چت

سرگیجه در بازار فولاد

جریان عمومی قیمت‌ها در بازارهای جهانی فولاد بی‌تاثیر از نوسان قیمت نفت نبود و شاهد هستیم که افت نرخ‌ها به نسبت در بازارهای کالایی گسترش یافته که فولاد نیز از این روند کلی تبعیت کرده است. تنها در این بین سنگ‌آهن است که رشد نرخ داشت و البته می‌تواند محرکی برای بازار فولاد با محوریت تولیدات چین باشد، ولی از هم‌اکنون نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر قاطعی داشت.

سرگیجه در بازار فولاد

همچنین شاهد جرقه‌های قیمتی پراکنده ولی مهمی در بازار چین هستیم که نشان می‌دهد تقاضای سرکوب‌شده ماه‌های اخیر در بازار فولاد این کشور درحال خودنمایی جدیدی است تا میزان مصرف بزرگ‌ترین فولادساز در جهان را باز هم بازیابی کند. در شرایط فعلی باید یک تفاوت جدی را بین بازار داخلی چین با سایر بازارهای جهانی در نظر گرفت؛ ولی به مرور زمان شرایط با تعادل بیشتری روبه‌رو می‌شود که همین موارد نیاز به بررسی‌های دقیق‌تری دارد. تنها می‌توان امیدوار بود که سیگنال‌های مثبت در بازار داخلی چین به سایر کشورهای جهان نیز گسترش یابد؛ آن‌هم در شرایطی که قیمت‌های فعلی در سطوح پایینی قرار داشته که می‌تواند امکان افت بیشتر قیمت‌ها را محدود سازد. نگرانی دیگر را باید این احتمال در نظر گرفت که بهای نفت‌خام و نوسان نرخ در بازارهای کالایی و بازارهای مالی در جهان، بازار فولاد را هم به حرکت جدیدی وادارد و افت قیمت‌های جدیدی را به این بازار تحمیل کند که شاید فراتر از حد مقاومت این بازار باشد. حداقل خروجی تکانه‌های افزایشی تقاضا و جرقه‌های رشد قیمتی در بازار چین می‌تواند مقاومت در برابر افت بیشتر نرخ در بازارهای جهانی به‌شمار رود که از این منظر رخدادهای چین می‌تواند برای بازار جهانی فولاد خوش‌یمن ارزیابی شود. محرک‌های اقتصادی چین که رئیس‌جمهور این کشور در بازدید از شهر ووهان قول آن را داده است داده مثبت مضاعفی به‌شمار می‌رود که از آینده این بازار نیز حمایت خواهد کرد.

درخصوص بازار سنگ‌آهن مهم‌ترین دلیل رشد قیمت‌ها را باید در اما و اگرها و ترس از کاهش حجم عرضه این کالا توسط برزیل دانست آن‌هم در شرایطی که انتظار بهبود تقاضا در هفته‌ها و ماه‌های آینده تقویت شده است. اینکه بازار جهانی فولاد با افت نرخ همراه شده و بازارهای کالایی نیز حال و روز خوبی ندارند و خوش‌بینی چندانی به نوسان بهای نفت‌خام نیز تعلق نگرفته است. همین احتمال یعنی پتانسیل رشد تقاضای فولاد را با ابهام همراه می‌سازد؛ ولی در هر حال قیمت‌ها در بازار سنگ‌آهن افزایشی است و می‌تواند یک داده مثبت برای کل بازار فولاد در جهان به‌شمار رود. به گزارش متال‌بولتن، بهای هر تن سنگ‌آهن وارداتی در بازار چین برای ۱۰ مارس، با ۴ درصد رشد همراه شده و به بالای ۹۲ دلار در هر تن رسیده است. بهای هر تن سنگ‌آهن در بندر چیندائو Qingdao در چین با ۱۳/ ۴ دلار رشد به ۹۲ دلار و ۹ سنت رسیده است که یک رشد مطلوب را نشان می‌دهد. در همین بازار هر تن سنگ‌آهن برزیلی ریزدانه (فاین) با عیار ۶۵ درصد با ۴ دلار و ۲۰ سنت افزایش به ۱۰۷ دلار و ۱۰ سنت رسید.

بارش‌های شدید فصلی در برزیل احتمال کاهش حجم تولید سنگ‌آهن را ایجاد کرده است که در گزارش‌های رسمی شرکت‌ها در این کشور به آن اشاره شده است آن‌هم در شرایطی که هفته ابتدایی ماه مارس شاهد افت جدی حجم عرضه شرکت‌های تولیدکننده این کالا در برزیل بودیم. سفر شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به ووهان نیز سیگنال مهمی برای بازارهای جهانی بود که نشان می‌دهد اما و اگرهای شیوع ویروس کرونا در این کشور تعدیل شده و می‌توان به روزهای بهتری در این بازار خوش‌بین بود. وی گفت: آینده روشنی در انتظار چین است. همچنین رئیس‌جمهور این کشور از تزریق منابع مالی برای تقویت اقتصاد چین در آینده نزدیک داد آن هم در شرایطی که تاکنون دولت در تزریق نقدینگی به بازار سهام چین کم نگذاشته است. این درحالی است که تقاضای واقعی فولاد و سنگ‌آهن در بازار داخلی چین در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با افت جدی روبه‌رو شده بود که بازگشت همین تقاضا در بازار داخلی این کشور می‌تواند محرک مهمی برای بازار فولاد باشد که تاکنون بیش از همه بازار سنگ‌آهن از آن سود برده است.

در بازار آتی دالیان شاهد هستیم که هفته جاری بهای هر تن سنگ‌آهن ۵/ ۶۶۲ یوآن معامله شد که به نسبت پایان هفته گذشته میلادی رشد ۵/ ۲۲ یوآن را نشان می‌دهد. البته در بازار زغال‌سنگ (خام) وارداتی در چین شاهد افت قیمت‌ها هستیم که دلیل اصلی آن را بی‌ثباتی‌های اقتصادی در بازارهای مالی عنوان کرده‌اند و البته حجم معاملات این کالا به‌شدت کاهش داشته و بازار راکدی را شاهد هستیم.

در کل می‌توان گفت که بازار سنگ‌آهن چین هم با افزایش واردات روبه‌رو بوده و هم میل به رشد نرخ دارد که خروجی آن اولین اثرگذاری را در بازار داخلی فولاد چین به همراه خواهد داشت. تجربه نشان داده که بازار سنگ‌آهن در گام اول بیشترین تاثیر را بر بازار میلگرد چین به همراه دارد که البته در گام اول بر بازار داخلی و در گام دوم بازار میلگردهای صادراتی چین را تحریک می‌کند. این ادعا به وضوح در قیمت‌ میلگرد داخلی چین خودنمایی کرد و اواسط هفته جاری شاهد تکانه‌های افزایشی در این بازار بودیم که البته بر بازار آتی میلگرد هم اثرگذار شد. در بازار داخلی چین چه در بخش‌های شمالی این کشور همچون مناطق نزدیک به پکن یا در شرق چین و مناطق نزدیک به پکن شاهد رشد قیمت‌ها هستیم اگرچه رشد نرخ در بازارهای شرقی بیشتر از بازارهای شمالی بود. در شمال چین رشد ۱۰ یوآنی و در شرق چین شاهد افزایش ۴۰ یوآنی قیمت‌ها هستیم. در بازار آتی چین نیز همین روند به ثبت رسید و شاهد رشد ۴۰ یوآنی این نرخ در یک روز در بازار آتی شانگهای بودیم. در بازار نقدی شانگهای هر تن میلگرد حداکثر ۳هزار و ۴۴۰ یوآن نرخ‌گذاری شده است و این کالا در بازار آتی شانگهای موسوم به SHFE، ۳ هزار و ۴۷۹ یوآن نرخ‌گذاری شد که این فاصله قیمتی منطقی به‌نظر می‌رسد؛ ولی دلیل قطعی برای رشد بیشتر قیمت‌ها نیست. اینکه به‌رغم رشد قیمت میلگرد در بازار داخلی چین شاهد رشد بهای بیلت (با احتساب مالیات ارزش افزوده) و همچنین رشد قیمت سنگ‌آهن نیستیم هم نکته جالب توجهی است که به دو دلیل اصلی می‌تواند باشد؛ یکی آنکه قیمت‌های منطقه‌ای بیلت در شرق آسیا یا تغییر خاصی نداشته یا حتی کاهشی بوده است و دیگری تردید بسیاری از واحدهای نورد چین درخصوص دورنمای تقاضا. هنوز به دستور دولت بسیاری از فعالیت‌های عمرانی در شرق چین متوقف است و همین سیگنال تاکنون اجازه رشد جدی نرخ و افزایش محسوس تقاضا را به بازار نداده است اگرچه رشد قیمت‌ها در بازار آتی حکایت از احتمال رشد تقاضا دارد که البته بازار نقدی را نیز با خود به حرکت درآورده است. همین موارد نشان می‌دهد که جرقه‌های رشد قیمت میلگرد در بازار چین شاید استمرار چندانی نداشته باشد ولی احتمال تغییر رفتار دولت این کشور خود به معنی محرک جدیدی برای بازار خواهد بود که از هم‌اکنون نمی‌توان درخصوص آن اظهارنظر قاطعی داشت. در هر حال توانمندی دولت چین و تاثیر آن بر اقتصاد این کشور به همراه اقتصاد نیمه‌دولتی چین، با هیچ جایی در جهان از لحاظ وسعت و توانمندی قابل مقایسه نیست و اگر به صحبت‌های رئیس‌جمهور این کشور استناد کنیم، باید از هم‌اکنون منتظر یک تحرک بزرگ در اقتصاد چین باشیم. اینکه نفت بعد از جریان نزولی شدید خود با ثباتی نسبتا شکننده همراه شده خود به معنی توجه نفت‌خام و سایر بازارهای کالایی به رخدادهای بازار و اقتصاد و صنعت چین است. اینکه دولت چین چه تصمیمی می‌گیرد و آیا با سرعت کم یا با سرعت زیاد شرایط را به حالت عادی خود در می‌آورد دیگر نه فقط برای مردم این کشور بلکه برای تمامی بازارهای کالایی در اقصی‌نقاط جهان اثرگذار خواهد بود. البته شاهد هستیم که موجودی انبارهای واحدهای تولیدی درحال کاهش است که حداقل برای بازار میلگرد چین نکته مثبتی به‌شمار می‌رود.

در بازار ورق چین هم شاهد تکانه‌های مثبت قیمتی هستیم، گویی چینی‌ها شرایط متفاوتی را در مقایسه با سایر بازارهای جهانی تجربه می‌کنند. در نقاط شرقی این کشور قیمت هر تن ورق نورد سرد بین ۵۰۳ تا ۵۰۴ دلار در هر تن درب کارخانه عرضه شده و نسبتا ثبات نرخ داشته است. با توجه به اینکه صنایع مصرف‌کننده فولاد درحال افزایش فعالیت پس از تعطیلی‌های اخیر در چین هستند می‌توان گفت که تقاضا رو به بهبود است و می‌توان روزهای بهتری را برای بازار ورق چین انتظار داشت. به‌عنوان نمونه ۱۶ خط تولید مونتاژ اتومبیل با ۸۴ درصد ظرفیت درحال کار هستند. این احتمال را می‌توان مطرح کرد که اوضاع صنعتی چین بهتر از اوضاع در پروژه‌های عمرانی این کشور است اگرچه رشد قیمت‌های ورق سرد را می‌توان کمتر از بازار میلگرد برآورد کرد که بی‌ارتباط با نوسان قیمت سنگ‌آهن نیست.

در بازار صادراتی نیز ورق گرم چین کمتر از یک دلار رشد داشته و ۴۶۰ دلار هر تن فوب ثبت شده است. برخی از کارخانه‌ها در ۴۶۰ تا ۴۸۰ دلار هر تن فوب پیشنهاد می‌دهند. البته قیمت درخواستی خریداران از ۴۵۵ دلار بالاتر شنیده نشده است. اما متال بولتن ضمن پذیرش قیمت ۴۶۰ دلاری برای هر تن ورق نورد گرم صادراتی چین، این قیمت را همراه با ۵۵/ ۰ درصد افت اعلام کرده که خود جای بحث مجزایی دارد ولی می‌توان گفت اگرچه جریان عمومی قیمت ورق نورد گرم در جهان کاهشی است، ولی بازار چین در این حوزه نیز مقاومت کرده است. البته این گزارش تاکنون بیش از شرایط عادی به بازار چین پرداخته است ولی شاید این بازار تنها بازاری باشد که در آن نمونه‌هایی از خوش‌بینی را می‌توان مشاهده کرد، حتی رشد قیمت سنگ‌آهن نیز اگر بر بازار چین موثر باشد قابلیت توسعه به بازارهای دیگر را خواهد داشت تا بتواند از کلیت بازار فولاد در جهان حمایت کند.

بازار شمش فولادی در جهان

آخرین آمارهای مخابره شده از افت قیمت‌ها در بازار شمش و اسلب حکایت دارد آن هم در شرایطی که افت نرخ در بازار اسلب حتی شدیدتر از بازار شمش است که نشانه مهمی از رخدادهای پیرامونی در بازار ورق در جهان به‌شمار می‌رود. متال بولتن در ۱۰ مارس از کاهش ۳ درصدی قیمت اسلب صادراتی کشورهای CIS خبر داده است آن‌هم در شرایطی که بهای هر تن اسلب وارداتی به مناطق جنوب‌شرقی آسیا نیز افت ۵/ ۳درصدی داشته است. شمش فولاد هم کاهشی اعلام شده است اگرچه شتاب افت قیمت شمش منطقی‌تر است و می‌توان گفت که بازار متعادل‌تری را شاهد هستیم. در شرایطی که بازارهای جهانی میل به افت قیمت‌ها را پنهان نمی‌کنند می‌توان گفت که این روند کاهشی منطقی است البته در شرایطی قرار داریم که در نیمکره شمالی روزهای گرم سال آرام آرام فرا می‌رسد که خود محرکی برای رشد تقاضای میلگرد به‌شمار رفته که از نوسان بهای شمش حمایت کرده است. این وضعیت چندان هم جایی برای تحلیل باقی نمی‌گذارد، آن هم در شرایطی که بهای هر تن اسلب صادراتی کشورهای CIS بین ۳۹۵ تا ۴۰۸ دلار در هر تن قیمت‌گذاری شده ولی هر تن شمش صادراتی همین کشورها ۳۹۲ دلار است که نکته جالبی است آن‌هم وقتی غالبا انتظار داریم که شمش از اسلب گران‌تر باشد. همین وضعیت معکوس بازارها خود یک محرک نزولی برای اسلب بوده و از نوسان قیمت شمش حمایت کرده است.

دنیای اقتصاد

×