چت

جداول وزن لوله

جدول وزن لوله

وزن لوله

معرفی و بررسی جدول وزن لوله

قبل از آشنایی با جداول وزن لوله میدانیم که لوله ظرفی با مقطع دایره ای توخالی با قطر، ضخامت و طول مشخص است که برای انتقال سیالات به کار می رود. لوله های فولادی از فولاد کربن دار ساخته شده اند و برای لوله کشی آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها دارای قطر بزرگی هستند و در زیر خاک قرار داده می شوند.

انواع روش های ساخت لوله های فولادی شامل روش بدون درز، جوش دادن و قالب گیری می باشد. در روش بدون درز یا روش قالب خمیری شکل، فولاد داغ را وارد قالب نموده و سپس به لوله شکل داده می شود. در این روش لوله هایی با قطر ۵۰۰ میلیمتر تولید می شود که دارای کیفیت بالا بوده و گران قیمت می باشند.

در روش جوش دادن، ورق فولادی دور قالب مورد نظر پیچانده شده و درز لوله را با لحیم کاری جوش می دهند. لوله های بدست آمده از این روش کیفیت لوله های بدون درز را نداشته و قیمت پایین تری نسبت به آنها دارد. در روش قالب گیری مایع داغ را درون قالبها ریخته و لوله تهیه می شود. کیفیت لوله تهیه شده در این روش مانند روش بدون درز بوده و در برابر ضربه به آسانی ترک نمی خورد. عمدتا این روش برای تولید لوله رایج نمی باشد. انتخاب روش تولید در وزن لوله نهایی تاثیر گذار است.

لوله های فولادی مقاومت کششی و فشاری بالایی داشته و در برابر خوردگی، دارای سیستم های محافظت گسترده ای می باشند. از سوی دیگر، این لوله ها را با اتصالات جوشی می توان تداوم داد. البته لوله های فولادی در برابر خوردگی های خارجی مقاومت پایینی دارند و برای اتصال آن ها به یکدیگر نیاز به جوشکار ماهر می باشد.

با به کارگیری سیستم های داخلی و خارجی محافظ زنگ زدگی بر قیمت و وزن لوله های فولادی افزوده می شود. لوله های فولادی از جنس گالوانیزه به دو نوع گالوانیزه و آهنی گالوانیزه تقسیم می شوند. نوع آهنی گالوانیزه در بازار به لوله های آهنی سفید معروفند و لوله های فولادی گالوانیزه در مقایسه با نوع آهنی سبک تر و براق تر می باشد.

کاربرد اصلی نوع فولادی گالوانیزه بیشتر برای تهویه بوده اما برای تخلیه فاضلاب لوازم بهداشتی کوچک نیز استفاده می شوند. برای تهیه این نوع از لوله ها از ورق فولادی با فولاد نرم استفاده می شود که با فشار از داخل قالب عبور داده شده و درز آن را جوش می دهند و سپس آن را در وان روی اندود گالوانیزه قرار می دهند.

لوله آهنی گالوانیزه از آهن سفید نورد شده تولید می شود که درز آن به هم جوش داده شده و سپس لوله را در فلز مذاب روی فرو می برند. وزن لوله های این نوع به دو صورت سبک و متوسط هستند. تمامی لوله های فولادی و آهنی گالوانیزه به صورت شاخه ای در طول ۶ متر تولید می شوند. به علاوه دارای دو سر دنده به قطر ۸ اینچ می باشند. همچنین در این محصول، قطر اسمی از قطر داخلی بزرگتر و از قطر خارجی کوچکتر می باشد. لوله های گالوانیزه توسط دنده پیچی به هم متصل و با مواد مناسب آب بندی می شوند.

از آنجایی که لوله های فولادی کاربرد وسیعی در صنعت و ساختمان سازی دارند، شناخت چگونگی روش محاسبه وزن آنها بسیار لازم و ضروری به نظر می رسد.

قطر لوله(inch) قطر لوله (mm) ضخامت لوله (mm) وزن هر متر (kg)
1/2 21/3 1 0.51
1/2 21/3 1/25 0.63
1/2 21/3 1/5 0.74
1/2 21/3 2 0.97
1/2 21/3 2/5 1.21
1/2 21/3 3 1.45
3/4 26/7 1 0.66
3/4 26/7 1/25 0.79
3/4 26/7 1/5 0.96
3/4 26/7 2 1.24
×