چت

دورنمای بازار فولاد ایران تحت تاثیر سیاست چینی/ دولت رکود را به رونق ترجیح می دهد

وضعیت بازار فولاد چین مطلوب نیست. هفته گذشته شش کارخانه بزرگ اعلام کردند که سودشان ۱۲ درصد کاهش یافته و چشم اندازشان برای شش ماهه دوم منفی تر است.

دورنمای بازار فولاد ایران تحت تاثیر سیاست چینی/ دولت رکود را به رونق ترجیح می دهد

روند نزولی ارزش یوان به صادرات چین کمک می کند و این برای صادرات ایران نکته مثبتی نیست چرا که چین رقیب بزرگی در بازار خاور دور به حساب می‌آید.

نباید انتظار داشت که وضعیت چین به زودی تغییر کند. از سوی دیگربازار جهانی هنوز از خواب بیدار نشده و حداقل تا یک ماه دیگر همین شرایط فعلی حاکم است چرا که سیاست رکود برای مبارزه با تورم ادامه دارد. بازار داخلی اما هنوز حول ترجیح دولت روی صادرات و سرکوب تقاضای داخل می‌گردد.

شایعاتی وجود دارد که قیمت پایه آهن اسفنجی به ۱۱ هزار تومان، شمش ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و میلگرد تا ۲۰ هزار تومان در کیلوگرم باید برسد. در واقع اعداد امروز فاصله زیادی با این هدف ندارد و سیاست انتظار بازار بهترین کمک به این هدف است.

وقتی روند قیمت نزولی می شود تولید عقب می نشیند و نتیجه آن رکود است و رکود باعث توقف و ورشکستگی می‌شود.

روند رکود تا جایی ادامه می یابد که دولت در سیاستش به هدف خود برسد و بعد خط را عوض می‌کند، در همه دنیا همین روال حاکم است. راه های ایجاد رکود خیلی ساده تر از ایجاد رونق و اشتغال است چون اولی با دستور است ولی دومی سرمایه می خواهد. برای کسب سرمایه باید مجاری سیاسی بین المللی باز باشد که در تحریم بسته است بنابراین رکود ادامه خواهد داشت./ معدن 24

دیدگاه ها
×