چت

پروفیل Z چیست و چه کاربردی دارد؟

پروفیل Z یا زد نوعی همان طور که از اسمش پیداست، به شکل حرف Z لاتین است. در امور ساختمانی برای زیرسازی سقف های شیب دار از آن استفاده می شود

پروفیل Z چیست و چه کاربردی دارد؟

پروفیل هایی که در ایران ساخته می‌شوند شامل شکل های Z, U, I که توسط فرآیند نورد گرم تولید می‌شوند  که فولاد را در برابر رطوبت پوشش می‌دهد.  از انواع پروفیل ها می توان به پروفیل باز اشاره کرد. بر اساس نیاز مصرف کنندگان ، پروفیل های باز در ابعاد و ضخامت مختلف تولید می‌شوند. پروفیل های باز در مصالح ساختمانی برای چارچوب درب های چوبی، ام دی اف و قاب دور پنجره روی نمای بیرون ساختمان کاربرد دارند.

ما در ادامه به توضیح موارد زیر می پردازیم:

  • پروفیل z چیست؟
  • پروفیل z کجا کاربرد دارد؟
  • استانداردهای پروفیل کدامند؟

پروفیل Z چیست؟

پروفیل Z نوعی مقطع فولادی است که همان طور که از اسمش پیداست، به شکل حرف Z لاتین است.در امور ساختمانی برای زیرسازی سقف های شیب دار از پروفیل Z یا نیم رخ زد استفاده می‌شود و در کشتی سازی نیز به کار می رود. پروفیل زد در نقشه های فنی مهندسی با Z نشان داده می‌شود و همچنین عدد بعد از آن نیز نشان دهنده‌ی ارتفاع Z می باشد.

امروزه با افزایش وزن ساختمان‌ها و تعداد طبقات ساختمان‌ها معمولاً از ترکیب شدن دو یا چند پروفیل برای ساختن ستون درست می‌شوند. در امر ساختن ستون های مرکب نیم رخ های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت پروفیل‌ها معمولا نوسانات زیادی ندارد و چون در کشور توسط کارخانجات مختلف تهیه و تولید میشود بنابراین قیمت آن نیز مقرون به صرفه تر است.

پروفیل z

 

جهت مشاهده قیمت  پروفیل Z  کلیک کنید
قیمت پروفیل زد

کاربرد پروفیل Z

محصولات فولادی با استانداردهای اروپایی روزانه در سراسر دنیا به بازار ها عرضه شده و مورد استقبال عموم مردم قرار می گیرد. قیمت این محصولات که استانداردهای اروپایی در آن رعایت می شود در تمام نقاط دنیا متفاوت است.

برای دانستن قیمت پروفیل Z بد نیست ابتدا بدانید که تیر آهن یا پروفیل با علامت اختصاری Z شناخته می شود و فرم اجرایی آن در نقشه های ساختمانی Z18 است. ارتفاع پروفیل Z به میزان ۱۸ سانتی متر می باشد و به همین خاطر است که در نقشه های ساختمانی به اختصار با نام Z18 شناخته می شود

از جمله کاربردهای دیگر پروفیل های فولادی شکل زد می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • پوشش انواع سوله ها ،سالن های ورزشی
  • ایستگاه های سوخت رسانی
  • سازه های اسکلت فلزی
  • مصارف ساختمانی
  • مصارف صنعتی و کشتی سازی
پروفیل زد

استاندارد پروفیل فولادی Z :

استاندارد ملي ايران ۳۶۹۴ : سال ۱۳۷۵- ورق هاي فولادي گرم نورديده با كيفيت ساختماني – ويژگيها و روشهاي آزمون

استاندارد ملي ايران ۵۷۲۲ : سال ۱۳۸۱- ورق هاي فولادي سرد نورديده با كيفيت ساختماني – ويژگيها و روشهاي آزمون

گروه تامین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×