چت

فلزات غیرآهنی بلاتکلیف میان داده‌های تورمی

درحالی‌که کاهش شاخص احساسات مصرف‌کننده در آمریکا برای ماه اوت به بهبود نرخ فلزات غیرآهنی منجر شده بود، انتشار داده‌های تورمی و افزایش تورم ماهانه برای ماه اوت نسبت به ژوئیه و انتظار افزایش سختگیری از سوی فدرال رزرو باعث شد مجدد فلزات پایه در سراشیبی افت نرخ قرار گیرند.

فلزات غیرآهنی بلاتکلیف میان داده‌های تورمی

فلزات ظرف یک هفته اخیر میان سیگنال‌های مثبت و منفی قیمتی بلاتکلیف ماندند؛ در حالی که کاهش انتظارات تورمی میان مصرف‌کنندگان آمریکایی، افت ارزش شاخص دلار ظرف روزهای ابتدایی هفته و کف‌نشینی موجودی فلزات در انبارهای بورسی مسیر صعود نرخ فلزات را مهیا کرده بود؛ انتشار داده‌ تورمی آمریکا بیش از حد انتظار و کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن چین باعث شد مجدد بهای فلزات به مسیر عقبگرد قیمتی بازگردد.


به این ترتیب شاخص قیمتی فلزات پایه در بورس لندن در روز جمعه شانزدهم سپتامبر به ۳هزار و ۶۷۷ واحد رسید که این رقم نسبت به اوج نرخ ثبت‌شده برای این شاخص در مارس جاری میلادی حدود ۳۴درصد کمتر است. این شاخص در بازه زمانی یک‌هفته‌ای کاهشی ۷/ ۰درصدی و در بازه زمانی یک‌ماهه افتی ۷/ ۳درصدی داشت. همچنین شاخص قیمتی فلزات در بورس لندن در بازه یک‌ساله کاهشی حدود ۱۴درصدی داشته است. بازگشت شاخص دلار آمریکا به کانال ۱۰۹واحدی پس از اعلام داده تورمی آمریکا برای ماه اوت از جمله دلایل عقبگرد قیمتی فلزات در بازارهای کالایی دنیا بود. ظرف دو روز ابتدایی هفته جاری خوش‌بینی به بازارهای کالایی بازگشت و فلزات غیرآهنی گران شدند.

کاهش شاخص احساسات مصرف‌کننده در آمریکا، بازگشت شاخص دلار آمریکا به کانال ۱۰۸ واحد در شرایطی که میزان موجودی اغلب فلزات غیرآهنی در نرخی کمتر از متوسط پنج‌ساله آن قرار دارد مهم‌ترین دلیل بازگشت مثبت قیمتی در بازار فلزات ظرف روزهای ابتدایی هفته بود. اما خلاف انتظار رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در ماه اوت برابر ۳/ ۸ اعلام شد که این رقم ۲/ ۰درصد بالاتر از برآورد اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز بود، در عین حال شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا برای ماه اوت نسبت به ژوئیه رشدی ۱/ ۰درصدی داشت. به این ترتیب ثبت داده تورمی فراتر از پیش‌بینی باعث شد بدبینی به معامله‌گران بازارهای مالی و کالایی دنیا بازگردد و به این ترتیب بازارها قرمزپوش شوند.

آلومینیوم از کف قیمتی ۱۷ماهه فاصله گرفت

آلومینیوم این هفته توانست مرز ۲۳۰۰دلاری را بکشند و تا ۲هزار و ۳۱۲ دلار به ازای هر تن در معاملات آتی کامکس صعود کند؛ این در حالی بود که این فلز در روز هفتم سپتامبر با ثبت قیمت ۲هزار و ۲۴۰دلاری در کف قیمت ۱۷ماهه خود قرار گرفته بود. کاهش تولید آلومینیوم در چین به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده این فلز به علت قطعی برق، آن هم در شرایطی که موجودی این فلز در انبارهای بورسی در کف قرار دارد، مهم‌ترین دلیل بازگشت قیمتی این فلز بود. میزان موجودی آلومینیوم در انبارهای بزرگ بورسی تقریبا ۵۰‌درصد کمتر از متوسط پنج‌ساله این محصول است. این کاهش محسوس موجودی حامی رشد بهای این فلز هست، هر چند واهمه از بروز رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای میان‌مدت مانع از آن می‌شود که این افت محسوس موجودی تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر قیمت‌ها داشته باشد.

مسی‌ها در نوسان قیمتی

فلز سرخ نیز این هفته ۶/ ۰درصد عقب نشست و در نهایت با نرخ ۵۶/ ۳دلار به ازای هر پوند در معاملات آتی کامکس معامله شد. اگرچه از سرعت رشد تورم آمریکا برای ماه اوت نسبت به دو ماه قبل کاسته شد، اما میزان رشد تورم سالانه برای ماه اوت فراتر از انتظار بود. این موضوع احتمال تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو را تشدید و زمینه افت بهای مس را در بازارهای جهانی مهیا کرد. در‌حالی‌که معامله‌گران مس میان داده‌های اقتصادی بلاتکیلف هستند، کارگران بی‌اچ‌پی به‌عنوان بهره‌بردار معدن اسکاندیدا در شیلی که به دلیل پایین بودن ایمنی در اعتصاب به سر می‌برند، نسبت به برگزاری مذاکره با میانجی‌های محلی رضایت داده‌اند. میزان موجودی مس در نرخی کمتر از ۵۵‌درصد متوسط پنج‌ساله قرار دارد. در این شرایط اعتصابات کارگری می‌تواند با کاهش تولید به این افت موجودی که سیگنالی در جهت رشد قیمتی در بازار است دامن بزند./دنیای اقتصاد

 

×