چت

دستگاه پرس فلزات

دستگاه پرس وسیله‌ای است که جهت برش یا شکل‌دهی مواد، از فشار، در حین فرایند تولید محصول، استفاده می‌کند. پرس‌کاری فلزات فرآیندی است که در آن با استفاده از قالب‌ها یک قطعه را به شکل و فرم موردنظر درمی‌آورند.

دستگاه پرس فلزات

دستگاه پرس

دستگاه پرس وسیله‌ای است که بدون اینکه براده برداری کند عملیاتی‌هایی مانند برش، خم، کشش، فرم و... را به‌منظور تغییر شکل فلزات انجام می‌دهد.دستگاه پرس یک وسیله قدیمی در صنعت فلزات به شمار می‌رود که با گذشت سالیان دراز از ابداع این دستگاه هنوز هم از این وسیله در صنعت فلزات استفاده می‌گردد.

دستگاه پرس

این دستگاه برای برش یا شکل‌دهی مواد، از فشار در حین فرایند تولید محصول استفاده می‌کند. دستگاه های پرس، بر‌طبق تامین نیروی فشار به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از انواع دستگاه‌های فشار می‌توان پنوماتیک، هیدرولیک و نیروی مکانیکی را نام برد، ماشین پرس (به انگلیسی: Machine press) که با اختصار پرس (به انگلیسی: press) نیز نامیده می‌شود که عملیات پرس را به 3 روش دستی، خودکار و نیمه‌خودکار انجام می‌دهد.

قیمت روز مقاطع فولادی

پرس کاری

پرس‌کاری فلزات فرآیندی است که در آن با استفاده از قالب‌، یک قطعه را به شکل و فرم مورد نظر درمی‌آید.پرس کاری به صورت دستی و یا با دستگاه‌های پرس انجام می‌گردد

طرز کار دستگاه پرس

انواع روش پرس کاری

پرس‌های دستی: در این نوع پرس‌ها معمولاً از قدرت دست و یا پای کارگر استفاده می‌گردد.

پرس دستی

پرس‌های مکانیکی این پرس‌ها با قدرت موتور به حرکت درآمده و بعضاً ممکن است دارای یک چرخ حرکتی و یک مکانیسم کاهنده سرعت دنده‌ای یک مرحله‌ای یا مکانیسم کاهنده چندمرحله‌ای باشند.

پرس هیدرولیک در دستگاه پرس هیدرولیک قدرت به‌وسیله فشار روغن و یا فشار آب تامین می‌شود.

پرس‌های پنوماتیک در این نوع پرس‌ها تأمین قدرت توسط هوای فشرده صورت می‌گیرد.

تفاوت های انواع روش پرس کاری

پرس دستی هزینه‌ی کمتری نسبت به بقیه روش ها دارد زیرا هزینه دستگاه و تولید قالب برای تولید انبوه سنگین می‌باشد و برای قطعات با تعداد کم مقرون به صرفه نیست.

استفاده از دستگاهای پرس باعث تلرانس کم و دقت ابعادی بالای قطعات تولید تشابه زیاد قطعات صافی سطح خوب قطعه تولیدی شده و محدودیتی درتعداد تولید جنس قطعه تولیدی ندارد و همچنین زمان تولید بسیار کوتاه می‌باشد.

پرس‌های ضربه ای دارای سرعت زیاد، کورس کم و قابلیت تنظیم کورس کم هستند، در تمام طول کورس تناژ ماکزیمم ندارد و در انتهای لنگ ماکزیمم تناژ به وجود می‌آید.

در پرس‌های هیدرولیک سرعت کم کورس زیاد قابلیت تنظیم کورس زیاد و نیروی یکنواخت در کل کورس را خواهیم داشت. در پرس‌های هیدرولیکی نیرو ثابت است و از مسیر مستقل اعمال می شود و سرعت کمتری نسبت به پرس‌های مکانیکی دارند. این نوع پرس ها برای کارهایی که به یک فشار ثابت در سراسر کورس نیاز دارند مانند کارهای کشش عمیق و فرم‌دهی مناسب می‌باشند.

پرس‌های مکانیکی، برای کارهایی که یک نیروی زیاد در انتهای کورس لازم است به کار رود مانند سوراخ کاری ورق زنی و کشش و فرم های کم عمق مناسب می‌باشد.

پرس پنوماتیکی

انواع دستگاه های پرس:

دستگاه پرس غلطکی

دستگاه پرس غلطکی، دستگاهی است که از مجموعه‌ای از غلطک ها برای شکل دادن به فلز استفاده می‌شود. ورق فلزی بین دو غلطک قرارگرفته و به‌صورت مستقل به شکل دادن مواد کمک می‌کند. فرایند عبور فلز از بین غلطک ها ممکن است چندین بار تکرار شود تا اینکه یک فلز نازک‌تر یا گسترده‌تر به دست آوریم. پرس غلطکی معمولاً برای قطعات شکننده استفاده می‌شود، که توسط فشارهای استامپی هیچ آسیبی نمی‌بینند.ماشین‌های پرس استامپی (ضربه‌ای) مکرراً به ماده ضربه می‌زنند تا ماده شکل بگیرد.

دستگاه پرس ضربه‌ای

دستگاه فشار ضربه‌ای فشار آرامی را روی مواد گرم و سرد وارد می‌کند. از دستگاه‌های پرس ضربه‌ای داغ (Hot forging press) جهت ساخت مواد سنگین مانند هواپیما و قطار استفاده می‌شود درحالی‌که از پرس ضربه‌ای سرد برای ساخت مواد کوچک استفاده می‌شود. در سال 1954 نیروی هوایی آمریکا یک die-forging press ، پنجاه‌هزار تونی تولید کرد که تاکنون یکی از بزرگ‌ترین ابزارهای تولید در جهان است. دستگاه فشار ضربه‌ای حتی می‌تواند توسط کامپیوتر اجرا گردد که به آن پرس ضربه‌ای عددی کامپیوتری می‌گویند. دستگاه پرس ضربه‌ای ، فلز را متناسب با ابعادی که اپراتور در کامپیوتر وارد کرده است برش می‌دهد.

پرس ضربه ای

دستگاه پرس سوراخ‌ کن

پرس سوراخ‌کن فشار را روی یک صفحه از فلز به‌وسیله یک die وارد می‌کند، سپس مواد را برش داده و به آن شکل می‌دهد فلز برش داده‌شده در یک سینی که زیر دستگاه قرار دارد می‌افتد، که بعد از آن وارد فاز برشکاری می‌شود.

جهت مشاهده لیست خریداران مقاطع فولادی به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

منبع: گروه تامین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×