چت

هند سربسته همکاری با ایران را رد کرد

قبل از شروع تحریم ها بود که همه از تبدیل مشکلات تحریم به فرصت سخن می گفتند و هرچه فعالان حوزه فولاد درخواست کاهش موانع صادراتی را داشتند تا از زمان باقی مانده به نحو احسن استفاده شود مسئولین بر تصمیمات خود پافشاری کردند. حال دکتر سرقینی از کاهش صادرات فولاد خبر داده و اعلام کرده اگر با همین روند پیش برویم، بعید است که به صادرات ۹ میلیون تن فولاد دست یابیم.

هند سربسته همکاری با ایران را رد کرد

دکتر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاهش صادرات فولاد خبر داده و اعلام کرده اگر با همین روند پیش برویم، بعید است که به صادرات ۹ میلیون تن فولاد دست یابیم. این در حالی است که پیش‌بینی شده بود امسال ۱۲ میلیون تن صادرات فولاد محقق شود. اکنون صادرات در حوزه فولاد آزاد شده و دیگر مشروط بر قانوني نیست و هر کسی که در حوزه فولاد فعالیت دارد می‌تواند صادرات داشته باشد اما نوش دارو پس از مرگ سهراب چه فایده ای دارد.

مشخص بود که تحریم های بین المللی اختلال در نقل و انتقال بانکی، مشکلات در حمل و نقل کالا و دردسرهای بیمه ای بر بازار صادرات فولاد تاثیر خواهد گذاشت. در این وضع شاهد افزایش تولید فولاد در عین عدم تقاضای آن هم بودیم. این رشد ناشی از سرمایه گذاری های صورت گرفته طی چند ساله گذشته بوده است که در نهایت بازار فولاد را به سمت رکود برد که دلیل اصلی آن کاهش تقاضای داخلی به دلیل کاهش ساخت و ساز و کاهش تقاضای خارجی به دلیل تحریم ها است.

دکتر کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای بین الملل فولاد و سنگ آهن در این خصوص به خبرنگار معدن نامه عنوان کرد: پلتس در مورد صادرات فولاد ایران اعلام کرده، با وجود تحریم های تجاری که در تاریخ 6 آگوست 2018 اعمال شد، پیش بینی می شود صادرات فولاد ایران تا پایان سال شمسی (انتهای 20 مارس 2019) به بیش از 9 میلیون تن برسد که حجمی مشابه سال گذشته خواهد داشت و نیمی از صادرات متعلق به محصولات فولاد نیمه نهایی مانند بیلت و اسلب خواهد بود. وی افزود: البته پیش بینی من این است که امکان دستیابی به صادرات 9 میلیون تن امکان پذیر نیست، وقتی شمش 370 دلاری در بازار بین المللی تقاضا ندارد، نباید به افزایش صادرات امید داشت. دکتر جعفری طهرانی افزود: تحریم ها تاثیر خود را گذاشته و افزایش هزینه ها سبب غیر رقابتی شدن قیمت در بازار بین المللی شده است این در حالیست که هیچ پیش بینی هم برای این شرایط نشده بود تا در این بحران اقدام سنجیده ای صورت گیرد.

کارشناس ارشد بازارهای بین الملل فولاد و سنگ آهن تشریح کرد: چین از خرید محصولات ما عقب نشینی کرده بعلاوه اینکه افغانستان و عراق هم کنار نشسته اند. در کنار اینها خود تحریمی ایران از تمام این عوامل بیشتر صادرات را تحت الشعاع قرار داده است. ایران اعلام کرده مبادلات تجاری با افغانستان و عراق باید دلاری باشد در حالیکه این مجموعه ها ریالی با ایران کار می کنند و این قوانین تنها سنگ اندازی در مقابل صادرات است.

جعفری طهرانی افزود: هند هم سربسته عدم همکاری خود را اعلام کرده ، با توجه به اینکه ارتباط تجاری با ایران را منوط بر عدم نقض قوانین بین المللی می داند یعنی شرایطی که مسبب تحریم ها شده از جانب ایران رعایت شود که اگر واقع بینانه نگاه کنیم به معنای عدم همکاری با ایران است. کارشناس ارشد بازارهای بین الملل فولاد و سنگ آهن برداشتن محدودیت های صادراتی طبق اصلاحیه تنظیم بازار فولاد را بی تاثیر دانست و گفت: زمانی که به واسطه تحریم ها و مشکلات نقل و انتقال بانکی و افزایش هزینه ها که سبب غیر رقابتی شدن قیمت تمام شده میشود، تقاضای بین المللی نداریم، ازاد شدن بی قید و شرط صادرات فایده ای نخواهد داشت.

منبع:معدن نامه

×