چت

وضعیت بازار طلا و دلار در ماه‌های آینده

طی ماه‌های اخیر بلاتکلیفی شرایط سیاسی و اقتصادی، انتشار اخبار ضد‌و‌نقیض درباره برجام، تغییرات مداوم نرخ ارز و وضعیت انس جهانی، بازار طلا و سکه داخلی را دچار سردرگمی کرده است.به گونه‌ای که یک روز در مسیر صعود قرار می‌گیرد و روز بعد افت قیمتی در این بخش را به خود جلب می‌کند.

وضعیت بازار طلا و دلار در ماه‌های آینده

 

وضعیت بازار طلا و دلار در ماه‌های آینده

 

صبح روز گذشته در معاملات بازار آزاد، دلار دوباره به کانال ۲۶ هزار تومانی راه یافت. روز سه‌شنبه اولین قیمت‌های اعلام شده برای اسکناس آمریکایی در بازار آزاد، صرافی‌‌ملی، بازار متشکل ارزی و سامانه سنا افزایشی اعلام شد. این در حالی است که با افزایش حدود یک درصدی دلار صرافی ملی در روز سه‌شنبه نسبت به روز دوشنبه، قیمت طلا نیز در بازار کمی گران شد. از سوی دیگر قیمت طلا جهانی پس از این که روز دوشنبه به پایین‌ترین حد چهار ماه اخیر سقوط کرده بود، در معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر توقف صعود دلار، اندکی بالا رفت. به گونه‌ای که بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۷۳۴ دلار و ۳۱ سنت رسید.

بهای معاملات این بازار روز دوشنبه تا مرز ۱۶۸۴ دلار و ۳۷ سنت عقب نشینی کرده بود که پایین‌ترین قیمت از ۳۱ مارس بود. همین نوسانات طی روزهای اخیر بازار طلا و معامله‌گران را دچار سردرگمی کرده است و معلوم نیست که بازار طلا در ماه‌های آتی چه سمت‌وسویی را برای حرکت انتخاب می‌کنند. میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی با بررسی عوامل موثر بر نرخ طلا به پیش‌بینی وضعیت این بازار در ماه‌های آتی پرداخت و در این‌باره به «ابتکار» گفت: نمی‌توان به طور دقیق وضعیت بازار را برای روزهای آتی پیش‌بینی کرد چراکه مولفه‌های تاثیرگذار در این بازار (انس جهانی و قیمت دلار) دچار نوسان هستند. طی یک سال گذشته انس جهانی تقریبا در یک رنج مشخصی قرار گرفت به عبارتی دیگر انس در یک رنج مشخص نوسان داشته است. از سوی دیگر قیمت طلا علاوه بر انس جهانی به نرخ دلار نیز وابسته است و دلار هم در هفته‌ای اخیر نوسانات جزئی را شاهد بود و روز گذشته 26 هزار تومان هم رد کرد و حالا بازار طلا تحت تاثیر این دو عامل در یک سردرگمی قرار گرفته است.

رادپور ادامه داد: هرکدام از این دو مولفه که سمت‌و‌سوی تازه‌ای را برای ادامه حرکت انتخاب کند طبیعتا اثر مستقیمی بر بازار طلا خواهد گذاشت. به عنوان مثال اگر انس جهانی ریزش داشته باشد این انتظار وجود دارد که قیمت طلا در داخل کشور هم با ریزش روبه‌رو باشد و یا اگر دلار افزایش یابد انتظار می‌رود قیمت طلا هم به سرعت افزایشی شود. بنابراین برای هرگونه پیش‌بینی از بازار طلا باید ببینیم که دو مولفه تاثیرگذار در چه وضعیتی قرار می‌گیرد.


شانس کاهش قیمت دلار کم است

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه به بررسی وضعیت بازار دلار در ماه‌های آتی پرداخت و در این خصوص گفت: من معتقدم تصور کاهش قیمت دلار وجود ندارد، به بیانی دیگر شانس نیرویی‌هایی که می‌تواند در جهت کاهش قیمت دلار حرکت کنند ضعیف است اما در مقابل نیروهایی که می‌تواند افزایش قیمت دلار را تقویت کند بسیار جدی است. مثلا رقم کسری بودجه آنچنان بزرگ است که بتواند تصور کاهش قیمت دلار را تا حدودی محو کند. رقم کسری بودجه کشور هرساله رکورد تازه‌ای می‌زند بنابراین نیروهای مسلطی که می‌تواند قیمت دلار را افزایش دهد جدی است. بنابراین شانس کاهش قیمت دلار کم بوده در حالیکه پتانسیل افزایش قیمت وجود دارد. این درحالی است که به نظر نمی‌رسد مذاکرات وین هم نتایج شگفت‌انگیزی را به دنبال داشته باشد. در خوشبینانه‌ترین حالت این مذاکرات حتی شبیه به برجام گذشته هم نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به انس جهانی و احتمال جابه‌جایی آن اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر گمان نمی‌کنم که انس جهانی هم شانس افزایش قیمت به‌طور جدی داشته باشد. آمریکا بعد از بحران کرونا به شکل بی‌سابقه‌ای سیاست‌های پولی و بودجه‌ای فوق انبساطی را اعمال کرده‌ است و من معتقدم آثار سیاست‌های فوق انبساطی در نهایت خود را به شکل تورم نشان خواهد داد. به هرصورت شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قیمت طلا جهانی می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور جابه‌جا کند.


از گذشته تا کنون طلا گزینه اصلی سرمایه‌گذاری در کشور بوده است

رادپور در پاسخ به این پرسش که توصیه شما به افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری و فعالیت در بازار طلا دارند چیست؟ گفت: سرمایه‌گذاری در بازار طلا همانند سرمایه‌گذاری در بازار سهام نیست و نمی‌توان آن را مولد دانست. اما هنگامی که چشم‌انداز سرمایه‌گذاری‌های مولد زیر سوال رفته باشد و یا ارزش پول کاهش یابد فعالیت در بازار طلا بدون شک جذاب خواهد شد. متاسفانه پول ملی کشور ما دائما در حال ضعیف شدن است بنابراین طلا همیشه یک گزینه برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. در اقتصاد کشورهای دیگر اینگونه نیست و عموما طلا جایگاه‌ ویژه‌ای در سبد سرمایه‌گذاری‌ها ندارد. اما با توجه به شرایط بازار طلای ایران افراد برای فعالیت در این حوزه باید به دو فاکتور نرخ ارز که به نظر می‌رسد در ماه‌های آتی پتانسیل افزایش قیمت داشته باشد و انس جهانی که آنهم فرصت رشد جدی دارد توجه کنند و بر اساس آن تصمیم بگیرند.

ایران جیب

دیدگاه ها
×