چت

تفاوت رابیتس و کناف

تفاوت رابیتس و کناف

قبلا با رابیتس و کاربرد آن در سقف کاذب آشنا شدیم. امروزه به جای رابیتس از کناف برای سقف های کاذب ساختمانی استفاده می شود. در ادامه مطلب به تفاوت رابیتس و کناف و کاربردهای هر کدام می پردازیم.

  • سرتیترها
  • پیش درآمدی از رابیتس
  • مزایای رابیتس
  • معایب رابیتس
  • کناف چیست؟
  • مزایای استفاده از کناف
  • معایب کناف
  • مقایسه سقف کاذب رابیتس و کناف

پیش درآمدی از رابیتس

رابیتس ورق گالوانیزه مشبکی است که گالوانیزه آن به روش نورد گرم تولید شده است. رابیتس ها بر اساس کشش عرضی و پرس ورق گالوانیزه تولید می شوند. استفاده از رابیتس در سقف ها باعث پیوستگی در دیوارها و سقف های کاذب شده و از ترک خوردگی و انفصال جلوگیری می کند.

رابیتس این امکان را فراهم می‌کند تا سطح زیرین آن را به خوبی پوشانده شود و جذابیت اصلی آن اجرای طرح‌های زیبا روی سقف است. سرعت اجرای رابیتس زیاد است و مصالح مورد نیاز آن خیلی راحت پیدا می‌شوند و کاملا در دسترس هستند. ویژگی مهم رابیتس این است که اکثر ملات‌ها خیلی راحت به آن می‌چسبند و ترک نمی‌خورند.

رابیتس ها یا بر اساس وزن ورق آن نامگذاری می شوند و یا بر اساس تعداد ستون هایی که در شبکه آن ایجاد می شود. تعداد ستون های رابیتس معمولا 9 ستون، 11 ستون و 13 ستون می باشد، که 13 ستون به دلیل وزن بیشتر و کیفیت بهتر و همچنین مصرف ملات کمتر، رایج ترین آنها می باشد. شبکه مربعی در میان ستون ها، چشمه نامیده می شود. تعداد چشمه ها معمولا، دو چشمه و سه چشمه می باشد.

مزایای رابیتس:

  1. سرعت اجرای بالا
  2. منعطف بودن رابیتس ها و امکان ایجاد اشکال هندسی و قوس ها
  3. امکان ایجاد ترک در این سقف ها کمتر است.
  4. به دلیل گالوانیزه بودن ورق های آن، دچار زنگ زدگی نمی شود.
  5. بسیار مقاوم در برابر زلزله و آتش سوزی می باشد.
  6. با استفاده از این سازه نماهای زیباتر و مختلفی می توان طراحی کرد.
  7. نیازی به نیروی متخصص برای استفاده از این سقف کاذب وجود ندارد.
  8. ایمنی بالا در هنگام آتش سوزی دارد که این قابلیت در سقف های یونولیت و تیرچه وجود ندارد.
تفاوت رابیتس و کناف

معایب رابیتس:

  1. مهمترین معایب رابیتس وزن سنگین آن است.
  2. میزان گچ مصرفی آن زیاد است.
  3. تخریب زمان بری دارد.
  4. هزینه پیاده سازی آن بیشتر می باشد

کناف چیست؟

کناف به صفحات روکش دار گچی گفته می شود که امروزه در اروپا و ایران کاربرد دارد. این صفحات بر روی تیغه ها و سقف ها پیچ می شوند و درز بین آن ها با بتن درزگیری می شود. در پایان سطح صافی که به دست می آید رنگ آمیزی می شود. کناف با گچ متفاوت است و مزیت هایی نسبت به گچ کاری دارد.

کناف نسبت به گچ سبک تر است و اجرای راحت تر و سریع تری نسبت به گچ دارد. کناف دارای طرح های شیک تری می باشد. در بیشتر موارد کناف به صرفه تر می باشد. برای مثال در گچ کاری هزینه هایی از قبیل میلگرد، جوشکاری و رابیتس کاری وجود دارد که سبب افزایش هزینه های نهایی نسبت به کناف می شود. با این حال برخی از کناف ها نصب حرفه ای تری را احتیاج دارند که می تواند سبب افزایش هزینه های نهایی گردد.

مزایای استفاده از کناف

1-مزیت مهم کناف اجرای سریع آن است و نیاز به خشک شدن برای رنگ کاری ندارد.

2- هزینه سقف کناف پایین تر از موارد مشابه است.

3- دارای کثیفی نمی باشد و نیاز به تمیزکاری ندارد.

5- کناف نیاز به مصالح کمتری دارد.

6- باربری و حمل کناف آسان است.

7- کناف سبک می باشد و فشار کمتری به ساختمان وارد می کنند.

8- انبارداری کناف راحت می باشد و بازسازی آن بسیار آسان است.

معایب کناف

  1. وزن کم کناف باعث کم شدن مقاومت آن می شود.
  2. نگهداری از این نوع سازه سخت تر است.
  3. نصب آن نیاز به متخصص دارد.
  4. هنگام نصب باید دقت کافی لحاظ شود تا از ترک خوردن جلوگیری شود.
  5. مقایسه سقف کاذب رابیتس و کناف
رابیتس و کناف

در بالا به توضیح سقف های کاذب و مزایا و معایب آن ها پرداختیم در ادامه به مقایسه این دو مقوله از لحاظ مختلف به صورت تفکیکی می پردازیم.

از لحاظ کیفیت:

در اجرای کناف اگر از افراد متخصص استفاده شود و همه استانداردها رعایت شود کیفیت کناف بهتر از رابیتس خواهد بود.

از لحاظ قیمت:

از نظر هزینه ظاهری کناف و رابیتس با هم برابر است. اما زمان بر بودن رابیتس خود یک هزینه است، همچنین در رابیتس کاری جوشکاری و برق کاری، حمل و نقل مصالح، تخلیه نخاله های ساختمانی پس از کار و نظافت آن و ... هزینه و زمان را افزایش می دهد که در نهایت رابیتس کاری هزینه های جانبی بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال برای هر متر مربع گچ و رابیتس هزینه بیشتری نیاز دارد ولی برای اجرای کناف این هزینه کمتر می شود.

از لحاظ مقاومت:

مقاومت سقف کاذب کناف در برابر زلزله بسیار زیاد است وموجب مقاوم شدن ساختمان، کم شدن بار مرده ساختمان، زیبایی محیط داخلی ساختمان و تسریع در اجرای قسمت های مختلف بنا می شود و با رعایت و استفاده از محصولات کناف می توان ایمنی ساختمان را افزایش داد.

رابیتس در برابر زلزله مقاوم است ولی باعث افزایش فشارها و خطرات ناشی از زلزله می شود. در رابیتس بندی از جوشکاری استفاده شده و همین امر سبب ترک های زیادی در این سیستم می گردد. در کل مقاومت سقف کناف حدود 14 برابر بیشتر از رابیتس است.

از لحاظ وزنی و وزن بار مرده:

هر متر مربع اجرای طرح با کناف 11 کیلو گرم می باشد. در حالی که وزن هر متر مربع رابیتس با گچ کاری 45 کیلو گرم می باشد. بنابراین از لحاظ وزن، سقف کاذب کناف بسیار سبک تر از رابیتس است.

زمان اجرای کار و ترمیم پذیری:

زمان اجرای کناف بسیار کمتر از رابیتس است و برای اجرای آن به افراد کمتری نیاز است. در ساختمان ها پس از گذر زمان، ممکن است لوله های تاسیساتی عبور کرده از سقف کاذب به تدریج فرسوده و در مواردی به نشت مایعات بیانجامد یا به مرور زمان نیاز به تغییر دکوراسیون باشد. در این شرایط برتری با سقف کناف است زیرا ترمیم آن در دسترس تر و آسان تر از رابیتس است.

در نهایت دیدیم که با افزایش تکنولوژی مواردی جایگزین شیوه های قبلی می شود که می تواند از لحاظ کیفیت و ایمنی به ساختمان ها و سازه های ما کمک کند.

گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×