چت

سقوط نرخ مقاطع فولادی بر اثر ترس بازار از ریزش‌های بایدنی بعدی.

در شرایطی که امروز قیمت دلار نقدی در بازار آزاد ابتدا با شیب ملایمی رو به افزایش گذاشت و بعد هم اندکی کمتر شد و فعلا روی نرخ 27 هزار و 300 تومان ایستاده، اما نرخ بیشتر مقاطع فولادی برخلاف روند افزایشی دلار با شیب تندی رو به کاهش گذاشته است.

سقوط نرخ مقاطع فولادی بر اثر ترس بازار از ریزش‌های بایدنی بعدی.

 آن‌طور که برخی فعالان بازار تحلیل می‌کنند، افت نسبتاً شدید نرخ‌های امروز ناشی از آن است که بالاخره فعالان حوزه فولاد اطمینان حاصل کرده‌اند که کار ترامپ تمام است و چون می‌ترسند با روی کار آمدن بایدن قیمت محصولاتشان دچار کاهش شدیدی شود، سعی دارند در پایین آوردن قیمت‌هایشان پیش‌دستی کنند تا در این اوضاع که بازار آهن به رکود عجیبی فرو رفته است، اجناسشان روی دستشان نماند.
 
در این میان اما طرف تقاضا هنوز هم با احتیاط برای خرید محصولات فولادی پا پیش گذاشته و کاهش 100 تا هزار تومانی نرخ‌های اعلامی و ارائه تخفیف‌های 100 تا 300 تومانی نسبت به قیمت‌های اعلامی نیز هنوز نتوانسته است رونق را به بازار فولاد برگرداند و با توجه به آینده مبهم قیمت ارز و امیدهایی که هنوز نسبت به سقوط نرخ دلار در ماه‌های آینده وجود دارد، فعلا بیشتر طرف‌های تقاضای بازار آهن میل زیادی به خرید مقاطع فولادی ندارند. البته باید توجه داشت که سیاست‌گذاری‌های یک هفته اخیر دولت نشان می‌دهد که فعلا تا زمانی که جو بایدن اولین کلید را به قفل اتاق بیضی کاخ سفید نیندازد، بانک مرکزی قفل نرخ ارز را باز نخواهد کرد و به نوعی دولتمردان می‌خواهند کاهش قیمت ارز تا آن زمان را با شیب ملایمی مدیریت کنند.
 
نکته دیگر هم این است که در شرایط کنونی وزارت صمت از سوی مجلس تحت فشار قرار گرفته که اگر می‌خواهد قیمت‌گذاری محصولات فولادی دستوری نشود، خودش برای کاهش قیمت‌ها پا پیش گذارد و برخی کارشناسان معتقدند شاید همین تصمیمات نیز در افت نرخ امروز محصولات فولادی اثر گذاشته و به نوعی نوردکاران می‌خواهند با کاهش داوطلبانه و جذب خریدار در این اوضاع رخوت‌زده معاملات فولاد، مانع از سقوط شدید قیمت مقاطع به کانال‌های وعده‌داده‌شده 9 تا 10 هزار تومان از سوی نایب‌رئیس دوم مجلس شوند.
 
در هر صورت هرچه که هست، فعلا نوردکاران و بنگاه‌داران از ترس سقوط بیشتر نرخ‌ها در آینده و باقی ماندن اجناس روی دستشان خودشان قیمت‌ها را تا حدودی کاهش داده‌اند تا به نوعی روند ریزش نرخ‌ها را مدیریت کنند. البته در این شرایط هنوز هم قسمت تاریک بازار فولاد یعنی حوزه ورق و محصولات لوله و پروفیل با کاهش نرخ‌ها همراهی نمی‌کند و با وجود کاهش 300 تومانی برخی محصولات این حوزه، شاهد افزایش 300 تومانی برخی دیگر از محصولات پروفیل‌کاران در روز ریزشی بازار آهن هستیم و جالب این که هنوز هم بسیاری از تولیدکنندگان این حوزه از اعلام قیمت روزانه پرهیز می‌کنند. مساله‌ای که از نظر بسیاری از فعالان فولاد بدون شک در احتکار ورق ریشه دارد و فولادبان همان‌طور که در روزهای اخیر پیگیر این ماجرا بوده است، در روزهای آینده نیز این موضوع را دنبال خواهد کرد.

دیدگاه ها
×