چت

اشک برش چیست؟

صنعت آهن و فولاد در بسیاری از کشورها از صنایع مهم و پردرآمد است. ضایعات ایجاد شده با این فلزات برای کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. از محصولاتی که در اثر برش آهن ایجاد می‌شود، اشک برش است. اشک برش، خرسک و شلاکه از موارد پرکاربرد و پرطرفدار هستند.

اشک برش چیست؟

زمانی که آهن برش زده می‌شود، اجزایی از آن جدا شده که به آن اشک برش می‌گویند. از این ضایعات و مواد بدست آمده در کارخانه‌های مختلف به خصوص کارخانه‌های فولاد سازی بسیار استفاده می‌شود. با گران شدن آهن و بالا رفتن هزینه‌ها، استفاده از اشک برش موجب می‌شود که میزان آهنی که در خط تولید به کار می‌رود، بسیار کاهش پیدا کند. 

از مشکلات استفاده از اشک برش، ضایعات و میزان اشک برشی است که هدر می‌رود. میزان هدر رفتن آن در مقایسه با خرسک و شلاکه کمتر است. همین امر باعث شده تا از لحاظ قیمتی، هزینه بالاتری در مقایسه با شلاکه و خرسک داشته باشد. در کارخانه‌ها این ماده را به صورت انبوه خریداری کرده و آن را انبار می‌کنند. از دیگر مشکلات آن فضای زیادی است که توسط آن اشغال می‌شود. 

برای شناخت بیشتر اشک برش تا پایان مقاله همراه ما بوده تا به بررسی موارد زیر بپردازیم:

  • کاربردهای اشک برش
  • برخی علل تفاوت قیمت اشک برش‌ها
  • برخی از انواع اشک برش‌ها

 

برای اطلاع از " قیمت نبشی و ناودانی " کلیک کنید.

کاربردهای اشک برش

زمانی که در کارخانه‌های فولادی، آهن و فولاد را برش می‌زنند پسماندهایی ایجاد می‌شود که به این پسماندهای فولادی اشک برش می‌گویند. علت این نامگذاری، شکل اشک مانندی است که در زمتان برش بر روی چاله‌های مخصوص ریخته می‌شود. در واقع آن‌هایی نوعی ضایعات هستند که ارزش زیادی دارند.

این مواد پس از ایجاد شدن بسیار داغ هستند. از همین رو تمهیداتی برای آن در نظر گرفته می‌شود تا در حین تولید لوازم و ابزار در تماس با آن دچار سوختگی نشوند. در صنایع فولادی و ذوب آن به دلیل خلوص بالای اهن این ضایعات در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از محصولاتی که با این ماده ساخته می‌شود، گلوله‌های فولادی هستند. 

کاربرد اشک برش

برخی علل تفاوت قیمت اشک برش‌ها

اشک برش‌ها از لحاظ قیمتی با یکدیگر متفاوت هستند که علت این اختلاف قیمت در آن‌ها متفاوت است.

1-کیفیت محصول

2-نوع فولادی که این اشک‌ها از آن بدست می‌آیند.

3-مقدار مواد شیمیایی مورد استفاده

4-تمیز بودن فلز

5-میزان خلوص فلز

6-میزان و نوع موادی که در ساخت فلز به کار رفته است.

برخی از انواع اشک برش‌ها

  • اشک برش فولاد پر عیار
  • اشک برش و پوسته ی اکسید آهن
  • اشک برش CNC و ورق با دانسیته بالا

اشک برش فولاد پرعیار

نوع پر عیار این اشک‌ها ویژگی‌های فراوانی دارند. شکل آن‌ها به صورت پوسته‌های اکسیدی است. فولاد پر عیار از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. عیار آن‌ها تعیین کننده قیمت آن‌ها است. به دلیل مقرون به صرفه بودن نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است. شکل و ظاهر متفاوتی داشته و در ابعاد ریز و درشت تولید می‌شوند.

بازار فروش آن‌ها در کشور گرم است. کارخانه‌ها عمدتا ان‌ها را به صورت عمده خریداری می‌کنند. اشک برش‌های فولاد پرعیار طرفداران زیادی داشته که می‌توانند آن‌ها را بر اساس نیاز خود خریداری کنند. این محصولات به دلیل کارایی که دارند نمی‌توان جایگزینی برای آن‌ها پیدا کرد.

اشک برش و پوسته اکسید آهن

اشک برش دارای چگالی بالا و پوسته اکسید دارای خلوص 73.5 می باشد. اشک برش فولاد و پوسته اکسید آهن جزء یکی از ضایعات پر مصرف در صنعت آهن و فولاد است. این دو محصول کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلفی نظیر صنعت تولید فروسیلیس، تولید گوی های فلزی نظیر بلبرینگ، استفاده در ذوب از پوسته اکسید و … دارند.

اشک برش CNC و ورق با دانسیته بالا

دانستیه آهن در آن‌ها بسیار مهم است. بالاترین دانسیته را اشک برش‌های بشقابی دارند. مرغوبترین اشک‌ها متعلق به آن‌هایی است که کمترین ناخالصی را داشته و بتواند به راحتی به چرخه بازیافت برگردد.

 

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد۲۴

×