چت

فولاد دمشقی چیست و چه کاربردی دارد؟

فولاد یکی از پرکاربردترین آلیاژها در صنعت می باشد و دارای انواع مختلف می باشد که فولاد دمشقی یکی از انواع آن می باشد در گذشته این فولاد در دمشق خرید و فروش می شد که ممکن است دلیل نام گذاری این نوع فولاد باشد...

فولاد دمشقی چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا با فولاد دمشقی آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید چه کاربردهایی دارند؟ این فولاد دارای ظاهری زیبا و خاص است که به همین دلیل مورد توجه صنعتگران قرار گرفته است، در این نوشتار تصمیم داریم به فولاد دمشقی و کاربرد آن بپردازیم با ما همراه باشید با ادامه مطلب بشرح موارد ذیل...

  • فولاد دمشقی ( Damascus steel)
  • انواع فولاد دمشقی
  • روش ساخت فولاد دمشقی
  • کاربرد فولاد دمشقی
  • مزایای ساخت چاقو با فولاد دمشقی

قیمت مقاطع فولادی

فولاد دمشقی ( Damascus steel)

فولاد دمشقی نوعی فولاد معروف است که 1500 سال پیش اختراع شد و بوسیله الگوی موج دار تیره و روشن می‌توان آن را تشخیص داد. این نوع فلز علاوه بر زیبایی دارای انعطاف پذیری، دوام و استحکام بالایی است. جالب است بدانید این فولاد از فولادهای مختلف ساخته می‌شود و دارای ترکیبی از یک فولاد با کربن بالا و یک فولاد با آلیاژ نیکل می‌باشد و برخی معتقدند به سه علت به این نام معروف شد 1- به علت خرید و فروش آن در دمشق 2- ساخت آن در دمشق 3- و برخی به علت ظاهر آن که شبیه به نوعی پارچه به نام Damascus بوده است به این نام نامگذاری شد.

انواع فولاد دمشقی

-    فولاد دمشقی با الگوی جوش

چاقوهای امروزی دارای خواص این فولاد می‌باشند، در این روش ابتدا آهن و فولاد را روی یکدیگر قرار داده و بوسیله یک چکش در دمای بالا آن را فورج می‌کنند تا به یکدیگر متصل شوند و با یک فلاکس محل آب بندی را اتصال می‌دهند تا از نفوذ اکسیزن جلوگیری نمایند.

-    فولاد دمشقی ریخته گری

در روش فولاد دمشقی ریخته گری از نوعی فولاد خاص به نام ووتز استفاده می‌گردد، Woots Steel 2000 سال پیش توسط هندو تولید شد و جهت مواد اولیه فولاد دمشقی از آن استفاده می‌گردید.
ووتز با ترکیباتی همچون آهن، زغال چوب و فولاد در دمای بالا و پایین ترین مقدار اکسیژن ریخته گری می‌شود در این فرآیند آهن با جذب کربن موجود در زغال چوب و با سرد شدن تبدیل به کاریید آهن می‌شود.

فولاد دمشقی

روش ساخت فولاد دمشقی

رایج‌ترین روش ساخت که توسط صنعتگران با تجهیزات خاص انجام می گردد این است که ابتدا ورق‌های فولادی روی هم قرار می‌دهند سپس آنها را جوش داده و در نهایت طی یک فرایند خاص بلوک بدست آمده یکپارچه می‌شود و شکل نهایی و مد نظر ایجاد می‌شود.


بطورکلی ساخت فولاد دمشقی دارای سه مرحله است:

  • قراردادن ورق ها روی یکدیگر
  • جوشکاری
  • ایجاد بلوک یکپارچه 

کاربرد فولاد دمشقی

این فولاد در ساخت چاقو و ابزارآلات برنده و تیز و حتی زیورآلات بسیار کاربرد دارد، بعلاوه در تولید بدنه سلاح های گرم بسیار قابل کاربرد دارد.

فولاد دمشقی

مزایای ساخت چاقو با فولاد دمشقی

این نوع فولاد بهترین نوع فولاد جهت ساخت چاقو است که دارای مزایای زیادی است یکی از آن زیبایی چاقو است و از آنجاییکه انسان در ایجاد آن دخیل نیست هر چاقو بصورت تصادفی طرح خاصی دارد، چاقوی دمشقی دارای تیغه تیز و برنده‌ای است، همچنین دارای عمر طولانی و دوام بسیار بالایی است البته در نگهداری آن می‌بایستی دقت نمود که زنگ نزند.

سخن پایانی

در پایان می‌توان گفت این فولاد زیبا با روش خاصی تولید می‌گردد و قیمت آن به اندازه‌ی آن و این که چند لایه فولاد روی هم قرار بگیرند بستگی دارد و جهت افزایش دوام آن باید از رطوبت دور و تمیز نگه داشته شود.

نحوه تولید فولاد دمشقی

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×