چت

آشنایی با کوره‌ی آنیل

یکی از کوره‌هایی که از آن برای برطرف کردن نقص‌های ساختار فولاد و بهبود ویژگی‌های آن مثل سختی و چکش‌کاری از آن استفاده می‌شود، کوره‌ی آنیل است. به فرآیندی که برای یک قطعه در این کوره رخ می‌دهد آنیل کردن یا بازپخت می‌گویند.

آشنایی با کوره‌ی آنیل

آنیل کوره‌ای یا عملیات حرارتی

به‌طورکلی هدف از آنیل کردن،نرم کردن فولادها،بهبود قابلیت ماشین‌کاری و‌برطرف کردن نقص‌های داخلی ناشی‌از نورد، برطرف کردن یا به حداقل رساندن غیریکنواختی خواص و‌ساختار فولاد و‌آماده کردن آن جهت فرایندهای بعدی است.

کوره آنیل

آنیل کردن (Annealing) به چه معناست؟

آنیل کردن یعنی حرارت دادن قطعه تا یک درجه حرارت مشخص و نگه‌داشتن آن در این دما در یک دوره زمانی معلوم. در‌انتها قطعه تا‌دمای محیط خنک خواهد‌شد. آنیل کردن کامل عمدتاً به‌منظور نرم کردن کامل فولادها قبل از عملیات شکل دادن یا همچنین ریز کردن دانه‌ها صورت می‌گیرد.در‌نورد سرد ممکن است برخی ویژگی‌های قطعه نتیجه‌ی نامناسب داشته باشد مثل سختی، شکنندگی و... . به وسیله‌ی آنیلینگ این ویژگی‌ها اصلاح خواهد شد.

تولید فولاد

در آنیل کردن فولاد را تا دمای مختلف Acm یا A۳ بسته به نوع فولاد گرم کرده و مدتی در این دما نگهداری می‌کنند و سپس سرد می‌کنند. این کار باعث افزایش استحکام و چقرمگی و بالا رفتن نقطه‌ی تسلیم فلز آنیل شده می‌شود. آنیل کردن انواع مختلفی دارد از جمله آنیل کامل و ناقص. معمولاً‌عملیات آنیل کامل پرهزینه است زیرا کوره برای مدت زمان زیادی اشغال می‌گردد که از نظر اقتصادی مقرون‌ به‌ صرفه نیست.

آنیلینگ

آنیل کوره‌ای در دو سیستم اجرا می‌شود:

  • چندپایه‌ای:

در سیستم چندپایه‌ای کلاف‌ها روي چندپایه به‌صورت عمودي چیده شده و مجموع پایه‌ها در یک کوره وارد می‌شوند. در این سیستم انرژی مصرفی بالاتر اما ارزان‌تر است.

کوره القایی
  • تک‌پایه‌ای:

در این سیستم برای هر‌پایه یک کوره وجود دارد. پایه‌ی کوره از صفحه‌ی فولادي دایره‌ای شکلی ساخته شده است که قسمت داخلی‌اش از جنس نسوز بوده و در مرکز آن محل استقرار شافت و مجراهای عبور جریان گاز محافظت تعبیه‌ شده است. محفظه‌ی داخلی روی این صفحه قرار می‌گیرد و صفحه و جدار نسوز آن داخل کلاهک واقع می‌گردند که البته لازم است اطراف کلاهک به صورتی آب‌بندی شود که از‌روش‌هایی نظیر ریختن شن در اطراف کلاهک، واشر بندی پلاستیکی و سیستم آب و روغن برای این کار استفاده می‌شود.

کوره فولاد

ساختار کوره‌ی آنیل چگونه است؟

کوره داراي قسمت‌های زیر است:

  • یک فن براي گردش هواي احتراقی
  • یک سیستم پاشش سوخت
  • مشعل‌ها
  • قسمت پیش گرم هوای احتراق
  • تنظیم‌کننده‌ی هوا و سوخت
  • کلاهک محافظ:

قیمت روز مقاطع فولادی

یک محفظه براي پوشاندن کلاف‌ها در نظر گرفته‌شده که علاوه بر ممانعت از برخورد مستقیم شعله به کلاف‌ها، گاز محافظ را نگهداري می‌کند.

جهت مشاهده قیمت روز مقاطع فولادی به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.
منبع: گروه تامین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×