چت

پارادوکس های بازار مقاطع

بنا به دلایلی که پراز تناقض است وضعیت فعلی بازار مقاطع غیر طبیعی وناپایدار است.

 پارادوکس های بازار مقاطع

به گزارش فولاد24 و به نقل از فدک فلز، هرچند اعتقادی به گرانی نداریم و معتقدیم قیمت پایین مقاطع سرعت چرخش پول ومعاملات را افزایش می دهد و به نفع تولید کننده وتوزیع کننده است. اما بنا به دلایلی که پراز تناقض است معتقدم وضعیت فعلی بازار مقاطع غیر طبیعی وناپایدار است و هرلحظه احتمال چرخش اوضاع وجود دارد.

اهم این دلایل عبارتند از:

به پایان رسیدن آذر و ورود به دی ماه وسال نو میلادی؛ تجربه نشان داده هر سال در دی ماه اوضاع به نفع فولادی ها تغییر می کند.

سطوح قیمت فعلی به سطوح ابتدای سال نزدیک شده است در عین حالی که امسال شاهد تورم ۳۰۰ تا ۴۰۰درصدی در بسیاری از بازارهای مالی وکالایی بوده ایم. به عبارتی دوستانی که طبق یک اصل سنتی بازار موجودی خود را حفظ کرده اند به شدت متضرر شده ومنتظر تغییر اوضاع هستند.

به عبارت بهتر بسیاری از کالاهای گران خرید هنوز روی دست مردم مانده است. این دسته تا بازگشت قیمت ها صبر خواهند کرد. شاید سطوح جدید قیمت ها هیچ گاه به سطوح قبلی باز نگردد. پس این عده با نگه داشتن محموله های خود وخواب سرمایه متضرر خواهند شد. حجم این زیان بیش از حد تصور است . به نحوی که بسیاری از محموله ها هنوز تحویل مشتری نشده است.

بسیاری از افراد و انباردارانی که در نقطه مقابل هستند و موجودی خود را صفر و یا حتی منفی کرده اند منتظر به کف رسیدن قیمت ها هستند تا خرید خود را آغاز کنند. هر خبر سیاسی ویا اقتصادی موجب ایجاد هیجان وبرهم خوردن محاسبات آنها خواد شد. احتمالا در شیب افزایشی بسیاری از آنها از غافله جا خواهند ماند.

ادامه صادرات شمش ذوب آهن، فولاد خوزستان ونیشابور؛ طبق گزارشات میدانی دریافت شده است؛ در عین حالی که صادرات مقاطع همین شرکت ها بشدت کاهش یافته است. پس دلیلی وجود ندارد که این شرکت ها قیمت های پایین فعلی وسطح پایین بازار را به رسمیت بشناسند.

عدم عرضه جدید ذوب آهن به عنوان بزرگترین تولید کننده مقاطع در دوهفته جدید؛ همین نکته در موردبازار مقاطع هم صدق می کند. آیا ذوب آهن با قیمت های فعلی وبا همان روال سبد های کوچک ۲۲۰تنی حاضر به عرضه خواهد بود؟ قطعا ادامه این روند بازار را به سطوح پایین تر خواهد برد. پس هر نوع تغییر در تناژ سبدهاو زمان تحویل محموله ها شرایط فعلی را تغییر خواهد داد.

ومهمترین نکته؛ اینکه طبق قانون؛ در صورت عدم استقبال خریداران از محموله های بورس؛ عرضه کننده موظف است در عرضه بعدی ده درصد از قیمت پایه را کم کند. آیا در صورت تداوم روند فعلی و کاهش های مکرر قیمت پایه؛ مشکلات فعلی بازار فولاد،و بحث کمبود تقاضا وقطع صادرات مرتفع خواهد شد؟

به نظر می رسد ادامه روند فعلی مشکلات زیادی برای فولاد سازان دولتی وخصوصی در پی خواهد داشت. فراموش نکنید که این شرکتها برای بقای خود نیازمند فروش کافی محصولات خود هستند. قطعا دفاتر فروش این شرکتها هم مشغول رایزنی در مورد چگونگی عرضه محصولات خود در هفته جاری هستند.این شرایط به نفع آنها نیست. این تناقضات ارزیابی بازار مقاطع را به شدت پیچیده می کند. پس برای رصد بهتر بازار باید منتظر عرضه های جدید ذوب آهن به عنوان لیدر اصلی بازار مقاطع وقیمت وتناژ این عرضه ها بمانیم

منبع: فدک فلز

دیدگاه ها
×