چت

گزارشی از پنجمین روز بررسی لایحه بودجه ۹۸

ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه 98، ارجاع ماده مربوط به افزایش قیمت سیگار به کمیسیون تلفیق، راهکار مجلس برای وصول مالیات‌های معوق در سال آینده، نامه ۲۷۷ نماینده به رئیس جمهور در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم و... از جمله مهمترین اخبار امروز (چهار شنبه) یکم اسفند ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی و پنجمین روز بررسی لایحه بودجه ۹۸ هستند.

گزارشی از پنجمین روز بررسی لایحه بودجه ۹۸

به گزارش فولاد24 و به نقل از ایسنا، جلسه علنی صبح امروز مجلس برای بررسی لایحه بودجه ۹۸ به ریاست مسعود پزشکیان برگزارشد ونمایندگان مجلس از شنبه هفته جاری وارد بررسی جزییات لایحه بودجه در بخش درآمدی شدند. در جریان بررسی لایحه بودجه، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند در سال ۹۸ ماهانه ۳۰۰ تومان از واحدهای مسکونی و ۱۰۰۰ تومان از واحدهای تجاری مشترک برق و گاز برای بیمه خسارات اخذ شود.

همچنین نمایندگان نمایندگان بند ج تبصره ۶ لایحه بودجه را به تصویب رساندند که براساس آن دستگاه‌های اجرائی موظفند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را به صورت جمعی - خرجی در حسابهای مربوط به خود ثبت کنند. در ادامه مجلس شورای اسلامی کلیه صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی را ملزم به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی از آغاز سال ۹۸ کرد. نمایندگان مجلس همچنین بندی را برای اخذ مالیات های معوق در سال آینده تصویب کردند.

مسعود پزشکیان در جریان بررسی بند الحاقی یک به تبصره ۶ این لایحه که مرتبط با ملزم کردن پزشکان به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی در سال ۹۸ بود بیان کرد: این که تصور شود پزشکان یا جامعه پزشکی خلاف کار هستند و فرار مالیاتی دارند اشتباه است و در جامعه و مجلس نباید چنین تصوری وجود داشته باشد که امروز نیز وجود ندارد. اگر مشکلی نیز وجود دارد به خاطر چارچوب قانونی است که ما آن را می‌نویسیم. نایب رئیس مجلس همچنین گفت که جلسه مجلس برای ادامه بررسی جزییات بودجه فردا (پنجشنبه) تشکیل می‌شود. در این هنگام نمایندگان دو دو به نشانه مخالفت با این موضوع گفتند که پزشکیان در واکنش با آنها گفت: باید در جلسه فردا حضور داشته باشید.

در ادامه این جلسه نمایندگان مجلس در مصوبه ای سازمان امور مالیاتی را موظف کردند از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌شود عوارض دریافت کند. همچنین بند (ط) تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۹۸ را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند. به موجب این بند در سال ۱۳۹۸ درآمدهای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور مربوط به خدمات زمین‌شناسی، اکتشافی و آزمایشگاهی موضوع ردیف‌های ۱۴۰۱۰۵، ۱۴۰۱۰۸ و ۱۴۰۲۰۳ جدول شماره (۵)، اختصاصی تلقی می شود و پس از ابلاغ تخصیص توسط سازمان برنامه و بودجه کشور قابل هزینه‌کرد است.

ماده مربوط به افزایش قیمت سیگار برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.در این بند دولت مکلف شده به ازای هر نخ سیگار مبلغ ۵۰ ریال اضافه دریافت و منابع حاصل از آن را به درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند. این ماده مغایر اصل ۷۶ قانون برنامه بود که تصویب آن منوط به دو سوم نمایندگان بود که ۱۳۴ رای موافق، ۴۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده به این بند رای دادند. در جریان بررسی بخش درآمدی بودجه مربوط به افزایش نرخ سیگار، عبدالحمید خدری در تذکری گفت: آقای قاضی پور پیشنهادی را درباره‌ی نرخ سیگار مطرح کرد که باعث کاهش درآمدهای دولت می‌شود. این پیشنهاد قابلیت طرح نداشت و هیات رئیسه نباید اجازه بیان آن را می‌داد. وی تاکید کرد که مجلس جای بیان نطق انتخاباتی نیست و باید مباحث کارشناسی در بررسی بودجه مطرح شود.

همچنین دوتن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خواستار رسیدگی مجلس به حادثه تروریستی زاهدان شدند. ۲۷۷ نفر از نمایندگان مجلس نیز در نامه‌ای به رئیس جمهور از وی خواستند نرخ خرید تضمینی گندم برای سال ۹۸ را افزایش دهد. یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی با موضوعیت این پرسش که" وزارت صنعت باید بازار خودرو را مدیریت کند یا بازار و دلالان؟ " کشور را قرائت کرد.

منبع:ایسنا

دیدگاه ها
×