چت

نجات فولاد با نگاه فراسرزمینی به معادن

توازن در زنجیره فولاد از سنگ آهن جهت حیات این زنجیره می باشد.سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و محصول نهایی حلقه‌‌‌های تولید فولاد می باشند. کارشناسان معتقد: اگر نتوانیم معادن جدید کشف کنیم، باید برای تامین این زنجیره، نگاه فراسرزمینی داشته باشیم یا اقدام به واردات سنگ آهن کنیم.

نجات فولاد با نگاه فراسرزمینی به معادن

سنگ آهن در حال اتمام است

زکریا نایبی کارشناس فولاد عنوان کرد: در افق سال ۱۴۰۴ قرار بر این بوده است که ظرفیت تولید۵۵‌میلیون تن فولاد ایجاد شود که بخشی از آن به مصرف داخلی و بخش دیگر آن به صادرات اختصاص پیدا کند. در این چشم‌‌‌انداز ترسیم‌‌‌شده که برای ظرفیت تولید ۵۵‌میلیون تن فولاد در سال باید سالانه ۱۶۵‌میلیون تن سنگ آهن استخراج کنیم. 


در زنجیره تولید فولاد ۶ حلقه سنگ‌‌‌آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و محصولات نورد وجود دارد که سنگ آهن نخستین حلقه آن به‌‌‌ شمار می‌رود.
نایبی در ادامه خاطرنشان کرد: حدود ۱۷۰ معدن سنگ آهن در کشور وجود دارد. از این میزان سنگ آهن موجود در کشور، حدود ۹۰‌درصد آن در دست دولت و ۱۰‌درصد آن متعلق به بخش خصوصی است.
 بر اساس آمار اعلام شده سال گذشته شرکت‌های تابع ایمیدرو که بخش خصوصی به‌‌‌شمار می‌‌‌روند، ۹۰‌میلیون تن سنگ آهن و شرکت‌های کوچک بخش خصوصی نیز حدود ۱۰‌میلیون تن استخراج کرده‌‌‌اند که در مجموع ۱۰۰‌میلیون تن سنگ آهن استخراج شده است. البته باید یادآور شد معادنی که در دست بخش خصوصی قرار دارند، معادن کوچک با عیار پایین هستند که سنگ آهن استخراج شده از آنها بعضا در سایر صنایع دیگر مانند سیمان‌‌‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد./دنیای اقتصاد
 

×