چت

تعریف لوله های لنس

<p>لوله های لنس یکی از انواع لوله های فولادی به صورت تیوب می باشند. این لوله ها در سایزها و اندازه های مختلف ساخته می شوند. از لوله لنس با سايز و ضخامت و متراژ متفاوت جهت دمش اكسيژن درون مذاب و شستشوئي مجراي نازل تانديش،نازل دروني،نازل بيروني و برشكاري مورد استفاده قرار مي گيرد.</p>

تعریف لوله های لنس

لوله لنس یک تیوب فولادی است که وظیفه اصلی آن انتقال گاز یا پودرهای مختلف به مذاب است. در مقالات قبل به انواع لوله و کاربرد آن اشاره نموده ایم اما  در این نوشتار قصد داریم به مشخصات این نوع لوله نیز بیشتر بپردازیم:

  • لوله لنس چیست؟
  • لنس دمش اکسیژن
  • مشخصات لنس کالرایز
  • موارد استفاده از لوله لنس

لوله لنس چیست؟

لوله لنس یک تیوب فولادی است که وظیفه اصلی آن انتقال گاز یا پودرهای مختلف به مذاب است. گازهایی نظیر اکسیژن و حتی آرگون و نیتروژن نیز می توانند از طریق لوله لنس به مذاب تزریق شوند. وظیفه دیگر لوله لنس استفاده به عنوان شستشو دهنده پاتیل و نازل ها و سیستم اسلاید گیت است. لوله لنس با نام لوله لنس اکسیژن نیز خوانده می شود.

کربن: 0/1

گوگرد: 0/03

فسفر: 0/014

این ترکیب شیمیایی به ترکیب مذاب آسیبی نمی زند و در ضمن دارای استحکام مناسبی نیز می باشد.

لنس دمش اکسیژن

لوله لنس که از جنس فولاد می‌باشد و در ابعاد مختلف ساخته می‌شود جهت دمش اکسیژن، تزریق کربن، دولومیت و یا دیگر افزودنی ها به داخل کوره قوس از طریق درب سرباره و کوره بلند استفاده می شود. دمش اکسیژن باعث اکسیداسیون ناخالصی‌ها به ویژه کربن در مذاب و انتقال آن‌ها به سرباره می‌شود که جداسازی آن‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد.

لنس‌های مورد استفاده در صنعت فولادسازی در انواع مختلف می‌باشند. نوع کالرایز این لنس‌ها که در صنایع فولادسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است دارای 5 لایه شامل لایه اصلی فولادی، 2 لایه کالرایز و 2 لایه پوشش نسوز می باشد. تأثیر این 4 لایه بر روی لایه فولادی باعث می شود طول عمر لنس های کالرایز 3 تا 10 برابر بیشتر از لنس های معمولی باشد.

لوله لنس

مشخصات لنس کالرایز:

  1. کمترین حد مصرف: هر دولایه کالرایز و پوشش نسوز ایجاد مقاومت در برابر حرارت می کنند و ضد اکسیداسیون می باشند که این امر مصرف حداقلی در زمان مشخص نسبت به لنس های معمولی را در پی دارد که باعث کاهش هزینه های تولید می شود.
  2. کیفیت بالا در تولید: کنترل دقیق در هر مرحله تولید از مواد اولیه تا تولید محصول نهایی
  3. قیمت مقرون به صرفه لنس‌های کالرایز: نسبت قیمت کالا به طول عمر باعث اقتصادی بودن محصول می شود.

با افزایش هزینه های انرژی در ذوب فلزات، نسوزکاری لوله های لنس تبدیل به راهکاری موثر جهت دمش اکسیژن و کربن به کوره ها شده است. در فرآیند تولید لوله های سرامیکی پوشش دار ، لوله های فلزی از داخل و بیرون تحت دمای بالا پوشش داده می شوند و در نتیجه طول عمر این لوله ها نسبت به سایر روشهای تولید 6 تا 7 برابر بیشتر است.

لوله‌های پوشش‌دار سرامیکی در دماهای بالا و تحت شرایط خورنده زیر مورد استفاد قرار می‌گیرد:

  • لوله‌های لنس اکسیژن در کارخانجات ذوب فولاد و مس، در کوره‌هــــای الکتــریکی، پاتیـل‌ها جهت تزریــق کـربن و پودرهای دیگر
  • دمیدن آرگـون به پاتــیل مذابدمیدن آرگون یا اکسیژن در AOD
  • تزریق فلکس (کمک ذوب) جهت گاززدایی مذاب آلومینیوم
  • باز کردن نازل‌ها در تاندیش و پاتیل
  • باز کردن مسیر مذاب در کوره بلند
  • باز کردن سرباره چسبیده به شکاف کانورتورها و انواع مختلف پاتیل‌ها
  • افزایــش دما در هنگـــام ذوب فولاد در فرایندهای DH، RH و KR

لوله های لنس

از لوله لنس در موارد زیر استفاه می شود:

- دمیدن آرگون و اکسیژن به داخل مذاب

- باز کردن نازل پاتیل و تاندیش

- شستشوی نازل پاتیل

- افزایش دمای مذاب

- مذاب زدایی

نتیجه گیری

از لوله لنس با سایز و ضخامت و متراژ متفاوت در بازار موجود می باشد که جهت دمش اکسیژن درون مذاب و شستشوئی مجرای نازل تاندیش،نازل درونی،نازل بیرونی و برشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. در پایان جهت مشاهده قسمهای مختلف فولاد24 به لینک های زیر مراجعه فرمایید.
 

لینک های دسترسی سریع به بخش های مختلف سایت فولاد ۲۴

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

×