چت

صادرات فولاد فلج شده است

مدیر عامل مجتمع فولاد ظفر بناب در مورد صادرات فولاد ایران گفت: یکی از مشکلات پیش‌روی صادرات فولاد، قیمت دستوری به‌منظور ثبت در اظهارنامه گمرکی بوده که با توجه به وجود این مشکل، تقریبا صادرات کشور فلج شده است. بخشنامه تعهد ارزی صادرکنندگان و اجبار به ثبت قیمت در اظهارنامه گمرکی دو مشکل اساسی در صادرات فولاد کشور به‌شمار می‌روند که سبب کاهش شدید صادرات در سال جاری شده‌اند.

صادرات فولاد فلج شده است

امید ظفربناب با اعلام اینکه مجتمع فولاد ظفر بناب از اواخر سال گذشته تا شهریور سال جاری، 40 الی 50 هزار تن محصول فولادی صادرات داشته است، اظهار داشت: ما در کشورهای منطقه، برند شناخته شده‌­ای هستیم و تا سال گذشته نیز با کشورهایی مانند عراق، افغانستان، ترکیه، گرجستان و کشورهای آسیای میانه همکاری خوبی داشتیم. اما در حال حاضر به‌خاطر تعهدات ارزی که گذاشته شده با مشکل مواجه شده‌ایم؛ یکی از بزرگترین معضلات صادرات همین بخش­نامه تعهدات ارزی بوده که فرصت صادرات را از تولیدکنندگان گرفته است. یکی دیگر از مشکلات پیش روی صادرات برای تولیدکننده، قیمت دستوری به‌منظور ثبت در اظهارنامه گمرکی است. با وجود این دو مشکل تقریبا صادرات ما متوقف شده است. امیدواریم این مشکلات هر چه زودتر مرتفع شوند. متاسفانه صادارت فولادی در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مجتمع فولاد ظفر بناب در سه فاز مشغول فعالیت است، عنوان کرد: اولین فاز مجموعه اواخر سال 87 با هدف تولید سالانه 170 هزار تن مقاطع فولادی میلگرد از سایز 8 الی 25 شروع به فعالیت کرد و 180 نفر پرسنل به‌صورت مستقیم در این فاز اشتغال دارند. فاز دوم مجتمع فولاد ظفر بناب اوایل سال 1391 با ظرفیت تولید سالانه 350 هزار تن مقاطع فولادی با سایز 8 الی 32 و با اشتغال‌زایی 200 نفر راه‌اندازی شد. مدیر عامل مجتمع فولاد ظفر بناب با بیان اینکه فاز سوم این مجموعه در 22 بهمن 1396 به بهره‌برداری رسید، افزود: در فاز سوم شروع به تولید پروفیل فولادی کردیم. در حال حاضر «نبشی» و «تیرآهن» در انواع سایزها را در خط تولید بسیار مدرنی تولید می‌کنیم. ظرفیت تولید سالانه این فاز 400 هزار تن مقاطع فولادی و میزان اشتغال‌زایی آن 250 نفر است.

ظفربناب با بیان اهمیت واحد «تحقیق و توسعه» و تاثیر مستقیم این واحد بر میزان و کیفیت محصولات تولیدی، تصریح کرد: واحد «تحقیق‌و‌توسعه» مجتمع فولاد ظفر بناب از سال 95 فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت موفقیت­‌های بسیاری را کسب کرده است. در حال حاضر به لطف همین بخش قادریم بیشتر محصولات فولادی تولید شده در کشورهای دیگر را تولید کنیم. 80 درصد موفقیت مجموعه ما مدیون مهندسان مجرب و کارشناسان توانمند بخش «تحقیق‌و‌توسعه» مجتمع فولاد ظفر بناب است. باید بگویم تشکیل واحد تحقیق‌و‌توسعه هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. وی در ادامه گفت: یکی از الگوهایی که همواره ما در مجتمع فولاد ظفر بناب مدنظر داریم و دلیلی دیگر برای موفقیت این مجموعه محسوب می‌شود، نگاه به متخصصان و جوانان است. در آینده برنامه جذب دانشجو با هدف اینکه حداقل نیمی از آن‌ها مشغول به کار شوند، را داریم.

منبع:اخبارفلزات

دیدگاه ها
×