چت

گزارشی از بازار صادراتی شمش/تختال ایران

قسمتهایی از گزارش متال بولتن در خصوص بازار صادراتی شمش/تختال ایران را در ادامه می خوانیم

گزارشی از بازار صادراتی شمش/تختال ایران

پیش فروشهای مطلوب صورت گرفته در بازار صادراتی شمش و تختال فولادی ایران/ جو منفی متاثر از تحریم ها

نرخ شمش و تختال صادراتی ایران؛ طی هفته منتهی به ۲۲ ماه می، تقریبا بدون تغییر و فاقد فروشهای عمده شنیده شد. منابع بازار، دلیل عدم فروشهای قابل توجه را تکمیل سفارشات دریافتی صادرکنندگان ایرانی تا پایان ماه ژوئن [ اواسط تیر] یا اواسط جولای [ اواخر تیر] عنوان نموده اند. پیشنهادات شمش صادراتی ایران در محدوده قیمتی ۳۸۵ الی ۳۹۰ دلار/تن فوب بنادر ایران گزارش شده، در حالیکه پیش فروشهای صورت گرفته اخیر در دامنه قیمتی ۳۸۰ الی ۳۸۵ دلار/تن فوب بوده است.

ارزیابی نرخ هفتگی فست‌مارکت در خصوص شمش صادراتی ایران در روز چهارشنبه ۲۲ می، در دامنه قیمتی ۳۸۰ الی ۳۹۰ دلار/تن فوب، توام با افزایش قیمت در حد بالایی قیمتها نسبت به بازه قیمتی ۳۸۰ الی ۳۸۵ دلار/تن فوب هفته گذشته بوده است. نرخ پیشنهادی تختال هم در بازه قیمتی ۳۸۰ الی ۳۹۰ دلار/تن فوب بنادر ایران بوده است.

یک تولیدکننده تختال ایرانی، پیشنهاد دهنده در رنج پایین دامنه قیمتهای ذکر شده، عنوان نمود که شرکت او در حال مذاکره با خریدار در خصوص فروش یک محموله بزرگ تختال به آسیاست.

ارزیابی نرخ هفتگی فست‌مارکت در خصوص تختال صادراتی ایران در تاریخ ۲۲ می، در دامنه قیمتی ۳۸۰ الی ۳۹۰ دلار/تن فوب بود، که در دامنه پایین این رنج قیمتی نسبت به هفته قبل آن با نرخ ۳۸۵ الی ۳۹۰ دلار/تن فوب، کاهش را نشان میدهد. متاثر از وضع تحریم های جدید آمریکا در خصوص صنایع فولاد ایران؛ بسیاری از خریداران داخلی با رعایت جوانب احتیاطی موجب شدند تا فعالیت خرید در بازار داخلی ایران ضعیف دیده شود.

مجموعه جدید تحریم ها که از تاریخ هشتم می بر صنایع فلزات ایران از سوی امریکا اعمال شده؛ نظرات کارشناسان بازار در خصوص چگونگی توسعه بازار صادراتی فولاد ایران در سال جاری را به چند دسته تقسیم نموده است. تاجری عنوان نمود : " شرایط سخت تر از آنی که پیش تر بود، نشده است، در واقع تغییرات قابل توجهی رخ نداده است. بسیاری از تجار اهمیتی به تحریم ها نمیدهند، از همین رو حجم وسیعی از محموله های ایران هنوز هم به اندونزی و تایلند ارسال میشود. علاوه بر این، هیچ عرضه کننده ای در بازار با قیمت هایی جذاب تر از ایران وجود ندارد."

منبعی از سوی یک تولیدکننده عنوان نمود : " پس از اینکه تبادلات بانکی ایران، پیش تر مسدود گردید، این بدترین اتفاق ممکن بود، لذا من فکر نمیکنم که اعمال تحریم های بیشتر، اثری فراتر از وضع موجود داشته باشد. " تاجری دیگری عنوان نمود : " این موضوع بیشتر به حوزه حمل و نقل و مسائل بانکی مربوط میشود، فکر میکنم که تا حدودی اثرگذار باشد، بخصوص اینکه اگر وزارت خزانه داری آمریکا برخی موارد را به عنوان نمونه عملیاتی نماید. "

چهارمین تاجر عنوان نمود : " فکر می‌کنم که تحریم های جدید آمریکا تا حدودی حوزه صادراتی فولاد ایران را تحت تاثیر قرار داده و گمانم اینست که موجب کاهش ۲۵ درصدی صادرات این حوزه خواهد شد." به غیر از خریداران شمال آفریقا و ایتالیا که از خرید از ایران اجتناب خواهند کرد؛ مشتریان آسیایی همچنان به خریدهای خود ادامه خواهند داد. با اینحال برخی از مشتریان آسیایی، به ویژه در اندونزی، طی چند هفته گذشته، عمدا از خرید از ایران فاصله گرفته‌‌اند .

بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، حجم کل صادرات محصولات نیمه ساخته شده صادراتی ایران ( شمش و تختال ) در سال ۱۳۹۷ حدود ۴.۸۹ میلیون تن بوده، که در مقایسه با حجم کل صادراتی این محصول در سال ۱۳۹۶، با رقم ۶.۸۷ میلیون تن؛ کاهش ۲۹ درصدی را نشان میدهد. حجم کل شمش و بلوم فولادی صادراتی ایران در سال ۱۳۹۷، حدود ۳.۳۱ میلیون تن و حجم کل تختال صادراتی ایران ۱.۵۸۵ میلیون تن گزارش شده است.

منبع:گزارشگر فولاد

دیدگاه ها
×