مزیت های سقف های عرشه فولادی چیست؟

- نحوه تولید عرشه های فولادی چگونه است؟

مقایسه انواع عرشه های فولادی:

ورق های عرشه فولادی شامل دو دسته roof deck و floor deck می شوند و در صنعت ساختمان کاربرد دارند.

ورق های فولادی floor deck بخشی از المان سازه ساختمان است و نسبت به proof deck مزایای فنی و اجرایی دارد ولی از آن گران تر می باشد. گرچه در کل، قیمت عرشه فولادی در مقایسه با سایر سقف ها مقرون به صرفه تر می باشد.

مزیت های سقف های عرشه فولادی چیست؟

- سرعت اجرا

با توجه به سرعت بالای تولید عرشه و پوشش سقف و امکان بتن ریزی چند سقف به صورت همزمان مدت زمان ساخت به شدت کوتاه خواهد شد.

- کنترل بارهای حین اجرا

این ورق فولادی بدون نیاز به شمع بندی نیز قابلیت تحمل بارهای حین اجرا را داشته و به عنوان سکوی کار مورد استفاده قرار می گیرند.

- زیبایی ظاهری

عرشه فولادی

با وجود این که سقف های عرشه فولادی اصولا المان های سازه ای هستند اما به دلیل پوشش گالوانیزه و داشتن فرم های مختلف از لحاظ بصری نیز جذاب بوده و با یک پوشش مناسب دارای دوام بالا، نگهداری آسان و زیبایی فوق العاده ای خواهند بود.

- مقاومت در برابر آتش سوزی

آیین نامه های بسیار زیادی برای تعیین میزان مقاومت در برابر آتش سوزی سقف های عرشه فولادی وجود دارد که بر اساس آن ها می توان با توجه به حساسیت و کاربری سازه میزان مقاومت در برابر آتش را مشخص نمود.

- مقاومت در برابر شرایط جوی

سقفهای عرشه فولادی با امکان کنترل میزان پوشش گالوانیزه روی ورق ها در تمامی شرایط آب و هوایی بدون افزایش قابل ملاحظه هزینه های اجرایی قابل استفاده می باشند.

عرشه فولادی

نحوه تولید عرشه فولادی به چه صورت است؟

ورق های عرشه فولادی از کویل ورق با عرض ۱ الی ۱٫۵ متر به صورت cold form تولید می شود. بدین صورت که ورق فولادی وارد دستگاه رول فرم شده و طی مراحل مختلف برجستگی ها و خم های طراحی شده مرحله به مرحله به آن اضافه می گردد و در انتها پس از خروج از دستگاه توسط گیوتین و یا اره برقی به طول های مورد نیاز بریده می شوند.

ورق های فلاشینگ قالب های پیرامونی و یا داخلی z ، l و یا U شکلی هستند که از شیت ورق های فولادی دو متری به ضخامت حداقل ۰٫۵ میلی متر توسط دستگاه خم کن تولید می شوند.

ورق های عرشه فولادی مطابق نقشه های اجرایی در طول های تعیین شده بریده شده، شماره گذاری می شوند و متناسب محل مصرف دسته بندی می گردند تا در محل نصب با بیشترین نظم در محل خود اجرا شوند.

ورق های دسته بندی شده با دقت زیاد و رعایت نکات ایمنی بارگیری می شوند تا از صدمه دیدن آن ها جلوگیری شود. همچنین اولویت بسته بندی و بارگیری براساس نقشه های اجرایی تعیین می گردد.

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×