چت

ضرر و زیان ذوب‌ آهن از کم آبی و قطعی برق.

معاون بهره‌برداری ذوب آهن با اعلام کاهش ۷۵ درصدی تولید نیروگاه های برق به دلیل کم آبی از نیاز به خرید ۱۰۰ مگاوات برق از شبکه سراسری خبر داد.

ضرر و زیان ذوب‌ آهن از کم آبی و قطعی برق.

مهرداد تولائیان درباره اثر قطعی‌های مکرر برق بر تولید مجموعه ذوب آهن گفت: شرایط تولید ذوب آهن با سایر فولادی ها متفاوت است. چراکه سایر فولادی ها کوره قوس الکتریکی دارند و اصل فرایند آنها براساس برق است اما ذوب آهن این گونه نیست.

وی افزود: ذوب آهن شاید در موارد مختلف متضرر شود اما وابستگی این صنعت به برق بسیار کمتر از سایر صنایع است بنابراین محدودیت هایی که شبکه توزیع برق برای اوج مصرف مشخص کرده و مانع فعالیت شرکت ها و مجموعه های صنعتی می شود در مورد ذوب آهن صادق نیست.
این شرکت توان تولید نزدیک ۲۰۰ مگاوات برق را دارد و همواره در اوج مصرف بخصوص فصل گرم نه تنها نیازی به شبکه برق ندارد بلکه حتی به شبکه سراسری برق نیز کمک می کند اما کم آبی بر تولید نیروگاه های ذوب آهن اثرگذار بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه متاسفانه ذوب آهن در وضعیت فعلی کم آبی نزدیک ۷۵ درصد تولید نیروگاه های برق را از دست داده، تصریح کرد: این موضوع موجب شده ذوب آهن باری را به شبکه برق وارد کند. چراکه نیاز برق را دیگر نمی تواند تولید کند و از سوی دیگر این مسئله هزینه زیادی بابت خرید برق روی دست ذوب آهن گذاشته است و امروز نه تنها ناچار است برق مورد نیاز را از شبکه دریافت کند بلکه دیگر نمی تواند کمکی به شبکه سراسری برق داشته باشد.

تولائیان ادامه داد: ذوب آهن اصولا در تابستان و اوج مصرف به شبکه سراسری فروش برق دارد اما سال جاری شرایط این مجموعه ویژه و نیروگاه های آن تقریبا متوقف شده است.  ذوب آهن به جز سال های کم آبی، طبق قرارداد در ساعات اوج مصرف به شبکه سراسری برق تحویل می دهد اما سال جاری در اوج مصرف نه تنها نمی تواند برق تحویل دهد بلکه برای تامین برق، انرژی را از شبکه سراسری خریداری می کند.

وی با بیان اینکه شرکت ذوب آهن بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ مگاوات در ساعت مصرف برق دارد، توضیح داد: اگر نیروگاه ها در مدار باشد تولید برقی تا سقف ۲۰۰ مگاوات در ساعت دارند که در اوج مصرف، مازاد تولید را به شبکه سراسری برق می فروشد اما به دلیل کم آبی، نیروگاه های این صنعت نزدیک ۷۰ مگاوات بر ساعت تولید برق دارند بنابراین ناچار به خرید ۱۰۰ مگاوات برق از شبکه سراسری است. اگرچه ذوب آهن سال جاری براساس کمبود برق، کاهش تولید نداشته اما کم آبی ضرر زیادی به این مجموعه بزرگ صنعتی وارد کرده است./پیام آوران معدن و فولاد

×