چت

لایحه بودجه ۱۴۰۳ تطابقی با اهداف برنامه توسعه هفتم ندارد

حداقل حقوق مستحق مالیات را روی 10 میلیون بسته بود وقتی خط فقر را یک رقمی اعلام می‌کنیم، به طبع تعیین مالیات در شهرهای بزرگی مثل تهران، برای حقوق 10 میلیون که بعدا 12 تومان شد، محل ایراد است.

لایحه بودجه ۱۴۰۳  تطابقی با اهداف برنامه توسعه هفتم ندارد

به گزارش فولاد 24

محسن زنگنه،‌ سخنگوی کمیسیون تلفیق از مفاد لایحه بودجه 1403 می گوید:

مهم‌ترین ایراد لایحه بودجه ۱۴۰۳ عدم تطابق لایحه با برنامه هفتم در بعد منابع و مصارف است. متاسفانه شاهد بودیم که هم منابع هم مصارف و هم جهتگیری کلی نه‌تنها در جهت برنامه نبود بلکه کاملا با آن تضاد داشت.

در حوزه مالیات‌ها هم برخلاف برنامه هفتم که ما در آنجا تاکید داشتیم متمرکز شود بر کاهش تخفیفات‌ مالیاتی و ‌مالیات‌های صفر شاهدیم که دولت در منابع تاکیدش بر افزایش یک درصد ارزش افزوده است.

در بحث نفت که یکی دیگر از منابع بودجه است دولت نرخی را به عنوان نرخ تسعیر اعلام کرده که مبنای قانونی ندارد. ما نمی‌گوییم این نرخ خوب است یا بد اما معتقدیم مبنای قانونی ندارد.

دولت 750 هزار میلیارد تومان را به عنوان منابع و مصارف هدفمندی دیده است؛ که این هم با واقعیت‌های امسال، تطابق ندارد. امسال دولت برای تامین پول خرید تضمینی گندم، مجبور شد که از سایر منابع ازجمله از سهم شهرداری‌ها بردارد.

در خصوص بحث حقوق بازنشستگان هم، منابع و مصارف لازم آن دیده نشده است. ما حدود 100 همت نیاز داریم و این مواردی بود که باعث شد همکاران ما در مجموع رای به عدم تائید کلیات بودجه بدهند.

دولت اصولا بدون توجه به برنامه هفتم، به طور طبیعی یک بودجه‌ای نوشته و در آن هم سعی کرده منابعی را قید کند و مصارفی را بیاورد که سهل‌الوصول باشد و دستش برای منابع اضافه‌ای که احتمالا در اختیارش خواهد بود، مقداری بازتر باشد.

حداقل حقوق مستحق مالیات را روی 10 میلیون بسته بود وقتی خط فقر را یک رقمی اعلام می‌کنیم، به طبع تعیین مالیات در شهرهای بزرگی مثل تهران، برای حقوق 10 میلیون که بعدا 12 تومان شد، محل ایراد است.

دولت‌ها متاسفانه بیشتر مدیریت مصرف می‌کنند، مدیریت درآمد نمی‌کنند، به این معنا به دنبال این نیستند که ما منابع و درآمد جدید خلق کنیم، مثلا انتظار ما این است که دولت در بحث درآمدها بگوید براساس برنامه هفتم، من این برنامه‌ها را در حوزه گردشگری دارم و می‌خواهم این مقدار منابع درآمدی برای خودم ایجادکنم، یا در حوزه واگذاری مخازن یا صنایع بالادستی نفت می‌خواهم این کار را انجام دهم. هیچ اتفاقی در حوزه منابع نمی‌افتد، یعنی دولت هیچ زحمتی به خودش نمی‌دهد.

من فکر می‌کنم همسویی دولت و مجلس به معنای نقد بی‌طرفانه و‌ معقول دولت است. من خودم یکی از طرفداران دولت بودم. همیشه از خیلی از سیاست‌های‌های اقتصادی دولت حمایت کردم اما امروز به عنوان یک مخالف صحبت کردم چون احساس می‌کردم که همین دولت پنج سال بعد در برابر افکار عمومی باید پاسخ بدهد که برنامه هفتم را چند درصد محقق کرده است.
 

دیدگاه ها
×