چت

​​​​​​​واگرایی تقاضا در میلگرد بورسی و بازار آزاد

 تکانه‌‌‌های مثبت ارزی به رونق نسبی بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور در روز چهارشنبه نهم شهریورماه منجر شد؛ این در حالی بود که رینگ مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس‌کالا از این رونق بی‌‌‌نصیب ماند. تعیین قیمت پایه برای عرضه محصولات نوردی بالاتر از نرخ فروش آن در بازار آزاد، از مهم‌ترین دلایل عدم‌استقبال خریداران از عرضه‌‌‌های روز گذشته نوردکاران بود.

​​​​​​​واگرایی تقاضا در میلگرد بورسی و بازار آزاد

تکانه‏‏‌های مثبت ارزی به رونق نسبی بازار مقاطع طویل فولادی انجامید

نوردکاران ظرف روز گذشته بالغ بر ۳۹۲‌هزار تن میلگرد با قیمت پایه‌‌‌ای در کانال ۱۴‌هزارتومان را روانه رینگ صنعتی بورس‌کالا کردند که برای این محصولات تقاضای ۷۵‌هزار تنی به ثبت رسید و در نهایت ۴۱‌هزار و ۵۹۳تن میلگرد از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

تعیین قیمت پایه مقاطع طویل فولادی بالاتر از حد انتظار فعالان بازار، مهم‌ترین دلیل عدم‌استقبال از عرضه‌‌‌های روز گذشته بود؛ قیمت پایه میلگرد برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران برابر ۱۴‌هزار تا ۱۴‌هزار و ۹۰۰تومان تعیین شد که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، هرکیلوگرم میلگرد با نرخ ۱۵‌هزار و ۳۰۰تومان تا ۱۶‌هزار و ۳۰۰تومان روانه این بازار شد.

در شرایطی که میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ حدود ۱۵‌هزار و ۴۰۰تومان به فروش می‌رسد و به گفته فعالان بازار، در این قیمت‌ها نیز تقاضای سرمایه‌‌‌ای و مصرفی محدودی وجود دارد، عدم‌استقبال از عرضه‌‌‌های میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالا کاملا قابل پیش‌بینی بود. در عین حال، فروش بخش قابل‌توجهی از محصول میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالا نیز مربوط به عرضه‌‌‌های با قیمت کف بود. این موضوع به مفهوم «نه» تجار و خریداران عمده به میلگرد ۱۶‌هزار تومانی با وجود بازگشت نرخ ارز در بازار آزاد به کانال ۳۰‌هزار تومانی است. درواقع نبود تقاضای مصرفی در بازار مانع از آن می‌شود که اغلب متقاضیان، ریسک خرید محصول گران را بپذیرند. با اتمام فصل گرم سال به شکل سنتی از تقاضای مصرفی فولاد کاسته می‌شود./دنیای اقتصاد

×