چت

ظرفیت تولید فولاد پس از انقلاب 66 برابر شد

رئیس انجمن فولادسازان کشور گفت: در حالی که کل ظرفیت فولادی کشور در سال 57 برابر با 500 هزار تن در فاز اول ذوب‌آهن بود، اکنون بیش از 33 میلیون تن ظرفیت نصب شده تولید فولاد در کشور وجود دارد.

ظرفیت تولید فولاد پس از انقلاب 66 برابر شد

بهرام سبحانی، رئیس انجمن فولادسازان کشور در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در صنعت فولاد اظهار کرد: صنعت فولاد یکی از زمینه‌هایی بود که بعد از انقلاب رشد و توسعه فراوانی را تجربه کرد و در حالی که کل ظرفیت فولادی کشور در سال 57 برابر با 500 هزار تن در فاز اول ذوب‌آهن بود، اکنون بیش از 33 میلیون تن ظرفیت نصب شده تولید فولاد در کشور وجود دارد.

رئیس انجمن فولادسازان ایران در ادامه افزود: فاز اول ذوب‌آهن هم در بخش تجهیزات و هم در بخش نصب و مهندسی از سوی شوروی سابق تأمین شده بود اما فاز دوم این کارخانه با تلاش مهندسان ایرانی در سال 61 تکمیل شد و پس از آن نیز فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و سایر سایت‌های فولادی کشور تأسیس شدند و این صنعت از بالادست تا پایین دست بومی‌سازی شد. وی همچنین تصریح کرد: رشد تولید فولاد و افزایش دانش فنی تولید آن بسیار چشمگیر بوده و برنامه افق 1404 صنعت فولاد کشور، تولید 55 میلیون تن محصول است.

مدیرعامل سابق فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که در ابتدای انقلاب، صنعت فولاد، صنعتی کاملاً وابسته بود اما امروز شرکت‌های داخلی متعددی در حوزه تأمین تجهیزات، نصب، راه‌اندازی و پشتیبانی واحدهای فولادسازی فعال بوده و در این مسیر بسیار موفق عمل کرده‌اند؛ چرا که در حال حاضر از صفر تا صد راه‌اندازی واحدهای فولادی در داخل کشور انجام می‌شود. سبحانی یادآور شد: اگر در این مسیر، برخی نواقص وجود داشت و در برهه‌ای، زنجیره تولید فولاد در کشور دچار عدم تناسب شد و گلوگاه‌هایی در تأمین مواد اولیه به وجود آمد اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این مشکلات رفع شده و از نظر ظرفیتی، عدم تعادلی در زنجیره تولید وجود ندارد.

وی در خصوص توان شرکت‌های داخلی در رفع نیازهای صنعت فولاد و استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها گفت: بسیاری از شرکت‌های ایرانی در طی سال‌های اخیر موفق به بومی‌سازی فرآیند ساخت و تأمین تجهیزات فولادسازی شده‌اند و انجمن فولاد ایران نیز برای استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها اقدام به برگزاری اولین جشنواره ملی فولاد ایران کرد. رئیس انجمن فولادسازان کشور ادامه داد: بزرگ‌ترین هدف این جشنواره، استفاده از توان داخلی در رفع نیازهای صنعت فولاد بود و تلاش شد تا با معرفی این شرکت‌ها به فولادسازان، هم فرآیند حمایت مالی از این شرکت‌های کوچک و متوسط تکمیل می‌شود و هم اینکه لازم نیست تا فولادسازان بزرگ برای تأمین نیازهای خود به سراغ واردات بروند.

سبحانی تاکید کرد: در طی 4 روز برگزاری این جشنواره، استقبال بی نظیری صورت گرفت و تفاهم‌نامه‌های بسیاری بین استارتاپ ها، شرکت‌های کوچک و فولادسازان بزرگ منعقد شد. رئیس هیأت مدیره ذوب‌آهن اصفهان اعلام داشت: یکی از موارد دیگری که در موضوع بومی‌سازی فولاد اهمیت دارد، شناسایی شرکت‌های دانش بنیانی است که در حوزه کالاهای استراتژیک فولاد نظیر تولید کوک سوزنی، روان کارها و برخی تجهیزات خاص فعالیت دارند و لازم به ذکر است که تا کنون شرکت‌های مهم و موفقی در این موضوع شناسایی شده‌اند. رئیس انجمن فولادسازان کشور در خصوص برنامه‌های این انجمن برای حمایت بیشتر از تولید ملی گفت: این جشنواره سال آینده در مقیاسی بزرگ‌تر برگزار خواهد شد و شمولیت بیشتری نیز خواهد داشت؛ همچنین دبیرخانه این جشنواره به صورت دائمی برقرار است و بانک اطلاعاتی رونمایی شده در جشنواره نیز به صورت مستمر برای رفع نیاز فولادسازان بارگذاری خواهد شد.

منبع:فارس

دیدگاه ها
×