چت

تیرآهن چیست؟

تیرآهن یکی از مهمترین پروفیل های استفاده شده در سازه های ساختمانی و صنعتی است که وظیفه آن تحمل تنش های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی است.

تیرآهن چیست؟

فرایند تولید تیرآهن

نورد گرم، یکی از روش های رایج و متداول شکل دهی فلزات می باشد. تیرآهن به روش نورد گرم (Hot Rolling) تولید می گردد. در این روش ابتدا بیلت فولادی از نوع شمشه (بلوم) با مقطع و طول مشخص به درون كوره هاي حرارتي نورد ریخته شده و پس از رسيدن به درجه حـرارت مورد نظر و عبور از قفسه های نورد ابتدایی (مجموعه غلتک ها) مقطع آن کاهش و طول آن را افزایش می دهند .در انتها با عبور از قفسه های نورد میانی و پایانی به شکل تیرآهن تبدیل می گردد. در آخرین مرحله طول های مورد نظر برش و بسته بندی می شوند.

قیمت روز تیرآهن

خصوصیت های اصلی تیرهای آهن عبارتند از: پروفیل، طول و ماده سازنده

قابل ذکر است بلوم (Bloom) یا شمشه از فرآورده‌های میانی نورد فولاد است که سطح مقطع آن بزرگ‌تر از ۲۳۰ سانتیمتر مربع است. سطح مقطع آن مربع با عرض بیشتر از ۱۵ سانتیمتر و کمتر از ۳۰ سانتیمتر می باشد. از بلوم برای ساخت ریل، تیر آهن، قوطی، نبشی، ناودانی، سپری و ... استفاده می‌شود.

تولید تیرآهن

انواع تیرآهن بر اساس استاندارد

  • تیرآهن IPE : استاندارد اروپا و آلمان – ارتفاع 80-600 میلیمتر
  • تیرآهن INP: استاندارد چین و روسیه – ارتفاع 80 تا 600 میلیمتر
  • تیرآهن IPB : تیرآهن بال پهن – ارتفاع 100 تا 1000 میلیمتر

تیرآهن IPE

تیرآهن IPE تیر معمولی و استاندارد می باشد که به شکل I در ایران وجود دارد. این تیراهن طبق استاندارد اروپا تولید می‌ گردد و ضخامت در بال آن ثابت است. بدین صورت که اگر از بالا به دو تیر نگاه کنیم، ضخامت بالها در ابتدا و انتها یکنواخت می باشد و استاندارد ایران می باشد و لذا تیرهای آهن  IPE محبوبیت بیشتری در بازار دارند.

انواع تیرآهن

تیرآهن INP

تیرآهن INP تیرآهنی به شکل I می باشد که ضخامت بال آنها با فاصله گرفتن از جان تیراهن کاهش می‌یابد و استاندارد کشور روسیه و چین می‌باشد. از مشخصه این تیراهن نازکی بالها در ابتدا و ضخیم شدن آن در انتهای تیر می باشد.

تیرآهن IPB

تیراهن IPB تیر به شکل H می باشد، تیرآهن‌های عریض می باشد که در آنها طول بال‌ ها نسبت به تیرآهن‌های IPE افزایش می یابد.

  • علامت V در انواع تیرهای آهن ها نشان دهنده سنگین بودن تیرها می باشد.
  • علامت L نشان دهنده سبک بودن تیراهن می‌باشد.
  • به عنوان مثال IPBV نشان دهنده تیرهای عریض سنگین و IPBL نشان دهنده تیراهن عریض سبک می‌باشد.

کاربرد تیرآهن چیست؟

در ساخت و سازها از تیر ها به عنوان عضوی بلند و اصلی، برای حفظ فشار ناشی از وزن مصالح دیگر استفاده می گردد. با این حال در سازه‌های کوچکتر مانند کامیون‌ها و بدنه اتومبیل‌ها نیز تیرها کاربرد دارند و با راهکارهایی مشابه محاسبه می‌شوند.در سازه ها به اعضایی که به صورت افقی در سازه ها استفاده شده تیر و به اعضای عمودی ستون می گویند.

انواع تیرآهن بر اساس عملکرد

تیرها بر اساس عملکرد خود در سازه‌های ساختمانی به سه دسته تقسیم می شوند که شامل:

تیر اصلی

به تیری افقی که به ستون­‌ها متصل است گفته می شود. این تیرها به منظور انتقال بار از ستون های فرعی به ستون های اصلی در سازه ها قرار داده می شوند.

تیر فرعی

به تیری افقی که به تیرهای اصلی متصل است گفته می شود. این تیرها به منظور انتقال بار به تیرهای اصلی در سازه ها قرار داده می شوند.این تیر ها به صورت مستقیم به ستون ها متصل نمی باشند.

تیر فرعی

تیر کلاف

به تیری افقی که به دو تیر عرضی در سقف یا خرپای سقف متصل است می گویند. این تیرها بار تیر عرضی را به ستون سازه منتقل می‌کند. عموماً در خرپای سقف به کار برده می‌­شود.

خدمات فولاد24

خدمات سایت فولاد24 شامل چندین موارد می‌باشد که یکی از آنها، صفحه قیمت محصولات فولادی می‌باشد. اگر تامین‌کننده تیرآهن هستید، شما هم میتوانید در این قسمت قیمت تیرآهن خود را بصورت روزانه و رایگان وارد نمایید. همچنین با این کار نام مجموعه شما در قسمت تامین کنندگان سایت ثبت می شود. در صورت تمایل به ویژه کردن کاربری خود با شماره 03135060 تماس حاصل فرمایید. 

 

دیدگاه ها
×