چت

انواع میلگرد مصرفی در بتن

بتن ساده در برابر کشش مقاومت کمی دارد. از این رو با مسلح کردن بتن بوسیله آرماتور یا میلگرد، مقاومت را در برابر کشش افزایش می‌دهند. در ادامه به انواع میلگرد مصرفی در بتن اشاره خواهیم نمود، با ما همراه باشید...

انواع میلگرد مصرفی در بتن

انواع میلگرد مصرفی در بتن کدامند؟ بتن ماده‌ای است که در فشار مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد و برای سازه‌هایی مانند ستون‌ها و قوس‌ها بسیار مناسب می‌باشد. اما به دلیل مقاومت کششی پایین و شکنندگی بسیار زیاد آن، برای سازه‌هایی که تحت کشش هستند، گزینه مناسبی نیست. از این رو جهت رفع محدودیت‌ها از میلگرد و فولاد استفاده می‌کنند که به آن بتن مسلح نیز گویند. فولادی که در این نوع بتن استفاده می‌شود، به شکل سیم و یا میلگرد است. در این دانش نامه می‌خواهیم فولادی که جهت مسلح کردن بتن استفاده می‌شود را معرفی نموده تا با انتخاب صحیح بتوانید میزان بازدهی و کیفیت را به حداکثر برسانید.

 

  • انواع میلگردهای مصرفی در بتن 
  • طبقه بندی میلگردها از نظر شکل ظاهری
  • مشخصات هندسی میلگرد
  • آشنایی با بتن
  • انواع کاربرد میلگرد ( آرماتور )‌ در بتن
  • اهمیت استفاده از میلگرد در صنعت ساخت و ساز

قیمت روز میلگرد
انواع میلگردهای مصرفی در بتن 


میلگردها از نظر روش ساخت عبارتند از:

  •  تولید به روش نورد گرم
  •  تولید به روش نورد سرد
  •  تولید به روش ترمکس (فناوری QST )
  •  تولید به روش آلیاژسازی (میکروآلیاژی)


در جهان بطور کلی، چهار روش پرکاربرد‌ برای تولید میلگرد وجود دارد و هر کشور با توجه به شرایط جغرافیایی خود، یک یا چند روش را انتخاب نموده و کارخانه اقدام به تولید می‌کنند. در ایران  که کشوری چهار فصل  است از نظر اقلیمی، از دو روش آلیاژی و ترمکس جهت تولید میلگرد استفاده می‌نماید. قابل ذکر است اکثر کارخانه‌های تولیدی میلگرد در ایران، دارای علامت اختصاری ویژه‌ای هستند که بر روی میلگرد حک شده است و در آن، به نوع روش تولیدی آن میلگرد نیز اشاره شده است.

جهت اطلاع از "قیمت روزانه میلگرد آجدار" کلیک کنید.

طبقه بندی میلگردها از نظر شکل ظاهری

میلگردها از نظر شکل ظاهری دارای انواع مختلفی هستند که کاربرد آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است.


میلگرد ساده و صاف


میلگردهای ساده و صاف جهت اجرا در سازه‌های بتن مسلح مجاز و مناسب نیستند و صرفاً جهت کارهای صنعتی و ساخت خاموت استفاده می‌گردند.


میلگرد با شکل آجدار


 آج همان برجستگی هایی است که هنگام فرایند نورد در طول میلگرد ایجاد می گردد.


میلگرد آجدار پیچیده


این نوع میلگرد از پیچاندن میلگرد آجدار به وجود می‌آید.

در کل اگر بخواهیم میلگرد آجدار را تقسیم بندی کنیم، به سه دسته گرید A3,A2 و A4 طبقه بندی می‌گردد و همانطور که اشاره نمودیم نه تنها میلگرد ساده و آجدار در شکل ظاهری بسیار متفاوت هستند بلکه در کاربرد و میزان استحکام نیز تفاوت‌هایی دارند.


میلگرد آجدار پرمصرف ترین میلگرد در ساخت و ساز و صنعت است و گرید A3 بیشترین مصرف را در بین انواع میلگرد دارد.

بطور کلی میلگردها در قطرهای 6 تا 50 میلی متر ساخته می‌شوند، میلگردهای زیر 8 به صورت قرقره در بازار موجود است و به آن سیم مفتول گویند. قابل ذکر است میلگردهای 8 تا 32 mm در ساختمان سازی کاربرد داشته و به آنها میلگرد ساختمانی یا آرماتور می‌گویند و قطرهای بیشتر جهت ساخت برج و پل و... استفاده می‌گردد.

 میلگرد مصرفی در بتن

مشخصات هندسی میلگرد


مشخصات هندسی میلگرد عبارتست از:

  1. قطر زمینه: هنگامی که قطر میلگرد آجدار را بدون در نظر گرفتن آج آن محاسبه کنیم، قطر زمینه نام دارد.
  2. قطر خارجی: زمانی که قطر میلگرد را با احتساب کامل آج محاسبه نماییم، قطر خارجی نام دارد.
  3. قطر اسمی: میانگین قطر زمینه و قطر خارجی میلگرد، قطر اسمی نامند.


آشنایی با بتن


تکامل بتن بعد از مطالعات و تحقیقات گسترده بر روی ماده‎ اصلی آن یعنی سیمان به وجود آمد.

بتن یا سنگ مصنوعی یکی از مصالح پر‎کاربرد برای ساخت و ساز است.

مواد اصلی سازنده‎ بتن آب، سیمان، ماسه، مواد مضاف و افزودنی است که پس از ترکیب، بر اثر فعل و انفعالاتی که در آب و سیمان در داخل دستگاه بتن‌ساز به وجود می‎‌آید، بتن تهیه می‌شود.

از مواد مهم برای تهیه‎ بتن آب است که باعث هیدراته و سخت شدن بتن می‌شود، آب مصرفی باید تمیز و عاری از هرگونه مواد افزودنی باشد، زیرا بر روی چسبندگی بتن تاثیر منفی می‌گذارد. آب مورد استفاده در بتن باید تمیز، بدون طعم، فاقد جلبک و مواد آلی باشد.


استفاده از مواد افزودنی در بتن به عنوان ماده چهارم بتن گسترش پیدا کرده است و با تحقیقاتی که بر روی ساخت بتن انجام می‌شود امیدواریم به تن‎هایی با دوام تهیه شود که چه از نظر اقتصادی و چه از نظر حفظ محیط زیست به صرفه باشد.

انواع کاربرد میلگرد ( آرماتور )‌ در بتن


میلگردها به شکل‌های مختلف در اعضای بتنی مسلح مورد استفاده قرار می‌گیرند که معمولاً در نقشه‌های سازه‌ای‌، بطور دقیق تریسم می‌شوند.


میلگرد راستا‌


برای افزایش مقاومت کششی بتن.

میلگرد خاموت


جهت جلوگیری از بیرون زدگی آرماتورهای طولی در اثر کمانش و تحمل نیروهای برشی و ممانعت از گسترش ترک‌.

میلگرد سنجاقی


برای تقویت مقاومت برشی خاموت‌ها و اتصال کامل بین میلگردهای طولی و خاموت.


میلگرد خرک


برای قرار دادن دو شبکه‌ی متوالی افقی با فاصله‌ی معین در داخل قالب (‌در بتن ریزی‌های کف و فونداسیون).


میلگرد رکابی


برای در امتداد نگه داشتن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن ریزی دیوارها و دال‌ها (به شکل حرف u) یا بین دو سفره آرماتور (شبکه مش‌بندی).

میلگرد ادکا


برای تحمل لنگرهای منفی در تکیه‌گاه‌های تیر و برای تحمل نیروهای برشی.

 انواع میلگرد مصرفی در بتن

اهمیت استفاده از میلگرد در صنعت ساخت و ساز


در حال حاضر از بتن برای استحکام ساختمان‌ها استفاده می‌گردد. با اینکه بتن از استحکام بالا و مقاومت زیادی در برابر فشار برخوردار است، اما دارای نقاط ضعیفی نیز می‌باشد.

در مورد ضعف بتن می‌توان به این مسئله اشاره کرد که این کالا در برابر نیروهای کششی و چرخشی مقاومتی ندارد. 
در هنگام وقوع زلزله، میلگرد به افزایش مقاومت کششی سازه‌ها کمک نموده و باعث عدم تخریب ساختمان می‌گردد. به همین ترتیب، امنیت ساکنان را فراهم می‌کند.

ضریب انبساط دمایی در بتن و فولاد، وجه مشترک بین این دو بوده و نزدیک بودن مقدار این ضریب، مانع بروز تنش‌های اضافی درونی در ساختار بتن در شرایط دمایی مختلف می‌شود که این مسئله از تخریب زودهنگام بتن جلوگیری می‌کند.


 امیدواریم توانسته باشیم موضوع انواع میلگرد مصرفی در بتن را برای شما شرح داده باشیم، در صورتی که  مطلب و یا تجربه و یا دیدگاهی در این خصوص دارید، آن را در انتهای صفحه با ما و سایر کاربران فولاد 24 به اشتراک بگذارید.


منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24
 

×