چت

کاهش نرخ ارز ادامه می‌یابد/ افزایش‌ها مقطعی است.

بازار ارز از اواخر هفته گذشته در مدار کاهشی قرار گرفته و نرخ‌ها تاکنون ریزش‌هایی را تجربه کرد، با این وجود بعضا برخی مقاومت‌ها برای توقف این روند صورت می‌گیرد.

کاهش نرخ ارز ادامه می‌یابد/ افزایش‌ها مقطعی است.

بانک مرکزی در حالی در این چندماهه در مظان اتهام نابسامانی های بازار ارز قرار داشت که رییس کل این نهاد مهم پولی، پیش از این، بارها به مردم هشدار داده بود که در بازار ارز سرمایه گذاری نکنند، چرا که قیمت ها واقعی نیست و به زودی وارد روند کاهشی خواهد شد

درست بعد از این صحبت ها، سیاست های جدید بانک مرکزی مبنی بر عرضه اسکناس ارز در بازار متشکل ارزی و ... در دستور کار قرار گرفت و در کنار جو روانی انتخابات آمریکا منجر به ریزش نرخ ارز در بازار شد.

بانک مرکزی در حالی میلیون ها دلار ارز در بازار متشکل ارزی عرضه کرد که تقاضای واقعی برای آن نبود و میزان خرید قابل توجه نبود. این امر نشان از نبود تقاضای واقعی و موثر در بازار داشت که بیش از پیش قاعده بازار را به سمت دلالی و سودجویی سوق می‌دهد.

از سوی دیگر، با توجه به انتخابات ایالات متحده آمریکا که از روز ۱۳ آبان به طور رسمی کلید خورد، بازار ارز تا حدودی از این رویداد تاثیر گرفت که البته پیش از این نیز پیش بینی می شد که با روی کار آمدن جو بایدن نامزد انتخاباتی آمریکا و به وجود آمدن فضای خوشبینی، قیمت ها در ایران روند کاهشی به خود بگیرد.

به هر حال این انتخابات در کنار سیاست های مهم و تاثیرگذار بانک مرکزی بازار ارز را به سمت بهبود پیش برده و با توجه به دستور رییس جمهور مبنی بر تداوم منطقی سازی نرخ ارز از سوی بانک مرکزی، انتظار می رود این روند همچنان ادامه داشته باشد چرا که کارشناسان و فعالان بازار نیز معتقدند با اقدامات بانک مرکزی و همچنین روی کار آمدن دموکرات ها در کارزار انتخاباتی، نرخ دلار با افت قابل توجهی روبرو خواهد شد.

روند کاهشی نرخ ارز در حالی از پنج شنبه گذشته آغاز شد که طی دیروز و امروز نیز اندکی افزایش را تجربه کرد که دلیل آن نیز مقاومت برخی در برابر کاهش بیشتر نرخ هاست. برخی کارشناسان معتقدند افرادی که در زمان گرانی ارز خریده و به عنوان نمونه برای واردات برنامه ریزی کرده بودند، جزو گروهی هستند که اجازه پایین آمدن بیشتر نرخ ارز را نمی دهند. اما به هر حال سیاست های بانک مرکزی و همچنین پیگیری های نهادهای قضایی به طور جد در دستور کار قرار دارد تا این روند اصلاح شود و مدار نرخ ارز در بازار، نزولی باشد.

در همین باره مرتضی عزتی تحلیل گر اقتصادی نیز از دست های پشت پرده در بازار ارز خبر می دهد و اظهار می کند: بخشی از نابه‌سامانی های ارز از سودجویی و دلالی برخی در داخل نشات می‌گیرد که البته شاید حتی این سودجویان هم از طرف عوامل خارجی وارد این بازار شده‌اند یا دست‌کم از سوی آنها تشویق می‌شوند.

وی اشاره ای هم به افراد به اصطلاح بازارخراب کن می کند و به ایبِنا می گوید: قیمت‌ دلار حاصل تقاضای واقعی نیست، بلکه ناشی از فعالیت عده‌ای به اصطلاح بازار خراب کن و سودجویان، است که یا منافع ریالی از معاملات خواهند داشت و یا عامدانه قصد تخریب بازار را دارند.

این تحلیل گر اقتصادی می افزاید: در حال حاضر، با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی به ویژه عرضه فراوان ارز در مدت اخیر در بازار متشکل ارزی و همچنین اقدامات قوه قضاییه برای پیگیری تخلف ها در بازار، شاهد روند کاهشی نرخ ارز در بازار هستیم که البته پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و زمزمه های بازگشت به برجام نیز تاثیر محسوسی بر این روند کاهشی داشته است.

×