چت

قراضه فولاد از قرارداد تجارت آزاد ترکیه و اوکراین حذف شد

دولت اوکراین در 2 فوریه پیش‌نویس توافقنامه تجارت آزاد اوکراین و ترکیه را تصویب کرد، اما ضایعات فولاد در لیست محصولاتی که از عوارض صادرات معاف هستند یا با عوارض کمتری روبرو هستند، گنجانده نشد.

قراضه فولاد از قرارداد تجارت آزاد ترکیه و اوکراین حذف شد

توافقنامه تجارت آزاد اوکراین و ترکیه قرار بود جمعه چهارم فوریه در نشستی بین روسای جمهور این کشورها، ولادیمیر زلنسکی و رجب طیب اردوغان، امضا شود.

بیش از ۱۰۳۰۰ محصول از صنایع مختلف، یا حدود ۹۵ درصد از اقلام تجاری معمولی که اوکراین به ترکیه صادر می‌کند، از عوارض صادراتی معاف خواهند شد. بر اساس این سند به ۱۳۴۸ محصول کمترین عوارض صادراتی تعلق می‌گیرد.

ترکیه تعرفه واردات بسیاری از محصولات صنعتی اوکراین از جمله ۵۱۰ مورد از مجموع ۸۴۰ کالای متالورژیکی که اوکراین به ترکیه می‌فروشد را لغو خواهد کرد. علاوه بر این، ترکیه تعرفه واردات ۱۳۰ محصول متالورژیکی را کاهش خواهد داد که به کالاهای اوکراینی نسبت به محموله‌های روسیه برتری خواهد داد. دولت اوکراین گفت که برای ۱۶۷ مورد، سهمیه ۴۱۰۰۰۰ تنی اختصاص داده خواهد شد.

اما اوکراین این حق را برای خود محفوظ می‌داند که برای اطمینان از توسعه متالورژی داخلی، به‌ویژه متالورژی سبز برای ضایعات آهنی، عوارض صادراتی را حفظ کند. این کشور تعرفه صادرات قراضه آهنی را به شدت در دسامبر سال گذشته به ۱۸۰ یورو در هر تن (۲۰۳ دلار در هر تن) افزایش داد که برای مدت پنج سال تا سپتامبر ۲۰۲۶ اعمال می‌شود.

صادرات قراضه آهنی اوکراین در سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

داده‌های گمرک نشان می‌دهد که صادرات قراضه آهنی اوکراین در سال گذشته به ۶۱۵۷۰۰ تن رسید که ۱۷٫۲ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. درآمدهای تولیدشده با افزایش شدید ۲۵٫۲ برابری به ۳۲۳۸٫۹ میلیون دلار رسید که دلیل آن افزایش قیمت‌های جهانی قراضه آهن بود که عامل اصلی حمایت از افزایش صادرات نیز بود.

ترکیه در سال گذشته بزرگترین خریدار قراضه اوکراین باقی ماند و ۸۴٫۹ درصد از صادرات قراضه اوکراین را به خود اختصاص داد. پس از آن رومانی و لهستان به ترتیب ۶٫۷ و ۳٫۵ درصد از بازار را در اختیار داشتند. قراضه آهنی اوکراین در این دوره تنها به ۲۳۰۰۰ تن رسید که ۱۳٫۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

انجمن صنعت قراضه اوکراین UAVtormet در اواسط ژانویه پیش‌بینی کرد که اعمال عوارض بالاتر اساساً صادرات قراضه را ممنوع می‌کند و جرقه کاهش قیمت‌های قراضه داخلی را به همراه خواهد داشت که درنتیجه صادرات، جمع‌آوری‌ها و محموله‌های داخلی را به شدت کاهش می‌دهد./فولادبان

دیدگاه ها
×