چت

کاربردهای آلومینیوم

آلومینیوم سیزدهمین عنصر از جدول تناوبی و سومین فلز فراوان روی زمین است که دارای خواص عالی می باشد که همین امر موجب گردیده این فلز به فلزی منحصر به فرد تلقی گردد، از طرفی این فلز با محیط زیست سازگار بوده و قابل بازیافت است، که در ادامه فولاد24 بیشتر به این موضوع می پردازد.

کاربردهای آلومینیوم

همانطور که می دانیم آلومینیوم فلزی بسیار سبک، قوی، بادوام، رسانا، بی بو، مقاوم در برابر خوردگی، شکل پذیر و قابل بازیافت است که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد،  در ادامه به موارد ذیل اشاره خواهیم نمود...

  • خواص فیزیکی آلومینیوم 
  • کاربرد آلومینیوم

خواص فیزیکی آلومینیوم 

  • نقطه ذوب: 660 درجه سانتیگراد
  • مقاومت الکتریکی: 2.82 × 10 -8
  • ظرفیت گرمایی ویژه: 900 کیلوگرم در 20 درجه سانتیگراد
  • تراکم: 2.7 گرم در سانتیمتر مربع در دمای 20 درجه سانتیگراد
  • سختی برینل: 0.245 GPa

کاربرد آلومینیوم

آلومینیوم کاربردهای بسیاری بشرح ذیل در صنعت های مختلف دارد...


1-    در صنعت ساختمان 

با توجه به ویژگی های آلومینیوم، این آلیاژ کاربرد زیادی در صنایع ساختمانی دارد، جالب است بدانید آمریکا بزرگترین مصرف کننده این آلیاژ در ساختمان سازی است.

2-    استفاده در لوازم خانگی

آلومینیوم در بسیاری از لوازم خانگی مانند یخچال و کولر(لوله) کاربرد دارد، همچنین از قاب های آلومینیومی در اغلب لوازم خانگی مانند ماشین های ظرفشویی و سایر لوازم خانگی استفاده می گردد.

آلومینیوم

3-    در صنعت خودرو

استفاده از آلومینیوم در بدنه خودرو باعث 10 درصد کاهش وزن و 7 درصد مصرف سوخت و آلودگی می گردد. جالب است بدانید در گذشته از آلومینیوم در قطعات موتور استفاده می شد اما امروزه مصرف فراوانی در تولید بدنه خودرو دارد. در آمریکای شمالی به علت کاهش مصرف سوخت، بیش از پیش به استفاده از این فلز روی آوردند. در نتیجه با افزایش تقاضای آلومینیوم همراه خواهیم بود.

 

4-    در صنعت کشتی سازی

آلومینیوم بدلیل سبک و قوی بودن گزینه خوبی جهت بدنه کشتی ها می باشند و باعث می شود وزن بیشتری بصورت مسافر یا کالا یا سوخت گیری داشته باشد البته جهت ساخت قایق های تندرو و تفریحی و نیز شناورهای زیر آب از این آلیاژ استفاده می شود.


5-    در صنعت هوافضا

آلیاژ آلومینیوم به دلیل مقاومت بالا در برابر کشش به نسبت وزن کم، در ساخت هواپیماهای نظامی و تجاری استفاده فراوانی دارد و بیشترین فلز استفاده شده در هواپیما است که بیش از 55 تا 81 درصد کل وزن هواپیما را تشکیل می دهد.

نسل جدید آلیاژهای آلومینیوم- لیتیومی، وزن هواپیما را ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. این آلیاژها دارای چگالی کمتر،‌ چقرمگی بالا و مقاومت دربرابر تخریب بیشتری نسبت به مواد به‌کار رفته قبلی در صنعت هوا-فضاست. نخستین نسل آلیاژهای آلومینیوم-لیتیومی در صنایع هوا-فضا و صنایع دفاع به‌کار رفته‌اند. این آلیاژها اولین‌بار در ایرباس  ۳۸۰A مورد استفاده قرار گرفتند. پس از آن بوئینگ۷۸۷ مورد تحول قرار گرفت و از این آلیاژ در تولید محصولات خود بهره برد .استفاده از آلیاژهای آلومینیوم-لیتیومی در هواپیماسازی نسبت به مصرف کامپوزیت‌ها، مصرف سوخت را ۲۷-۲۲ درصد و وزن هواپیما را ۱۰-۶ درصد کاهش می‌دهد. درعین‌حال مقاومت به خوردگی و ساختار بدنه هواپیما ۱۰۰ درصد بهبود می‌یابد. به‌نظر می‌رسد با ورود نسل جدید آلیاژهای آلومینیوم-لیتیومی به بازار آینده مثبتی در انتظار صنایع هواپیماسازی باشد.

آلومینیوم
6-    صنعت واگن سازی

آلومینیوم به دلیل مقاومت بالا نسبت به وزن کم در صنعت حمل و نقل ریلی هم کاربرد دارد و از آن در ساخت قسمت های چرخشی قطارها استفاده می شود و به قطار اجازه حمل سوخت و بار بیشتر را می دهد، مقاومت در برابر زنگ زدن یکی دیگر از ویژگی های آلیاژ آلومینیوم است که موجب شده در مصارف طولانی مدت از آنها استفاده شود و در ساخت واگن های باری و مسافربری ، مترو و لکوموتیوها و ترن های سریع السیر کاربرد دارد.


7-    صنعت برق

چگالی پایین آلومینیوم موجب شده این محصول در صنعت برق و خطوط برق بسیار استفاده گردد، اما اگر از فلز مس استفاده گردد سازه سنگین تر و گران تر می شود، و از آنجاییکه شکل پذیری AL از مس بیشتر است و موجب می شود راحت تر به سیم تبدیل شود.
علاوه بر کابل در موتور لوازم خانگی و سیستم های قدرت، حتی برخی از لامپ های ال ایی دی و آنتن تلویزیون نیز کاربرد دارد.

آلومینیوم


8-    صنعت فولادسازی

آلومینیوم در فرایند مدرن تولید فولاد و پالایش فولاد (گالوانیزه کردن فولاد) کاربرد دارد، این آلیاژ به فولادهای کربن کم اضافه تا با کاهش مقدار نیتروژن، میزان کشش آن را افزایش دهد. یکی از مصارف اصلی این فلز بعنوان محافظ ورق های فولاد برای جلوگیری از زنگ زدگی است که شامل ترکیبات 55% آلومینیوم+ 5.43 درصد روی و 5.1 درصد سیلیسیم است. از گالوانیزه در صنایع اتومبیل سازی کاربرد دارد.

 

در این نوشتار به برخی کاربردهای آلومینیوم اشاره نمودیم ولی بطورکلی می توان گفت این آلیاژ در صنایعی مانند حمل و نقل، برق، ساخت و ساز و کالاهای مصرفی کاربرد فراوانی دارد، امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد جهت مشاهده تأمین کنندگان آلومینیوم در وبسایت فولاد24 کلیک نمایید.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24
 

دیدگاه ها
×