چت

کاهش پروژه های عمرانی در چین تقاضای فولاد را کاهش داد/ آینده مبهم سنگ آهن در جهان

معاون فروش فولاد خراسان گفت: بازار فولاد ایران و جهان درسال جدید میلادی 2022 با کمبود تقاضا مواجه است و نمی‌‍توان انتظار رشد چشمگیر قیمتی در زمینه فولاد داشت.

کاهش پروژه های عمرانی در چین تقاضای فولاد را کاهش داد/ آینده مبهم سنگ آهن در جهان

حسین بختیاری آینده صنعت فولاد را درسال جدید میلادی ۲۰۲۲ درایران و جهان متفاوت بیان کرد و افزود: تولید محصولات فولادی در داخل کشور با مشکلاتی مانند تامین انرژی برق و گاز گره خورده است و بنظر می رسد فقط بخشی از ظرفیت های اسمی فولاد در سال ۱۴۰۱ یا۲۰۲۲ قابل تحقق است و بطورکامل و حتی همانند سال قبل نخواهد بود.

وی ادامه داد: نبود زیرساخت بهینه، غفلت از توسعه و تجهیزات به روز موجب کاهش تولید چشمگیر محصولات فولادی شده است به گونه ای که دیگر نمی توانیم حجم تولیدات فولادی کشوررا به اندازه تولیدات سال قبل برسانیم.

معاون فروش فولاد خراسان گفت: تقاضای محصولات فولادی در بازارهای جهانی با توجه به سیاست های چین در تولید مسکن در پایین آمده وهمین امر سبب شده است که ریتینگ فولاد در بازارهای جهانی با توجه به کاهش تقاضا افت کند وادامه شرایط چنین بازاری بستگی زیاد به ادامه سیاست های دولت چین دارد.

بختیاری افزود: اگر چنین سیاستی درسال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند قطعا بازار فولاد جهان با کمبود تقاضا مواجه خواهد بود و نباید انتظار رشد قیمتی چشمگیری در زمینه فولاد داشته باشیم و به احتمال قوی قیمت های فعلی حداقل در ابتدای سال باقی خواهد بود ولی اگر دولت چین رویه اش را عوض کند قیمت محصولات فولادی نیز تغییرروبه رشدی خواهد داشت.

وی ادامه داد: سیاست های مسکن دولت چین محدود شدن طرح های ساختمانی و عمرانی و کاهش تقاضای محصولات فولادی را در پی داشت که مجموع این عوامل باعث کاهش قیمت محصولات فولادی به ویژه در یکی دو ماه گذشته بطور چشمگیر در قیمت فولاد شد.

این فعال صنعتی قیمت سنگ آهن و آهن اسفنجی را در سال جدید میلادی تابع سیاست های تولیدکننده این دو محصول دانست و گفت: عمده تولیدکنندگان آهن اسفنجی در ایران و هند قرار دارند و قیمت آهن اسفنجی هم تابع سیاست های این دو کشور است، با توقف فعالیت برخی فولادسازان در تابستان و مازاد آهن اسفنجی ، قیمت آهن اسفنجی کاهش یافت و شاهد افت قیمت های جهانی هم بودیم.

بختیاری افزود:عمده تولیدات فولادسازان یعنی حدود ۷۵ درصد فعالیت آنها از طریق کوره بلند است و فقط ۲۵ درصد از طریق احیا مستقیم و آهن اسفنجی فولاد تولید می کنند و در تولید ۲۵ درصد هم سیاست های هند و ایران تاثیر گذار است از این رو بنظرمی‌رسد قیمت آهن اسفنجی سال آینده میلادی کاهشی باشد./فولادبان

×