چت

6 کاربرد تیرآهن در ساختمان

فلز آهن پرمصرف ترین فلز بر روی کره زمین است و تیرآهن که یکی از فرآورده های محصولات آهنی است در واقع یکی از اصلی ترین موارد مورد استفاده در ساختمان است.

6 کاربرد تیرآهن در ساختمان

همان طور که می‌دانید تیرآهن در ساختمان سازی بسیار پرکاربرد است و به همین جهت قیمت این محصول تاثیر مستقیم در تعیین قیمت مسکن دارد. اگرچه تیرآهن در صنایع و پروژه‌های متفاوت نیز کاربرد دارد، اما عمده استفاده آن در ساختمان سازی است.در واقع تیرآهن ها، فشارهای تنشی و خمشی وارد بر ساختمان را حمل می‌کنند.

در ادامه ما به این 6 کاربرد تیرآهن می پردازیم:

  • کفی ستون‌ها
  • ستون‌ها
  • تیرهای اصلی- شاه تیر
  • تیرک‌های میانی
  • تیرهای باریک کرومیت
  • تیرآهن خرپا

قیمت تیرآهن

کفی ستون

از تیرآهن می‌توان به عنوان صفحات کفی ستونی و صفحات فولادی با ضخامت‌های مختلف استفاده کرد. نکته مثبت استفاده از این محصول امکان دریل کاری و ایجاد سوراخ یا مشعل کاری برای برشکاری و اتصال پیچ است. جهت اتصال نبشی به ستون‌ها استفاده از این کفی‌ها بسیار مفید است و از یک سو به دلیل امکان برش و جوش و پیچ کاری می‌توانند مانند یک بستر عمل کنند که نبشی و ستون را به خوبی حفظ می‌کنند و از آن سو تمام بار را تحمل می‌کنند.

ستون ها در ساختمان

از تیرآهن با بال های پهن که همان تیرآهن هاش است با قطر مربی شکل را به عنوان ستون به خصوص ستون‌های حجیم استفاده می‌شود. نکته حائز اهمیت در مورد این محصول این است که اگر ساختمانی بیش از یک طبقه داشته باشیم، از تیرآهن به عنوان ستون یکپارچه می‌توان استفاده کرد، به طوری که طول ستون باید در اندازه‌ای باشد که از سقف طبقه بالا بیرون زده باشد تا ستون طبقه بعدی را به آن متصل کنند.

تیراهن در ساختمان

تیرهای اصلی- شاه تیر

اعضای افقی سازه فولادی را شاه تیر می‌نامند. این محصول بر روی ستون‌ها و با کمک پلیت ها به یکدیگر متصل شده‌اند. علاوه بر آن این محصول می تواند به عنوان شاه تیر به ستون‌ها متصل شود که با استفاده از نبشی یک طرف آن در طول بال تیرآهن و طرف دیگر به ستون متصل می‌شود. این نحو اتصال به صورت شاه تیر معروف است که تیرک‌های میانه هر طبقه را نگه می‌دارد.

تیرک‌های میانی

تیرک‌ها محصولاتی هستند که از شاه تیرها و ستون‌ها کوچکتر می‌باشند. این محصول به نام تیرآهن کوچک نیز معروف است و به طور معمول در جایگاه اعضای میانجی یا ستون متصل می‌شود. به علاوه، این محصول می‌تواند به عنوان شاه تیر به ستون‌های ساختمان متصل شود که با استفاده از نبشی یک طرف آن در طول بال تیرآهن و طرف دیگر به ستون متصل می‌شود. به این نوع اتصال، شاه تیر گفته می‌شود که تیرک‌های میانه هر طبقه را محکم نگه می‌دارد.

تیرآهن های میانی

تیرهای باریک کرومیت

این تیرها عرض کمتری در مقایسه با تیرک‌ها دارند، اما طول آن ها بیشتر است. از این جهت به آن ها تیر باریک نیز گفته می‌شود. تیرک‌های کرومیت یک سطح نشیمن گاه دارند که بر روی تیر اصلی جا می‌روند و محکم می‌شوند.

تیرآهن خرپا

همان طور که از اسمش مشخص است، از این محصول در ساخت خرپا نیز استفاده می‌شود که تیرهای تراس را مانند خرپا در کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا در ساخت انبار، سقف سوله و غیره استفاده می‌شود. ظاهر تیرآهنهای خرپا بر عکس تیرهای باریک کرومیت باریک تر می‌باشند و با هر سقفی سازگارند و به همین خاطر نیز تنوع دارد. جهت مشاهده قیمت تیرآهن کلیک کنید. 

منبع: گروه تامین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×