چت

صنعت فولاد تحت تاثیر سیاست

 یک کارشناس صنعت فولاد با تاکید بر این که پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا باعث کاهش بلندمدت قیمت محصولات فولادی در ایران نمی‌شود، مقاومت چین در برابر سیاست‌های اقتصادی آمریکا را عامل اصلی موفقیت این کشور دانست و مقاومت ایران در برابر سیاست‌های تحریمی آمریکا را به عنوان بهترین راه برای پیشرفت صنعت فولاد کشور معرفی کرد.

صنعت فولاد تحت تاثیر سیاست

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد صنعت فولاد در گفت‌وگو با کارشناسان این حوزه  در تشریح اثر راه‌یابی بایدن به کاخ سفید بر صنعت فولاد جهان عنوان کرد: پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا می‌تواند تاثیر مهمی بر صنعت فولاد جهان بگذارد؛ با این وجود، در روزهای اخیر شاهد این مساله هستیم که قیمت فولاد در چین به شکل محدودی کاهش پیدا کرده است، زیرا این کشور خودش را از قبل برای انتخابات آمریکا آماده کرده بود.

وی با اشاره به اینکه چین از تنش‌های تجاری با آمریکا بیشترین سود را برده است، گفت: چین توانست مقاومت خوبی در برابر فشارهای اقتصادی آمریکا نشان دهد و با تمرین اقتصادی و بهره‌گیری از تکنیک  Push & Pullمی‌تواند زودتر از پیش‌بینی‌ها به اقتصاد اول جهان تبدیل شود و آمریکا را پشت سر گذارد. یعنی به نحوی که همه پیش‌بینی می‌کردند چین بین سال‌های ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ به اقتصاد اول جهان تبدیل شود، اما این احتمال وجود داشت که با انتخاب ترامپ برای دومین بار، چین در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ به عنوان اقتصاد اول جهان شناخته شود، اما جو بایدن می‌تواند این روند را دوباره تا سال ۲۰۲۸ به عقب بیندازد.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد همچنین درباره شرایط این صنعت در کشور چین در ماه‌های اخیر توضیح داد: چین در هفته اول نوامبر تولید فولاد خود را به زیر ۲/۵ میلیون تن در روز رساند، در صورتی که در ماه آگوست به تولید نزدیک ۳ میلیون تن در روز نیز رسیده بود. این مساله نشان می‌دهد چین در یک هفته اخیر فقط به این دلیل تولید محصولات خود را کاهش داد که قیمت فولاد را کنترل کند و مانع افت شدید آن شود. این مساله درباره بازار صادراتی فولاد ایران هم صدق می‌کند و کاهش قیمت‌ها جای نگرانی ندارد، چون چین در حال کنترل بازار فولاد است. وی درباره تغییر شرایط بازار فولاد ایران پس از انتخاب بایدن گفت: خیلی زود است که درباره تحولات بازار فولاد ایران پس از تغییر رئیس جمهور آمریکا صحبت کنیم، چراکه تجربه نشان داده است دموکرات‌ها حرف و عمل یکسانی ندارند.

×