چت

انواع اره و کاربردهای آن + ویدئو

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که بخواهید چیزی را ببرید. خوب اولین جوابی که به ذهنتان خطور خواهد کرد، استفاده از یک ” اره ” برای برش دادن است. اما مشکل بعدی اینجا خواهد بود که شما می‌خواهید چه چیزی را ببرید؟؟

انواع اره و کاربردهای آن + ویدئو

انواع اره بر اساس نوع کاربرد متفاوت است. برای همه ما در زندگی عادی و یا در حین کار ممکن است پیش آمده باشد که بخواهیم قطعه‌ای را برش دهیم. اره از ابزار مهم و کاربردی در این امر است. در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی موارد زیر پرداخته و با این ابزار مهم بیشتر آشنا شویم:

  • اره چیست؟
  • انواع اره
  • موارد ایمنی که در هنگام کار با اره دستی برقی باید رعایت کنید

قیمت روز مقاطع فولادی

اره چیست؟

انواع اَرّه از ابزارهایی است که برای قطعه قطعه کردن و‌یا‌نصف کردن قطعه کار، با حرکت رفت و‌برگشتی و اصطکاکی دندانه بر روی قطعه کار در درودگری و بسیاری از پیشه‌ها و رشته‌های فنی و صنعتی کاربرد دارد. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮش و اﯾﺠﺎد اﻧﻮاع ﺷﯿﺎر در ﻗﻄﻌﺎت ﻣﺨﺘﻠﻒ از اره اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ‌ﺷﻮد. ﮐﻪ ﺑﺎ ﺣﺮﮐﺖ دﻧﺪاﻧﻪ‌ﻫﺎی روی ﺗﯿﻐﻪ‌ﻫﺎی اَره ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﮔﻮه ﮐﻪ در ﮐﻨﺎره ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ و ﭘﺸﺖ ﺳﺮه ﻫﻢ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ‌اﻧﺪ، روی ﻗﻄﻌﻪ ﮐﺎر اﻗﺪام ﺑﻪ ﺑﺮاده ﺑﺮداری از روی سطح قطعه ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ.

تیغه‌های اَره معمولاً با خط عمود بر اَره زاویه می‌سازند و به اصلاح جهت دار‌هستند. هرچه که این زاویه ساخته شده توسط تیغه و‌اَره بیشتر‌باشد، عرض بیشتری از کار‌بریده خواهد شد.

با توجه به شکل قرارگیری تیغه‌ها، اَره‌ها می‌توانند که هم در جهت رفت، هم در جهت برگشت و یا در هر دو جهت رفت و برگشت، عمل اَرّه کردن را انجام دهند. به این صورت که ممکن است یک اَره فقط وقتی که آن را به عقب می‌کشید جسم را برش دهد و یک اَره فقط زمانی که آن را به جلو هل می‌دهید این کار را انجام دهد.

یک اَره هم ممکن است که در هر جهت، عقب راندن یا جلو کشیدن، عمل برش را انجام دهد. به اَره‌هایی که در هر دو جهت برش می‌دهند، اَره‌های دوطرفه و به اَره‌هایی که فقط در یک جهت برش می‌دهند، اَره‌های یک طرفه می‌گویند. برای بالابردن راندمان استفاده از اَره‌های دو طرفه، باید آن را در زاویه 45 درجه نسبت به محل برش و اَره‌های یک طرفه را در زاویه 60 درجه قرار دهید.

بطور کلی انواع اَره‌ به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • اَره‌های قطع‌کن برای برش عرضی
  • اَره‌های شکاف ‌زن برای برش‌های طولی
برای اطلاع از " قیمت محصولات پایه " کلیک کنید.

اﻧﻮاع اَره

اَره دﺳﺘﯽ

این اَره دارای‌یک دسته معمولاً چوبی با یک تیغه لبه تیز فلزی دندانه دار‌است که برای بریدن‌و‌دو نیمه کردن اجسام استفاده می‌شود. طول تیغه‌های این اَره 30 تا 105 سانتی متر و ضخامت آن معمولاً 0.8 تا 1 میلیمتر است. اَره دستی قطع کن معمولاً با دندانه‌های متوازی الاضلاع و اَره شکاف زن با دندانه‌های نوک تیز ساخته می‌شوند.

اره دستی

اَره ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺮ

از اين دستگاه جهت برش زوايا در‌مواقعی که تعداد زیادی‌از‌يک زاويه مورد‌نياز‌باشد،‌استفاده مى‌شود. جهت‌به کارگیری‌از‌اين دستگاه ابتدا بايد زاويه‌ى مورد نظر‌را به وسيله‌ى پيچ تنظيم زير دستگاه تنظيم کنيد. قطعه چوب مورد نظر را روى صفحه دستگاه در زير دندانه‌ى اَره چسبيده به ديواره يا گونياى دستگاه قرار‌دهيد؛ به نحوى که تيغه‌ى اَره روى خط کشيده شده چوب قرار‌گيرد. با يک دست، دسته‌ى اَره و‌با دست ديگر قطعه چوب را به صفحه و ديواره‌ى دستگاه فشار‌دهيد.‌مى‌توانيد اين عمل‌را به‌وسيله‌ى گيره دستى نیز انجام دهيد. بايد طورى بايستيد که به دستگاه و قطعه مسلط باشيد. در اين حالت قطعه چوب را برش دهيد.

اره فارسی بر

اَره ﭼﻮب ﺑﺮ

این نوع اَره برای برش انواع چوب و‌نئوپان مورد‌استفاده قرار‌می‌گیرد و‌از‌آن نباید برای‌برش‌اجسام سخت استفاده کرد. این اَره دارای تیغه‌ای بلند با دندانه‌های بسیار درشت است، که این خاصیت باعث افزایش سرعت برش می‌شود. این تیغ به صورت دائمی به دستگیره دستگاه وصل شده است.

اَره ﺑﺮﻗﯽ

اَره برقی به عنوان اَره زنجیری شناخته می‌شود و‌جهت برش تنه درختان و‌هرس کردن آن‌ها مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع اَره انرژی الکتریکی به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌شود.

اره برقی

اَره ﻣویی

یکی از انواع اره، اره مویی است. اَره مویی یک اَره برای برش‌های ظریف کاری و منحنی‌ها می‌باشد. برای بریدن تخته سه لایی‌ها نیز از این اره استفاده می‌شوند. هم در نوع دستی و هم در نوع برقی موجود می‌باشند.

اره مویی

اَره آﺗﺸﯽ

این نوع از اَره دارای تیغه‌های دایره‌ای با دندانه‌های تیزی بوده که در انواع بزرگ و کوچک در‌بازار‌در‌دسترس قرار دارند. این ابزار در صنایع برش چوب و صنایع برش فولاد مورد استفاده قرار‌می‌گیرد.

اره آتشی

اَره ﻣﻮﺗﻮری

نمونه‌ای از اَره برقی یا اَره زنجیری می‌باشد.

اَره ﮔﺮد

ساختار دستگاه اره گرد بر برقی پیچیده نیست اما کارهای پیچیده را به‌سادگی انجام می‌دهد. همان‌طور که از اسم این دستگاه پیداست، اره گرد دستی وظیفه برش چوب و انواع ورق‌های چوبی و‌MDF را بر‌عهده دارد. این برش می‌تواند به‌صورت زاویه قائمه و یا هر زاویه دیگر انجام پذیرد.

اره گرد

اَره ﻧﻮﮐﯽ

کاربرد این‌اره در قوس‌بری است و برای برش‌کاری در وسط چوب نیز کاربرد دارد. برای برشکاری در وسط چوب باید ابتدا سوراخی را در چوب ایجاد کرد تا اره درون آن قرار گیرد.

اره نوکی

اَره آب ﺻﺎﺑﻮن

اره آب صابونی یا پروفیل بر، برای برش فلزات با دقت بیشتر ولی با سرعت کمترتقسیم می‌شود. این اره‌ها به دو دسته اره آب صابونی تک فاز و اره آب صابونی سه فاز تقسیم می‌شوند. بر روی این اره آب صابونی می‌توان از تیغ‌های فلزی قطر ۲۵اره آب صابونی و قطر ۲۷.۵ اره آب صابونی و قطر ۳۰ اره آب صابونی برای برش کاری استفاده کرد.

اره آب صابون

اَره ﻧﻮاری

ابزارهایی هستند که از یک اره صاف‌و‌بلند تشکیل شده‌اند و درانواع مختلفی دربازارموجود می‌باشند، این تیغه‌ها بسته به تعداد دندانه‌ها و زاویه دندانه‌ها و ... تقسیم بندی می‌شوند.

اره نواری

اَره لنگ

اره لنگ به این منظورطراحی می‌شود که عملیات برش از صورت دستی خارج و‌به صورت عمل مکانیکی درآید. این نوع ماشین می‌تواند کار را بسیار سریع تر و دقیق تر از اره‌های دستی انجام دهد. اره لنگ‌ها به اقتضاء نیازهای صنعتی درانواع گوناگون ساخته می‌شوند. میزکار بیشتراین اره‌ها مجهز به گیره‌ای است که می‌تواند نسبت به امتداد تیغه راه موازی یا مورب باشد. بسیاری از میزها دارای شیارهای صلیب شکلی برای نصب ادوات مخصوص گیرش هستند.

برای اینکه این نوع اره بتواند برش را به خوبی انجام دهد، قطعه کارباید محکم درگیره بسته شود. اگر قطعه کار در گیره لق بزند،تیغه می‌شکند. تقریباً همه اره لنگ‌ها درحرکت بازگشت، تیغه را از سطح کار بالا می‌گیرند. این ویژگی مانع ازکند شدن تیغه بر اثر مالش بیهوده با قطعه کار در هنگام بازگشت به نقطه شروع می‌شود.

یکی دیگر از تجهیزات بسیاری از اره لنگ‌ها کلید ایمنی خودکار است که اگر تیغه درهنگام کار شکسته شود به طور خودکار ماشین را متوقف می‌کند. کلید ایمنی از هرگونه آسیبی که درصورت ادامه کار ماشین یا تیغه شکسته ممکن است رخ دهد، جلوگیری می‌کند.اره‌های نواری برقی نیز برای ماشینی کردن برش فلزات طراحی می‌شوند.

اره لنگ

اَره ﭼﮑشی

دستگاه اره عمود بریا چکشی دارای تیغه‌های مختلفی است. انواع تیغه‌های چوب بر‌دردستگاه اره عمود بر مورد استفاده قرارمی‌گیرند.تیغه‌های چوب بر به چند روش تقسیم بندی می‌شوند: تیغه‌های بلند یا کوتاه وتیغه‌های دندانه درشت و دندانه ریز.تیغه‌های دندانه درشت، تیغه‌هایی هستند که دندانه ‌های آن‌ها به سمت صفحه دستگاه می‌باشد و در حرکت به سمت صفحه دستگاه برش می‌زنند.

 هم چنین جهت تیزی آن‌ها هم به سمت بالا است و لب پری از چوب بر روی آن اتفاق می‌افتد. تیغه‌های ظریف بر نیز دو دسته هستند: یک دسته دندانه به سمت صفحه دستگاه قرار دارند و دسته دیگر سمت خلاف آن یعنی در حرکت به سمت پایین برش می‌زند. این دستگاه دارای تیغه‌های فلز بر از جمله آهن بر و آلومینیوم بر نیز می‌باشد که در جای خود به خوبی کارایی دارند.

اره چکشی

انواع تیغه‌های پر کاربرد اره چکشی عبارتند از:

  • تیغه چوب بر اره عمود بر با دندانه درشت و ارتفاع کوتاه
  • تیغه چوب بر اره عمود بر با دندانه درشت و ارتفاع بلند
  • تیغه چوب بر اره عمود بر با دندانه ظریف و ارتفاع کوتاه
  • تیغه فلز بر اره عمود بر با دندانه ریز و ارتفاع کوتاه

موارد ایمنی که در هنگام کار با اره دستی برقی باید رعایت کنید

  • هنگام استفاده از اره عجله نکنید و به‌آرامی عملیات برش انجام دهید.
  • باید از وسایل حفاظتی مانند عینک ماسک کفش و گوشی استفاده کنید.
  • قبل از اتصال دو‌شاخه به پریز از قطع بودن کلید دستگاه مطمئن شوید.
  • با توجه به اهمیت کنترل دستگاه در هنگام برش باید در محلی برش کاری را شروع کنید که تعادل کافی داشته باشید.
  • از پوشیدن لباس گشاد و به دست کردن انگشتر در هنگام برش پرهیز کنید.
  • مراقب باشید که مو و لباس شما با تیغ درگیر نشود.
  • اگر دستگاه شما امکان نصب مکنده را دارد حتماً از این کار استفاده کنید.
  • صفحه‌ای که قرار است برش کنید را به میز کار یا خرپا با گیره مهار کنید تا در اثر فشاری که تیغه به صفحه ایجاد می‌کند، صفحه از جای خود حرکت نکند.
  • در صورتی می‌خواهید صفحات بزرگ برش دهید، حتماً از یک فرد دیگر برای نگه داشتن صفحه کمک بگیرید.
  • پس از اتمام برشکاری با استفاده از بادپاش تمامی قطعات دستگاه را تمیز کنید.
نکات ایمنی کار با اره

جهت مشاهده لیست تامین کنندگان مقاطع فولادی به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.
تهیه شده در گروه تولید محتوای فولاد 24

 
دیدگاه ها
×