چت

برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد استفاده می‌شود

برای ستون ساختمان دو طبقه حدود 12 تا 18 کیلوگرم میلگرد لازم است این رقم برای فونداسیون ساختمان های دو طبقه تقریبا به 10 الی 20 کیلوگرم می‌رسد و همچنین برای سقف در صورتی که تیرچه باشد حدود 5 تا 7 کیلوگرم میلگرد نیاز می‌باشد. در این مقاله به بررسی این موضوع که برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد استفاده می‌شود می‌پردازیم.

برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد استفاده می‌شود


میلگرد یکی از مقاطع فولادی مهمی است که جهت افزایش مقاومت سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اهمیت کاربرد ضروری میلگرد ها باید ابتدا در نظر داشت که سازه مد نظر چه مقدار میلگرد نیاز دارد و پس از انجام محاسبات لازم اقدام به خرید این مقطع فولادی کرد.
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی برخی عوامل مورد نیاز جهت محاسبه میلگرد مصرفی بپردازیم.

برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد استفاده می شود
✅ برای ساختمان یک طبقه چقدر میلگرد لازم است؟
✅برای ساختمان سه طبقه چقدر میلگرد لازم است؟
✅ بررسی متره ساختمان
✅ بررسی برآورد سازه ها
✅ مقدار میلگرد مصرفی در بخش های مختلف سازه
✅ جمع بندی

قیمت روز میلگرد
با توجه به تعداد طبقات مد نظر مهندسین و مالکین ملک ها، تعداد میلگرد مورد نیاز نیز متفاوت است به طور مثال شاید این سوال را از خود بپرسید که برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد استفاده می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مبحث متره (سنجش و اندازه گیری دقیق مصالح) و برآورد (تعیین مقدار دقیق بودجه مصرف شده در ساختمان) آن را مورد بررسی قرار می دهند که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.


برای ساختمان یک طبقه چقدر میلگرد لازم است؟

میلگرد های ساختمان های یک طبقه از سایز 14، 16 و 18 است که با خاموت های سایز 10 یا 18 آرماتوربندی می‌شوند. به طور معمول تعداد میلگرد های طولی ساختمان های یک طبقه در ستون فونداسیون، 8 عدد است که در هر ضلع مربع آن 3 عدد قرار می گیرد. یعنی به طور تقریبی در هر متر مربع ساختمان یک طبقه حدود 35 کیلوگرم میلگرد نیاز است.

برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد استفاده می شود

برای ستون ساختمان دو طبقه حدود 12 تا 18 کیلوگرم میلگرد لازم است این رقم برای فونداسیون ساختمان های دو طبقه تقریبا به 10 الی 20 کیلوگرم می‌رسد و همچنین برای سقف در صورتی که تیرچه باشد حدود 5 تا 7 کیلوگرم میلگرد نیاز می‌باشد.
از میلگرد های سایز 14، 16 و 18 برای میلگرد های طولی و سایز 8 و10  آن را برای میلگردهای عرضی (خاموت) در ساختمان های دو طبقه استفاده می‌کنند. البته باید در نظر داشت که سایز میلگرد مورد نیاز ساختمان های دو طبقه به متراژ آن، نوع سقف سازه، تعداد ستون و میزان تحمل وزن آن بستگی دارد که معمول ترین و رایج ترین سایز میلگرد مورد استفاده در ساختمان های دو طبقه همان سایز میلگرد های طولی (14، 16 و 18) است.

برای ساختمان سه طبقه چقدر میلگرد لازم است؟

سایز میلگرد هایی که به طور معمول در ساختمان های سه طبقه استفاده میشوند 14، 16، 18 و 20 است که نوع قاب خمشی آن در مقدار میلگرد مورد نیاز ساختمان های سه طبقه بسیار تاثیر گذار است.  به طور تقریبی مقدار میلگرد مورد نیاز در ساختمان سه طبقه حدود 45 تا 50 کیلوگرم است. طبیعتا در طبقات پایین و فونداسیون از میلگرد های قوی تری استفاده می‌شود.

میلگرد ساختمانی
بررسی متره ساختمان

جهت بررسی این موضوع که برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد استفاده می‌شود، متره را مورد بررسی قرار می دهند.
متره به دو روش باز و بسته صورت می‌گیرد که در روش باز آن تمام محاسبات مد نظر به طور کامل و دقیق تک به تک انجام می‌شود که به دلیل حجم بالای محاسبات در روش متره باز، این روش سخت تر از متره بسته است.
در روش متره بسته مهندسین جداول فهرست بهای هر سال را مورد بررسی قرار داده و استفاده می‌کند.
باید در نظر داشت که هر سازه ای بسته به شرایط و موقعیتی که دارد مقدار متفاوتی میلگرد نیاز دارد.

میلگرد مصرفی مورد نیاز برای صد متر زیر بنا اسکلت بتنی با قاب خمشی و دیوار برشی ۴ تا ۶ تن .
میلگرد مصرفی مورد نیاز برای صد متر زیر بنا اسکلت بتنی فقط با قاب خمشی ۴ تا ۵.۵ تن.
میلگرد مصرفی مورد نیاز برای صد متر زیر بنا اسکلت بتنی با قاب خمشی ویژه حدود ۵ تا ۷ تن.

بررسی برآورد سازه ها

این مبحث به برآورد قیمت مصالح حساب شده در متره می‌پردازد. محاسبه و بررسی این مسئله که برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد استفاده می‌شود، بسیار حائز اهمیت است زیرا میلگرد ها مقاطع فولادی مهمی هستند که در ساختمان سازی در جهت افزایش مقاومت سازه از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل محاسبه آنها از نظر مالی از اهمیت بالایی برخوردار است، به این دلیل که خرید بیش از حد نیاز میلگرد هزینه اضافی را برای مالکین ملک به همراه دارد از طرفی خرید کمتر از حد نیز موجب هزینه های مجدد حمل و نقل را در بر دارد.

صرفا جهت اطلاع از: قیمت میلگرد  کلیک کنید


مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع از سازه


میانگین کلی مقدار میلگرد مصرفی و مورد نیاز در هر متر مربع از یک ساختمان مسکونی را می‌توان بین 40 تا 60 کیلوگرم در نظر گرفت که این مقدار برای سوله های صنعتی بین 60 تا 80 کیلوگرم برای پل‌ ها بین 80 تا 120 کیلوگرم می‌رسد. بنابراین همانطور که ذکر شد این رقم می‌تواند متغیر باشد و بسته به نوع سازه متفاوت است.
اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم که برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد استفاده می‌شود، باید این نکته را مد نظر داشت که محاسبه دقیق میلگرد مصرفی در هر متر مربع از سازه مد نظر نیاز به دانش فنی و تخصصی مهندسین عمران دارد. جهت اطلاع از این موضوع نقشه های دقیق سازه ها و مشخصات مصالح و همچنین بارگذاری های وارد بر آن را مورد بررسی و استفاده قرار می دهند.
از جمله عواملی که تعیین کننده مقدار میلگرد مصرفی ساختمان ها هستند می‌توان: نوع سازه، ابعاد و ارتفاع سازه، سیستم سازه‌ ای، کیفیت بتن، بارگذاری و مقررات ملی ساختمان در هر کشور و استان را نام برد.
در جدول زیر میانگین میلگرد مصرفی در بخش های مختلف سازه و عوامل موثر بر مقدار آن را می‌توانید مشاهده نمایید.

بخش سازه میانگین مصرفی   عوامل موثر بر مقدار میلگرد
فونداسیون 30 تا 40 درصد   نوع فونداسیون و خاک محل احداث
ستون‌ ها     20 تا 30 درصد   ابعاد، ارتفاع و بارگذاری ستون
تیرها 20 تا 25 درصد ابعاد، دهانه و بارگذاری تیر
دال‌ ها و سقف 10 تا 15 درصد ابعاد، ضخامت و بارگذاری آنها

     

جمع بندی

در این مقاله کوشیدیم در خصوص این موضوع که برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد استفاده می‌شود برای شما عزیزان مطالبی را ارائه دهیم. همانطور که ذکر شد مقدار میلگرد مصرفی در سازه های مختلف، متفاوت است و همچنین محاسبه دقیق مقدار میلگرد مصرفی نیاز به دانش تخصصی مهندسین عمران دارد. بنابراین شما عزیزان می‌توانید قبل از هرگونه خرید از قیمت میلگرد باخبر شوید.
با مراجعه به وب سایت فولاد 24 می‌توانید از قیمت روز این محصول جویا شوید و سپس بعد از بررسی قیمت و کارخانه مد نظر اقدام به خرید نمایید. 
 

دیدگاه ها
×