چت

یکه‌تازی داغ ذوب آهن

سهام ذوب آهن اصفهان در معاملات امروز بورس تهران پس از بازگشایی بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفته است. گرچه همچنان نسبت به عوامل بنیادی در سهام این شرکت بی‌توجهی می‌شود اما باید گفت پس از جهش‌ خیره‌کننده «ذوب» باید نگران رویه اصلاح قیمتی این سهم بود. با مقایسه وضعیت سودآوری ذوب آهن اصفهان با دیگر شرکت‌های هم‌گروه کاملا می‌توان علت این موضوع را متوجه شد.

 یکه‌تازی داغ ذوب آهن

به گزارش فولاد24 و به نقل از دنیای بورس، طی روزهای اخیر قیمت سهام شرکت ذوب آهن به مسیر صعودی خود ادامه داده است. گرچه در شرایط کنونی همچنان نسبت به واقعیت‌های بنیادی بی‌توجهی می‌شود اما بورس تهران این‌گونه دام‌های قیمتی را بسیار تجربه کرده است؛ مثال‌های متعددی را می‌توان در این خصوص مطرح کرد که زیان در نهایت به آخرین خریدار تحمیل شده است، حال این‌که آخرین خریدار ممکن است خریداران امروز این سهم باشند. همچنان نمی‌توان در خصوص رویه قیمتی کوتاه‌مدت این سهم اظهارنظر دقیقی داشت، زیرا به صورت مشخص پول داغ قدرتمند و احتمالا بی‌توجه به وضعیت بنیادی در سمت خرید فعال است.

همچنان عده‌ای در بورس تهران وجود دارند که در خیال آن‌ها قیمت یک سهم می‌تواند تا ابد رشد کند. حال این‌که واقعیت‌های بنیادی مسیر معکوسی را نشان می‌دهند. همچنان باید توجه داشت که با بستن چشم بر حقایق موجود، واقعیت‌ها از بین نخواهند رفت. زیان‌های بسیاری در سال‌های گذشته از عدم آگاهی نسبت ساز و کار بازار سهام نصیب معامله‌گران شده است. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کرد مقایسه ذوب آهن اصفهان با دیگر شرکت‌های هم‌گروه‌ است.

بعضا داستان‌سرایی‌ها از آینده توهم تحلیلی را برای معامله‌گران ایجاد می‌کند. باید توجه داشت که با مفروضات رویایی در هر سهمی می‌توان آینده‌ای بسیار درخشان را برای آن سهم متصور بود و بر این اساس قیمت سهام را مستعد حرکت در مسیر صعودی دانست. فارغ از رویه آتی قیمتی سهام ذوب آهن اصفهان توصیه می‌شود وضعیت بنیادی این شرکت فولادی را با دیگر شرکت‌های هم‌گروه مقایسه کنید. بر این اساس می‌توان پیشبینی سودآوری «ذوب» توسط «دنیای بورس» با دیگر شرکت‌های فولادی در آخرین اجماع تحلیل‌گران مقایسه شود.

منبع:دنیای بورس

×