چت

چه پارامترهایی رونق را به معاملات فولادی بهمن ماه بازگرداند؟

کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا به رونق حجم معاملات منتهی شد. افت قیمت پایه شمش و محصولات فولادی که تقریبا از روزهای ابتدایی بهمن ماه آغاز شد توانست به مرور رونق را به معاملات این بخش بازگرداند. 

چه پارامترهایی رونق را به معاملات فولادی بهمن ماه بازگرداند؟

 

 مثلث خروج فولاد از رکود

همزمانی کاهشی شدن نرخ ارز نیمایی در عین افت بهای شمش و محصولات فولادی کشورهای CIS، در حالی که به روزهای پایانی سال که زمان خروج بازار مقاطع طویل فولادی از رکود سنتی به‌شمار می‌رود نزدیک می‌شویم مهم‌ترین پارامترهایی بودند که توانستند این بازار را از رکود خارج کنند.

 اگرچه سیگنال‌های جهانی از استمرار قیمت‌های فعلی شمش در بازارها حداقل تا دو هفته آتی حکایت دارد، اما تکانه‌های افزایشی نرخ ارز در بازار داخل دیده می‌شود که این موضوع می‌تواند پارامتری در جهت رشد بهای پایه شمش و محصولات فولادی باشد.

 اما بازگشت این بازار به دوران رکود یا حفظ دوران رونق بیش از قیمت پایه از انتظارات تورمی اثر می‌پذیرد که در حال حاضر سیگنال‌هایی هرچند ضعیف از افزایشی شدن انتظارات تورمی در بازار به چشم می‌خورد که البته بخشی از این افزایشی شدن انتظارات با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال محتمل است.

 بازار فیزیکی بورس کالا هفته گذشته میزبان عرضه ۱۴۵ هزار تن شمش فولادی با قیمت پایه عرضه ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که این نرخ پایه کمترین قیمت عرضه در ۷ هفته اخیر یعنی پس از هفته منتهی به ۱۲ دی ماه بود.

 روند کاهشی بهای پایه عرضه شمش فولادی در بورس کالا از ۳ هفته قبل آغاز شده و این کاهش بها توانسته مجددا رونق را به این بازار بازگرداند، به‌گونه‌ای که خریداران شمش فولادی در روز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه تقاضایی برابر ۲۰۱ هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند که این تقاضا بیشترین تقاضای به ثبت رسیده در این بازار پس از هفته منتهی به ۱۲ دی ماه بود. 

 بررسی روند معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا بیانگر آن است که ظرف ماه‌های اخیر، قیمت پایه مهم‌ترین پارامتر رونق یا عدم رونق در این بازار به‌شمار می‌رود.

منبع: بیرونت

دیدگاه ها
×