چت

منظور از فولاد سبز چیست؟

فولاد سبز اصطلاحی است که این روزها بیشتر شنیده‌ایم و با آن برخورد کرده‌ایم، فولاد سبز یا کم کربن به تولید فولادی اشاره دارد که تولید آلودگی در آن کمتر باشد. 

منظور از فولاد سبز چیست؟

 

فولاد سبز (green steel) چیست؟ همانطور که می دانیم فولاد قسمت بزرگی از زندگی روزمره امروزه بشر می باشد، بعنوان مثال ماشینی که روزانه سوار آن می شویم و یا وسایل برقی اطرافمان همگی با فولاد است، اما برای تولید فولاد به زغالسنگ و انرژی زیادی احتیاج داریم که موجب آلوده شدن هوا با CO2 می گردد، به همین دلیل جهان تصمیم به تحقیق و بررسی تولید نوعی فولاد به نام، فولاد سبز جهت کنترل آسیب به محیط زیست گرفته است. که در ادامه این مطلب بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

  • تعریف فولاد سبز
  • چگونگی تولید فولاد سبز
  • مزایا فولاد سبز
  • کاربرد فولاد سبز
  • Mild steel چیست؟
  • هزینه تولید فولاد سبز چگونه است؟
  • تولید کنندگان فولاد سبز


تعریف فولاد سبز

بهترین تعریفی که برای فولاد سبز می توانیم ارائه دهیم  "تولید فولاد بدون استفاده از سوخت فسیلی" است. به عبارتی می توان گفت تولید فولاد با روشی که کربن کمتری تولید گردد (تولید فولاد بدون انتشار کربن در جو) که امروزه روشی که برای تولید فولاد در حال اجرا است روش تولید فولاد به کمک گاز هیدروژن است به این طریق که به جای استفاده از سوخت های فسیلی از هیدروژن جهت تولید حرارت کمک گرفته می شود. آرسلور میتال و بائو چین که از شرکتهای بزرگ فولاد سازی دنیا می باشند گام های موثری در این زمینه برداشته اند و احتمال می رود در آینده ای نه چندان دور شاهد کاهش هزینه تولید فولاد سبز باشیم.

چگونگی تولید فولاد سبز

در روش تولید فولاد سبز از هیدروژن سبز به جای سوخت های فسیلی استفاده می گردد که این هیدروژن توسط برق تولید می گردد و در نهایت اکسیژن به جای کربن وارد محیط زیست می گردد.

 

مزایا فولاد سبز

مهمترین و بزرگترین مزیت این نوع فولاد، کاهش co2 است که یک عامل مهم و اصلی جهت مصرف انرژی است.
بطور کلی می توان گفت فولاد کم کربن به دلیل کاهش رد پای کربن در هنگام تولید، به محیط زیست آسیب کمتری می رساند و موجب کاهش زیاد تولید گازهای گلخانه ای می گردد.

فولاد سبز

کاربرد فولاد سبز

فولادی که از روش فولاد سبز تولید می گردد هیچگونه تفاوتی با روش سنتی ندارد و می توان از آن در تمام پروژه های ساختمانی و عمرانی و ... استفاده نمود و هیچگونه محدودیتی جهت استفاده ندارد.

 

Mild steel چیست؟

Mild steel یک نوع فولاد کم کرین و یا فولاد سبز است که به علت کاهش استفاده از کربن، به محیط زیست آسیب کمتری می رساند و بسیار پرطرفدار است. جالب است بدانید mild steel کم کربن،  به دلیل محتوای آهن بالا دارای خواص مغناطیسی بسیار خوبی است که به آن فرومغناطیسی هم گویند. کربن استفاده شده در این نوع فولاد  0.05 درصد تا 0.25 درصد می باشد.

 

جهت مشاهده  قیمت محصولات  کلیک کنید
قیمت مقاطع فولادی

هزینه تولید فولاد سبز چگونه است؟

تولید فولاد سبز نسبت به تولید به روش سنتی پر هزینه تر است و برآورد کردن حدود 30 درصد هزینه ها بیشتر است. و در کل می توان گفت نیاز به سرمایه هنگفتی دارد که همین مورد موجب گردیده تولیدکنندگان رغبتی به این تولید نداشته باشند.

تولید فولاد سبز

تولید کنندگان فولاد سبز

تولید فولاد سبز در ایران  بدلیل عدم وجود زیرساخت ها متأسفانه تاکنون و به احتمال در سال‌های آتی نیز به مرحله تولید نخواهد رسید، اما در کشورهای توسعه یافته و اتحادیه اروپا مانند کشورهای زیر اقداماتی در این زمینه انجام شده است:

  • در کشور اسپانیا گروه فولاد آرسلور میتال قرار است تا سال 2025 تولید خود را راه اندازی نماید.
  • شرکت سوئدی با نام SSAB AB  اولین تولیدکننده فولاد سبز در جهان می باشد که تولیدات آن در کارخانه خودروسازی ولوو (تولید کامیون) کاربرد دارد.
  • در کشور چین شرکت بائو، تولید استارت خورده است.
  • ریوتینتو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان، پروژه تولید فولاد سبز خود را در مرحله آزمایشی آغاز نموده است.

در پایان می توان گفت کلمه سبزی که در فولاد بکار برده می شود به این معنی است که در فرایند تولید آن کربن کمتری تولید گردیده و در واقع از لحاظ ظاهری تفاوتی میان فولاد سبز و سنتی نیست و فقط  فرایند تولید آن ها متفاوت است. نکته اینکه فولاد در حالت عادی و سنتی از طریق گرم کردن سنگ آهن با زغال سنگ در کوره بلند در دمای بالا تولید می گردد اما در روش تولید فولاد سبز از هیدروژن سبز استفاده می شود به این طریق که بجای سوزاندن زغال سنگ از طریق انرژی های دیگر، هیدروژن تولید می شود. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد، جهت  اعلام موجودی ،  درخواست خرید و اطلاع از قیمت محصولات  فولادی خود، در وب سایت فولاد24 کلیک کنید.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24
 

دیدگاه ها
×