چت

تیرآهن لانه زنبوری و کاربرد آن

امروزه از سازه‌های فولادی به دلیل افزایش استحکام استفاده فراوانی می‌گردد تیرآهن از مقاطع پرکاربرد در ساختمان سازی می‌باشد که در مطالب گذشته به کاربرد آن، مزایا و معایب آن اشاره نمودیم در این نوشتار قصد داریم به یکی از انواع آن یعنی تیرآهن زنبوری شکل بپردازیم.

تیرآهن لانه زنبوری و کاربرد آن

در این نوع تیرها بعد از تهیه و علامت گذاری از بخش‌های خاصی برش داده می‌شوند و پس از جوش دوباره به یکدیگر متصل می‌شوند و تیرآهن لانه زنبوری تشکیل می دهند که علت نام‌گذاری این تیرآهن ها وجود حفره‌های تو خالی در طول جان است که موجب گردیده این تیرآهن مشابه لانه زنبور جلوه نماید و وجود همین لانه های زنبوری شکل علت نامگذاری محصول نیز می‌باشند.

قیمت روز تیرآهن لانه زنبوری

هدف از تیرآهن لانه زنبوری چیست:

هدف از انجام این کار این است که تیر بتواند لنگر خمشی بزرگتری را در مقایسه با تیر نورد شده اولیه تحمل نماید. با انجام این کار ارتفاع تیر افزایش می‌یابد. بعنوان مثال، با این کار ارتفاع پروفیل IPE-18 که 18 سانتی‌متر است به 27 سانتیمتر افزایش می‌یابد.

روش‌های برش تیرآهن:

این محصول فولادی به دو شیوه پانیر و لتیسکا برش داده می‌شود و در شیوه پانیر نیز خود به دو روش سرد و گرم انجام می‌گردد که با نام های برش کوپال و برنول شناخته می‌شوند، در این بخش هر یک از آن‌ها را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

  • روش کوپال: در این روش تیرآهن را در امتداد خط منکسر با نورد سرد به کمک دستگاه قطع کن سنگین برش می‌دهند.
  • روش برنول: در این روش از نورد گرم استفاده و عملیات برش با کمک لوله برنول با شعله بنفش رنگ که از گاز استیلن و اکسیژن حاصل می‌شود انجام می‌گیرد.

روش ساخت تیرآهن زنبوری در ایران:

شیوه تولید تیرآهن زنبوری در ایران بدین صورت است که پس از عملیات نورد، روی جان، الگویی که به صورت 6 ضلعی می‌باشد و از ورق آهن سفید یک میلیمتری ساخته شده قرار داده و خطی کشی مینمایند البته پیش از برش، محصول فولادی مورد نظر را روی یک شاسی قرار داده تا مانع از تاب برداشتن آن گردند سپس بوسیله دستگاه آن را برش می‌دهند، قسمت بالا را به اندازه یک دندانه جابجا می‌کنند و دندانه‌های بالا و پایین آن را به دقت روبه‌رو هم قرار می‌دهند. سپس عملیات جوشکاری صورت ‌می‌پذیرد. و اینگونه تیرآهن زنبوری ساخته می‌شود.

تیرآهن لانه زنبوری

ویژگیهای تیرآهن لانه زنبوری:

  • تحمل بار بالا
  • مقرون‌به‌صرفه و کاملاً اقتصادی
  • مقاومت بیشتر
  • افزایش استحکام و مقاومت بدون بار اضافه
  • افزایش بار خمشی
  • کاربردهای متنوع در انواع صنایع به ویژه پل سازی، حمل و نقل، عمران و غیره

تقویت تیر‌های لانه زنبوری به کمک ورق تقویت‌:

تیرهای ساخته شده در محل تکیه گاه‌ها در ناحیه‌ی حفره‌های خالی در مقابل تنش‌های برشی ضعیف می‌شود.

با توجه به منحنی نیروی برشی‌ برای جبران این عیب، حفره‌ها را با ورق‌های تقویتی به صورت کامل توسط جوش پر می‌نمایند‌.

نوعی از این تتیرآهن‌های لانه زنبوری وجود دارد که برای بریدن قطعات بالا و پایین ورق واسطه اضافه می‌کنند که این ورق واسطه بین دندانه‌ها جوش می‌شود، این نوع تیر آهن‌ ها از تیر آهن‌‌های بدون ورق واسطه بسیار مستحکم‌تر و قوی‌تر است.تیرآهن لانه زنبوری

معایب تیرآهن زنبوری:

  • وجود حفره‌ها در جان تیرها دارای معایبی می‌باشد که می‌توان به کاهش مقاومت برشی در محل اتصال پل به ستون‌ها اشاره نمود. به همین منظور گاهی از ورق‌های فلزی به منظور پوشاندن این حفره‌ها استفاده می‌کنند.
  • در ساخت این تیرآهن باید استانداردهایی که باعث افزایش ارتفاع می‌شود، رعایت شود در صورت عدم رعایت استانداردها تیر زیر بار صددرصد خراب می‌شود.
  • به منظور یکپارچه سازی تیرآهن، جوشکاری سرتاسری باید صورت گیرد.
  • خواص فولاد و مقاومت آن در اثر جوشکاری تغییر می‌کند.
  • ضریب اطمینان و ایمنی این نوع تیرآهن نسبت به دیگر مقاطع کمتر است.

اما به دلیل مزایای فراوان این محصول فولادی هنوز از آن به طور متداول در ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×