چت

نوردکاران پنجه در پنجه زیان/ مدیریت دولتی در فولادسازان بزرگ خود را نشان داده است

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران تصریح کرد: اگر بخواهیم سود سالیان گذشته را مبنای محاسبه برای صنعت فولاد قرار دهیم، نرخ سود کاهش یافته است و اگر بخواهیم تمام مولفه‌ها را برحسب نرخ جهانی محاسبه کنیم صنایع فولاد خام ما مزیت آنچنانی ندارند و مزیت شان بشدت پایین آمده است چون روی مزیت نسبی تولید می کنند وهیچگاه به سمت مزیت رقابتی نرفته اند.

نوردکاران پنجه در پنجه زیان/ مدیریت دولتی در فولادسازان بزرگ خود را نشان داده است

آنوش رحام افزود: یارانه های زیاد موجب شده سود زنجیره بالادستی بسیار اندک باشد هر چند این سود در بخش فولاد خام در دنیا هم بسیار اندک است و باید اذعان داشت سوددهی فولادسازان خام کشور در مقایسه با دیگر فولادسازان جهانی به علت وجود یارانه ها به حداقل رسیده است.

رحام گفت: مشکل کاهش قیمت اکنون در بخش نورد خود را نشان داده و نوردکاران با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند اما باید توجه داشت به زودی قیمت شمش و مواد اولیه هم افزایش پیدا می کند کما اینکه اخیرا هم قیمت‌ها افزایشی شد و بسیاری از واحدهای تولید کننده از خرید مواد اولیه خودداری کردند.

وی با اشاره به سیاستگذاری دولت از ابتدا تا انتهای زنجیره ابراز امیدواری کرد و افزود: مبنای سیاست و نگاه دولت به سیاست اتخاذ شده در بخش هایی از زنجیره فولاد قابل قبول است اما در بخش‌های دیگر نیاز به مذاکره و گفتگو با بازیگران صنعت فولاد در شرایط برابر دارد.

این مقام صنعتی ادامه داد: فولادسازان بزرگ همیشه مدیریت دولتی داشته‌اند و همین راهبرد دولتی در زنجیره فولاد اثرات خود را از ابتدا تا انتهای زنجیره در تعیین قیمت می گذارد ودر شرایط حاضر هم مشاهده می‌کنیم اغلب مقاطع زنجیره با سود کم یا با زیان در حال تولید هستند.

رحام با اشاره به افزایش قیمت ورق فولادی در هفته گذشته گفت: عرضه چند روز اخیر ورق در مقایسه با عرضه قبلی ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و هیچ توجیهی هم برای این افزایش نبود. لاین در حالی است که قیمت بازار جهانی کاهشی بود اما در ایران قیمت پایه بورس ، ورق را ۷۰۰ تومان اضافه کرد وبا یک حساب سرانگشتی اگر قراربود دربورس کالا ۳۰۰ هزار تن ورق عرضه شود سود شرکت فولاد مبارکه از این افزایش رقمی حدود ۱۵۰ میلیون تومان بود که این سود با توجه به معاملات جهانی توجیهی ندارد.

دیدگاه ها
×