چت

تفاوت ورق گرمbوc چیست؟

<p>به طور کلی محصولات عرضه شده در بورس توسط فولاد مبارکه شامل ورق گرم نوع یک (b) ، ورق گرم نوع دو (c)، ورق سرد، ورق گالوانیزه و ورق قلع اندود می باشد. ورق گرم B به مشخصات عرض ۱۲۵۰ و ۱۲۰۰ میلی متر و ضخامت ۴ می باشد و ورق گرمc نیز دارای عرض ۱۳۰۰، ۱۳۵۰، ۱۴۰۰ و ۱۴۵۰ و ضخامت ۵ و ۶ می باشد.&nbsp;</p>

تفاوت ورق گرمbوc چیست؟

تفاوت ورق گرمbوc چیست؟ مواردی که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد:

  • تفاوت ورق گرمbوc چیست؟
  • نمادهای ورق گرمbوc
  • بررسی فرایند نورد گرم
  • مزایای نورد گرم

تفاوت ورق گرمbوc چیست؟

ورق گرمbوc همان طور که از اسمش مشخص است در دسته ورق های گرم قرار می گیرد.همانطور که در مقاله پیشین گفته بودیم ورق گرم به ورق های فولادی گفته می شود که در تولید آن ها از نورد گرم استفاده می گردد و ورق سرد نیز به ورق هایی اطلاق می گردد که توسط فرایند نورد سرد تولید می شوند. در یک مجموعه تولید فولاد، معمولاً از هر دو نوع فرایند نورد گرم و سرد استفاده می شود. بدین شکل که شمش و تختال با عبور از قفسه های مختلف خط نورد گرم، به ورق، میلگرد، مفتول، لوله و دیگر مقاطع ساختمانی تبدیل می گردد. برای تولید ورق فولاد مبارکه با ضخامت پایین و کیفیت سطح بالا، نهایتاَ ورق وارد خط نورد سرد می شود. در واقع خروجی خط نورد سرد، ورق، تسمه و فویل با کیفیت عالی و استحکام زیاد می باشد. تفاوت ورق گرمbوc در صخامت آن ها می باشد، همان طور که در ادامه اشاره می شود به ورق گرمbوc به ترتیب ورق گرم HB و ورق گرم HC نیز گفته می شوند.

نمادهای ورق گرمbوc و دیگر محصولات ورق فولاد مبارکه در بورس

نام محصول نماد بورس عرض ضخامت
ورق گرم HB MSC-HS30109-00 1250-1200 4
ورق گرم HC MSC-HS40109-00 1450-1400-1350-1300 5,6
ورق سرد B MSC-CS20101-00 1250-1100-1000 0/9,0/8,0/9
ورق گالوانیزه G MSC-GS00101-00 1250-1100-1000 0/6
ورق قلع اندود T MSC-TS11112-00 849-750 0/22

بررسی فرایند نورد گرم

نورد گرم شامل شش مرحله زیر می باشد:

1) کوره پیشگرم:

خط تولید نورد گرم دارای ۴ کوره پیشگرم است، که تختال های ورودی با درجه حرارت محیط وارد این کوره ها می شوند. پس از گذشت مدت زمانی در حدود ۲۰۰ دقیقه دمای تختال ها به ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد می رسد. تختال ها به نحوی گرم می شوند تا دمای یکنواختی پیدا کنند. دمای یکنواخت باعث می گردد که تختال در طول فرایند نورد گرم تغییر شکل ناهمگون ندهد، این عمل باعث کاهش شدید نیرو و گشتاور لازم برای نورد می گردد. .

ورق گرمbوc

2) قفسه پوسته شکن عمودی:

تختال ها بعد از خروج از کوره های پیشگرم با عبور از قفسه پوسته شکن عمودی، تحت فشار با آب پوسته های اضافی خود را از دست می دهند.

3) نورد گرم خشن:

این قسمت شامل دو قفسه رفت و برگشتی است، که در هر مرحله از نورد، ضخامت تختال حدود ۲۵ درصد کاهش می یابد که ورق خروجی از آن دارای طولی حدود ۵۰ متر و ضخامت ۴۰ میلی متر با درجه حرارت ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد می باشد..

4) نورد گرم پایانی:

در این قسمت تختال به دست آمده ازمرحله نورد خشن داخل نورد نهایی هفت قفسه می شود، تا در هر مرحله نورد مقداری از ضخامت خود را از دست داده و به ضخامت مورد نظر برسد. نتیجه نورد نهایی هفت قفسه ای، ورقی با ضخامت ۱٫۲ تا ۱۶ میلی متر و با درجه حرارت ۸۰۰ تا ۹۰۰ درجه سانتی گراد می باشد..

5) خنک کاری:

تختال ها بعد از خروج از مرحله نورد گرم خشن وارد خنک کاری ورق شده و در آن جا خواص مکانیکی مورد نظر مشتری به آن اضافه و با دمای حرارتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد خارج می گردد. .

6) کلاف پیچ:

در نهایت تختال به قسمت کلاف پیچ وارد می شود. نورد گرم دارای سه کلاف پیچ بوده که وظیفه آن تبدیل ورق به کلاف با قطر حدود ۱۷۵۰ میلی متر می باشد. .

مقداری از محصولات نورد گرم نیز برای انجام اعمالی از قبیل کم کردن وزن کلاف با بهبود خواص مکانیکی، تصحیح ورق، برش سبک و سنگین ورق فولاد مبارکه در طول های حدود یک الی ۱۲ متر به واحد تکمیل نورد گرم منتقل می شوند. .

همان طور که ذکر گردید، در قفسه های نورد، تختال از یک جفت غلتک عبور داده می شود، که بعد از نورد هر تختال، برای تختال بعدی در زمان آماده سازی، فواصل غلتک ها طوری تنظیم می گردد تا در انتهای خط، ضخامت مورد نیاز ایجاد شود. در نهایت ورق های تولید شده از هر تختال، پیچیده شده و یک کلاف را تشکیل می دهند. نکته قابل توجه آن است که کل این فرایند برای هر تختال یعنی ازابتدای آغاز فرایند نورد تا بسته شدن کلاف در زمانی کمتر از ۲ دقیقه انجام می پذیرد.

تفاوت ورق گرمbوc

دستگاه نورد شامل موارد ذیل می باشد:

قفسه های نورد معمولاً بر حسب تعداد غلتک ها و آرایش آن ها نسبت به یکدیگر تقسیم بندی می شوند.

  1. جایگاه یا قفسه نورد غلتک ها
  2. تکیه گاه ها (یاتاقان های غلتک ها)
  3. تجهیزات مربوط به نیروی موتوری برای به چرخش درآوردن غلتک ها
  4. تجهیزات الکتریکی و مکانیکی برای کنترل و تنظیم نیرو و سرعت حرکت دورانی غلتک ها و تنظیم فاصله بین غلتک ها
  5. لوله های مربوط به جریان آب یا مایع خنک کننده غلتک ها
  6. لوله های روان کاری
  7. وسایل اندازه گیری خاص در بعضی غلتک ها

مزایای نورد گرم:

-به مقدار نیروی کمتری در طی فرآیند نسبت به نورد سرد احتیاج است.

-تجهیزات و دستگاههای کمتری برای نورد گرم مورد نیاز است.

-کرنش سختی کمتری در طی فرایند روی قطعه انجام می گردد.

-قطعه فلزی تولید شده دارای استحکام کمتری نسبت به محصولات تولید نورد سرد می باشد.

-نورد گرم برای شمش های بزرگ مناسب است.

گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×