چت

درباره دستگاه پرس ضربه‌ای بیشتر بدانید.

پرس ضربه‌ای دارای مراحل کاری مانند شکل‌دهی و تراشکاری با سوراخ کردن فلز، به‌ وسیله یک مته (die) می‌باشد. در پرس‌های مکانیکی حرکت از یک الکتروموتور و یک چرخ تسمه واسطه به چرخ طیار و محور لنگ منتقل‌شده و شاتون و ضربه زن را به حرکت درمی‌آورد.

درباره دستگاه پرس ضربه‌ای بیشتر بدانید.

دستگاه پرس ضربه‌ای یکی از ابزار صنعتی است که متناسب با نوع کاربرد در مشاغل صنعتی مختلف استفاده می‌شود. همراه ما باشید تا در ادامه مطلب عناوین زیر را مطالعه نماییم:

قیمت روز مقاطع فولادی

  • دستگاه پرس ضربه‌ای
  • کاربرد های پرس ضربه ای 
  • انواع پرس ضربه‌ای
  • منابع اصلی انرژی پرس ضربه‌ای
  • نحوه کار دستگاه پرس ضربه‌ای
  • نحوه کار پرس ضربه‌ای مکانیکی
  • نگهداری و سرویس دستگاه پرس ضربه‌ای

دستگاه پرس ضربه‌ای 

دستگاه پرس ضربه‌ای  دستگاهی است که می‌تواند به شکل خاص به فلزات فرم دهد و یا آن‌ها را برش و سوراخ نماید. پرس ضربه‌ای دارای مراحل کاری مانند شکل‌دهی ، تراشکاری با سوراخ کردن فلز به‌وسیله یک مته (die) است. این نوع پرس از معمولی‌ترین پرس‌ها است که در برشکاری , سوراخ‌کاری و فرم کاری‌های کم‌عمق بکار می‌رود. به پرس ضربه‌ای پرس لنگی نیز گفته می‌شود.

 

دستگاه پرس ضربه ای

کاربرد های پرس ضربه ای 

پرس ضربه ای در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از صنایعی که در آن دستگاه پرس ضربه ای نقش بالایی ایفا می‌کند، صنعت تولید قطعات فلزی می‌باشد. هر چه دستگاهی که در این صنعت ها به کار می‌رود. از مشخصات فنی بالاتری بهره مند باشند، مناسب ت هستند. چرا که راندمان تولید محصولات را افزایش می‌دهند. از دستگاه پرس ضربه ای در زمینه تراشکاری استفاده می‌شود. در واقع در صنعت تراشکاری برای فرم دادن به قطعات از این محصول بهره می‌گیرند. همچنین از پرس ضربه ای در صنعت تولید خودرو نیز استفاده می‌کنند. در این صنعت تنها، برای فرم دادن به اوراق از آن بهره نمی‌گیرند، بلکه برای سوراخ کردن و برش نیز استفاده می‌کنند. بیشترین کاربرد انواع دستگاه پرس ضربه ای در حوزه ی تولید انواع خودرو ها، آلیاژ ها، قطعات فلزی، تجهیزات صنعتی و... می‌باشد. 

انواع پرس ضربه‌ای

  • پرس ضربه‌ای مکانیکی
  • پرس ضربه‌ای هیدرولیکی

گفتنی است که پرس‌ها را نیز می‌توان به شکل‌ها و نحوهای مختلف دسته‌بندی و تقسیم نمود. این دسته‌بندی بر اساس ظرفیت تناژهای متفاوت با طول کورس و سرعت مختلف صورت می‌گیرد.
 

دستگاه پرس

منابع اصلی انرژی پرس ضربه‌ای

به‌طورکلی نیروی کار دستگاه پرس از 4 منبع تأمین می‌شود که هرکدام از این منابع برای کار مختلف در نظر گرفته‌شده است و با توجه به نوع کار نوع دستگاه انتخاب می‌گردد. 4 نوع منبع دستگاه پرس ضربه‌ای به شرح زیر می‌باشد.

پرس‌های دستی

همان‌گونه که از نام آن نیز مشخص است، این دستگاه نیروی خود را از دست یا پای مسئول کار با دستگاه می‌گیرد و پس از ایجاد فشار توسط دست یا پا، دستگاه پرس ضربه‌ای کار خود را انجام می‌دهد.

پرس‌های مکانیکی

در این نوع حرکت، یک الکتروموتور و یک چرخ تسمه واسطه به چرخ طیار و محور لنگ منتقل‌شده، شاتون و ضربه زن را به حرکت درمی‌آورد. ماشین مزبور دارای یک میز قابل تنظیم بوده و از طریق پیچ‌های قطوری که زیر آن قرارگرفته، می‌تواند روی ریل‌های عمودی بالا و پایین‌رود. همچنین کورس سر پرس یا ضربه زن نیز می‌تواند در هر پرس به کمک مکانیزم‌های خاصی کم‌ و زیاد گردد، پرس‌های لنگ به فرم‌های مختلف ساخته می‌شوند. چرخ طیار و محور از راست به چپ در بالای بدنه قرار دارد. تناژ پرس‌های لنگی ثابت بوده و متناسب با اندازه چرخ طیار و مقاومت برشی فلزی میل‌لنگ‌ها است.

پرس مکانیکی

پرس‌های هیدرولیکی

این مدل دستگاه پرس ضربه‌ای با فشار روغن و یا آب کار می‌کند، به‌نحوی‌که با فشرده کردن آب و یا روغن تا حدی که دیگر نتوان آن را متراکم کرد، بازوی دستگاه به کار می‌افتد و عملیات موردنظر صورت می‌گیرد.

پرس‌های پنوماتیکی

مانند تمامی دستگاه‌های پنوماتیکی دیگر، این دستگاه پرس ضربه‌ای نیز نیروی خود را از هوای فشرده و متراکم می‌گیرد.

پرس پنوماتیکی

نحوه کار دستگاه پرس ضربه‌ای

پرس ضربه‌ای از یک چکش فلزی (bolster plate) و یک حرکت عمودی که فلز بالایی را روی فلز پایین با فشار می‌کوبد، تشکیل‌شده است. پرس ضربه‌ای برای شکل‌دهی فلزات استفاده می‌شود که، این کار با کوبیدن فلز بالایی روی فلز پایین صورت می‌گیرد. از دو فلز قالب که روی‌هم کوبیده می‌شود، قسمت بالایی به بالارونده پرس ضربه‌ای متصل است . قالب (فلز پایینی ) به صفحه پایینی که ثابت است متصل است. تأمین انرژی در این دستگاه‌ها می‌تواند به دو شکل هیدرولیکی و دینامیکی باشد.

نحوه کار پرس ضربه‌ای مکانیکی

در این سیستم کلاچ انرژی ذخیره‌ شده در چرخ طیار پرس ضربه‌ای را به میل‌لنگ انتقال می‌دهد و سیستم ترمز گیری در پرس ضربه‌ای موجب توقف سینه پرس ضربه‌ای (پیستون) در موقعیتی که کلاچ آزاد باشد می‌شود.

کورس پرس ضربه‌ای موردنظر قابل تنظیم است و برای این کار می‌بایست دهانه‌ی پرس ضربه‌ای یعنی فاصله بین سینه پرس ضربه‌ای را تغییر داد. همچنین می‌توان پرس ضربه‌ای را بر اساس تعداد پیستون به پرس ضربه‌ای تک‌کاره یک پیستون حرکت داد. در پرس ضربه‌ای دوکاره پیستون حرکت می‌کند که هر دو با یکدیگر بالا و پائین می‌شوند، اما در پرس‌های ضربه‌ای سه‌کاره دو پیستون دیگر در پائین قرار دارند و در خلاف حرکت دو پیستون دیگر بالا و پائین می‌شوند، معمولاً این نوع پرس ضربه‌ای در پرس‌کاری دقیق‌تری کاربرد دارند.
 

نحوه کار پرس ضربه‌ای مکانیکی

نگهداری و سرویس دستگاه پرس ضربه‌ای

  1. قبل از شروع به کار باید دستگاه پرس کاملاً روغن‌کاری و گریس کاری شود.
  2. از آنجا که فشار بیش‌ازحد به دستگاه پرس باعث خرابی قطعات می‌گردد، می‌بایست به‌اندازه قدرت و تناژ هر دستگاه پرس از آن خروجی بگیریم و فشار بیش‌ازحد مجاز به دستگاه وارد نکنیم.
  3. برای جلوگیری از فشار دو برابر به دستگاه پرس توجه کنید با انجام هر ضربه، قطعه را از زیرقالب کاملاً خارج کنید و سپس قطعه بعدی را وارد قالب نمایید.
  4. اگر در طول روز کار با دستگاه پرس طولانی شود، نیاز است مجدداً دستگاه را روغن‌کاری و گریس کاری نمایید.
  5. در صورت بروز هرگونه صدای ناهنجار و هرگونه اختلالی نا به‌جا در دستگاه پرس ضربه‌ای، به سرعت دستگاه را خاموش‌کنید و به مسئول تعمیر دستگاه اطلاع دهید.
  6. در صورت مشاهده اختلال در کارکرد دستگاه آن را تمیز نمایید تا ایراد قطعات راحت‌تر شناسایی گردد.

بیشتر بخوانیم: دستگاه پرس فلزات

دیدگاه ها
×