چت

هشدار دادستانی به صادرات بی‌رویه فولادخام و زیان واحدهای پایین‌دستی.

معاون قضایی دادستان کل کشور نسبت به صادرات بی‌رویه فولاد خام و زیان واحدهای پایین‌دستی هشدار داد و خواستار ورود دستگاه‌های مسوول در قوه قضاییه و نهادهای نظارتی به این مساله شد.

هشدار دادستانی به صادرات بی‌رویه فولادخام و زیان واحدهای پایین‌دستی.

«سعید عمرانی» روز چهارشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سرمایه و منابع کانی و معدنی کشور در معرض تاراج و خام‌فروشی است و تعیین قیمت نهاده‌های فولاد به نرخ CIS (کشورهای مشترک المنافع) و FOB جهانی و با مرجعیت متال‌بولتن (بازار بورس لندن) و پلتس (یکی دیگر از مراجع معتبر اعلام قیمت مواد معدنی) با وجودی که همه زنجیره تولید نهاده‌های فولاد با ریال، کارگر و انرژی ارزان تامین و محاسبه می‌شود، چه معنی دارد؟

وی بیان‌ داشت: امروز بی‌سروسامانی عرضه شمش و ورق صدها هزار کارگر صنایع تبدیلی را در معرض بیکاری قرار داده است.

به گفته عمرانی، عرضه بی‌کیفیت شمش در بورس، استنکاف معقول مشتری از خرید کالای بنجل و استنتاج بر اخذ مجوز صادرات شمش، مهندسی جدیدِ طالبانِ عدم‌شفافیت در عرضه فولاد، تیر خلاص و نابودی صنایع تبدیلی و بیکاری کارگران نوردکار است، آیا باور کنیم همه وقایع در بستر قواعد اقتصاد رقم می‌خورد؟

معاون قضایی دادستان کل کشور با طرح این پرسش که مصرف‌کننده واقعی کجای این معادله قرار گرفته، ادامه‌داد: آهِ کارگر و مردم بی‌صدا، اما برای رانت خوار ویرانگر خواهد بود.

عمرانی تاکیدکرد تا دستگاه‌های مسوول در قوه قضاییه و نهادهای نظارتی ورود و دادرسی کنند.

به گزارش ایرنا، انجمن نوردکاران فولادی اعلام کرده، در بازارهای جهانی فاصله قیمتی شمش و میلگرد حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد و سایر مقاطع فولادی ۱۳ تا ۱۷ درصد است.

حال آن که در کل زنجیره فولاد فقط نرخ شمش بر اساس قیمت‌های جهانی و بقیه مقاطع به صورت ریالی و بر اساس کشش بازار تعیین می‌شود. به همین دلیل با نوسانات نرخ ارز، فاصله قیمتی مواد اولیه و محصول گاه به زیر سه‌ درصد می‌رسد./ایرنا

×