چت

سال ۹۷ سال اوج کاهش صادرات آهن و فولاد

عضو هیئت مدیره بازار آهن شاد آباد تهران اذعان کرد: در ۶ ماهه ی دوم سال ۹۷ ، حدود ۴ و نیم میلیون تن صادرات داشتیم که در مقایسه با سال گذشته ۴ میلیون تن از نظر صادرات عقب هستیم.

سال ۹۷ سال اوج کاهش صادرات آهن و فولاد

محمدصادق چیت ساز، عضو هیئت مدیره بازار آهن شاد آباد تهران در گفت و گویی با موضوع آهن و فولاد تصریح کرد: در حال حاضر که فصل پاییز را پشت سر گذاشته و وارد فصل زمستان شده ایم همیشه روال به این صورت است که در ماههای آذر و دی قیمت آهن آلات به حداقل خود می رسد زیرا در این فصول با کاهش پروژه های ساختمانی روبرو هستیم در حالی که در ماههای تیر و مرداد به علت اوج فعالیت های ساختمانی قیمت آهن آلات به اوج خود می رسد.

وی افزود: در مرداد ماه امسال قیمت میله گرد حدود ۵۳۰۰ تومان بود و طبق گزارش های رسیده از بازار،قیمت میله گرد به ۳۲۰۰ تومان کاهش یافته که کاهشی ۳۵ درصدی را نشان می دهد لذا این کاهش قیمت موجب بروز ضررهای متنابهی به توزیع کنندگان و تولید کنندگان شده است.

چیت ساز در پاسخ به این سوال که چگونه می توان در قیمت ها تعادل ایجاد کرد، گفت: بنده اعتقادی به گرانی ندارم و از کاهش قیمت ها در هر زمینه ای استقبال می کنم اما باید بدانید قیمت سنگ آهن و شمش فولادی در بازار جهانی فولاد کاهش داشته و با کاهش تقاضای مصرف،قیمت آهن و فولاد در آذر ماه کاهش یافته و به موقعیت کنونی رسیده است.

عضو هیئت مدیره بازار آهن شاد آباد تهران با بیان اینکه کاهش قیمت ها و قیمت های متناسب در اقتصاد بسیار مثبت است خاطر نشان کرد: با وجود کاهش قیمت ها چرخ معاملات بیشتر می چرخد اما موقعیتی که اکنون در آن به سر می بریم تقریبا غیرطبیعی و ناپایدار است کما اینکه امیدواریم از بهمن ماه مجددا خریدها و داد و ستدها آغاز شود و به موقعیت کنونی پایان دهد.

چیت ساز در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه راهکار مناسب به منظور ثبات بازار در شرایط کنونی چیست، اظهار داشت: قطعا راهکار وجود دارد بدین ترتیب که یک پروژه ی خوبی در این خصوص در مهر ماه شکل گرفت و مطابق آن خریداران آهن با ارائه پروانه ی ساختمان به تعاونی ها و اتحادیه، آهن مورد نیاز خود را با قیمت دولتی خریداری کنند این موضوع راهکار بسیار خوبی بود و کاملا محرز بود که این افراد کاسب و سودجو نیستند و مشکلی غیر از ساختن ساختمان ندارند.

عضو هیئت مدیره بازار آهن شاد آباد تهران در ادامه تصریح کرد: در اثنای عملی شدن چنین راهکاری، موضوع آزاد سازی قیمت ها بالا گرفت و قیمت آهن در بورس آزاد شد لذا مشمول این قانون نشد بطوریکه قیمت در بورس تا ۲۰ درصد بالا رفت که به افزایش قیمت کمک می کرد قاعدتا نباید در مهر ماه امسال قیمت ۵۳۰۰ تومان تا ۶ هزار تومان فروش می رفت بلکه مقداری باید قیمت ها تعدیل می شد( هر چند این قیمت کف بازار بود) لذا اگر سقف قیمت ۱۰ یا ۱۵ درصد ماکزیمم بود و کنترل بیشتری روی قیمت ها می شد شاید قیمت آن قدر بالا نمی رفت که امروز شاهد ۳۵ درصد کاهش قیمت باشیم.

محمد صادق چیت ساز در خصوص کمک بورس به بازار قیمت ها اذعان کرد: بورس نیز برنامه ریزی های خودش را داشت اما مسئله ی دیگر در این باره صادرات بود که خوشبختانه در سال ۱۳۹۶، شرکت های فولاد سازی،۲۳ میلیون تن آهن و فولاد تولید کرده اند که از این رقم ۹ میلیون تن را به کشورهای همسایه نظیر افغانستان و عراق صادر کرده ایم.

وی تصریح کرد:در سال ۱۳۹۷،استکبار جهانی(که همواره برای ایران به هر بهانه ای مانع ایجاد می کند) موجب شد که برخی کشورها آهن آلات ما را مثل قبل خریداری نکنند لذا به همین علت در ۶ ماهه ی دوم سال ۹۷، ۳ میلیون تن(و در مجموع ۷ و نیم میلیون تن) صادرات فولاد داشتیم که با احتساب ۹ میلیون تن در سال ۹۶ اگر ۲۰ درصد را بیفزائیم ما می بایست ۱۱ میلیون تن در سال ۱۳۹۷ صادرات می کردیم اما در حال حاضر ۴ میلیون تن از صادرات عقب هستیم که امیدواریم با نظر مسئولین و کارشناسان فولاد این عقب ماندگی جبران گردد.

همچنین حبیب الله بشارتی،ریاست اتحادیه ی آهن سازان تهران در این رابطه بیان داشت: با توجه به سوابق چندین ساله ام در حوزه ی تولیدات،کاهش و نوسانات قیمت مسلما بهره خوبی نخواهد داشت زیرا در چنین شرایطی تولید کننده ها سعی دارند هیچ پروژه ای را قبول نکنند زیرا حتی مواد اولیه ای نظیر ورق آهن ظرف ۱ روز ،۲ بار تغییر قیمت دارد لذا نوسان قیمت به تولید کشور لطمه زده و موجب تعطیلی بیشتر کارگاه های کشور شده است.

وی بی ثباتی بازار،ترس از پذیرش کار از ناحیه ی تولیدکنندگان و تورم رکود را از مهم ترین مشکلات حوزه ی تولید آهن و فولاد خواند.

منبع:فولادسل

دیدگاه ها
×