چت

رکوردشکنی در تولید فولادهای خاص.

شرکت فولاد مبارکه از سال ۱۳۹۷ تولید تختال‌هایی که تامین‌کننده ورق‌های موردنیاز در قسمت‌های حساس صنایع نفت و گاز هستند را در دستور کار خود قرار داد.

رکوردشکنی در تولید فولادهای خاص.

این فولادهای ویژه در پروژه‌های گازرسانی در نقاط مختلف کشور استفاده می‌شود. پروژه ملی و استراتژیک خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک عمده مصرف این محصولات ویژه را به خود اختصاص داده است. اجرای این پروژه با کمک شرکت فولاد مبارکه و محصولات تولید شده در این مجموعه عظیم فولادی، از خروج ۴۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.

رکوردی از تولید تختال‌های محیط‌های نفت، گاز ترش و شیرین

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه عباس اکبری محمدی، معاون بهره‌برداری این شرکت از رکوردشکنی تولید فولاد API تختال‌های محیط‌های نفت و گاز ترش و شیرین در سال ۱۳۹۹ خبر داد و افزود: با تولید ۲۷۵ هزار تن تختال‌های محیط گاز ترش در سال ۹۹، رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال ۹۸ به ثبت رسید، این در حالی است که در تولید تختال محیط گاز شیرین نیز با تولید ۳۰۳ هزار تن در سال ۹۹، رشد ۱۳۹ درصدی نسبت به سال ۹۸ محقق شد و از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری به عمل آمد. عباس اکبری محمدی افزود: میزان تولید فولاد محیط شیرین از ۸۵ هزار تن در سال ۱۳۹۷ به ۱۲۷ هزار تن در سال ۱۳۹۸ و به ۳۰۳ هزار تن در سال ۱۳۹۹ رسید که به ترتیب رشد ۵۰ و ۱۳۹ درصدی داشت.

ضمن اینکه تولید فولاد محیط ترش از حدود ۳ هزار تن در سال ۱۳۹۷ که مربوط به تولید آزمایشی بود، به ۱۸۰ هزار تن در سال ۱۳۹۸ و ۲۷۵ هزار تن در سال ۱۳۹۹ رسید که رشد حدود ۵۳ درصدی داشته است. وی تصریح کرد: تولید تختال‌هایی که تامین‌کننده ورق‌های موردنیاز در قسمت‌های حساس صنایع نفت و گاز هستند، از سال ۱۳۹۷ در دستور کار شرکت فولاد مبارکه قرار گرفت و به‌علت آنکه صنایع نفت و گاز از استانداردAPI استفاده می‌کردند، طراحی این محصولات نیز بر این اساس انجام شد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: برای نخستین بار در ایران فرآیند طراحی این محصولات با درخواست مشتری از قسمت فروش در واحد ترو پروسس مدیریت MPT آغاز شد و این واحد در تعامل با مشتری از یک طرف و دفتر فنی تولید و قسمت‌های عملیاتی تولید ناحیه فولادسازی از طرف دیگر، اقدام به طراحی اولیه این محصولات کرد، به‌طوری‌که بعد از تولید آزمایشی و تایید کنترل کیفی برای مشتری ارسال و تولید آزمایشی تا تبدیل‌شدن به محصول نهایی که در این مورد غالبا لوله‌های انتقال است، در کارخانه مشتری ادامه یافت.

اکبری محمدی همچنین به موارد مصرف این محصولات اشاره و گفت: مصرف عمده فولادهای محیط شیرین در پروژه‌های گازرسانی در نقاط مختلف کشور و مصرف عمده فولادهای محیط ترش برای پروژه ملی و استراتژیک خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک است که تنها در این پروژه از خروج ۴۰۰ میلیون دلار ارز از کشور فقط در بخش فولادسازی آن جلوگیری به عمل آمد. معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در پایان از واحدهای فروش، برنامه‌ریزی تولید، متالورژی و روش‌های تولید، کنترل کیفیت، آزمایشگاه‌های فولادسازی و محصول، تعمیرگاه مرکزی و خرید که در تولید تختال‌های محیط ترش و شیرین همکاری لازم را با ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم داشته‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

تطابق محصولات با استاندارد و الزامات اختصاصی هرپروژه

غلامرضا سلیمی، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز درباره فرآیند تولید این محصولات یادآور شد: فرآیند تولید این نوع از فولاد دارای حساسیت‌های ویژه در هر ۴ مرحله تولید، یعنی کوره‌های قوس، متالورژی ثانویه، ریخته‌گری و آماده‌سازی تختال است. تنظیم اولیه عناصر و دما در کوره‌های قوس، تنظیم نهایی عناصر و دما در متالورژی ثانویه، به‌ویژه کاهش گوگرد با فرآیند گوگردزدایی و همچنین کاهش هیدروژن که با طی سیکل گاززدایی انجام می‌پذیرد، کنترل شرایط ریخته‌گری که باعث جلوگیری از عیوب جدایش فیزیکی و شیمیایی حتی در مقیاس میکروسکوپی می‌شود و در نهایت شرایط خاص خنک‌کاری و بازرسی که باید در واحد آماده‌سازی تختال توسط پرسنل این واحد و کنترل کیفی اعمال شود،

گوشه‌ای از حساسیت تولید این محصول است. وی تاکید کرد: در همه این مراحل تطابق محصول تولیدشده با استاندارد و الزامات اختصاصی هر پروژه به‌دقت کنترل و بعد از دریافت تایید نهایی، تولید انبوه آغاز شد. ضمن اینکه باید گفت درباره فولادهای محیط گاز ترش به‌علت وجود حساسیت‌های بیشتر حتی در طراحی، نمایندگان مشتری حاضر هستند و دغدغه‌ها و الزامات موردنظر خود را پیگیری می‌کنند.

سخن پایانی...

تولید فولادهای ویژه مورد استفاده در صنایع نفت و گاز از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است؛ با این وجود با همت متخصصان شرکت فولاد مبارکه این هدف در این مجموعه عظیم فولادی اجرایی شد. محصولات تولید شده در این بخش مطابق با استانداردهای مورد نیاز است و به این ترتیب با بومی‌سازی تولید این گریدهای خاص از ورق‌های فولادی از یک‌سو نیاز کشور به این محصولات تامین و از سوی دیگر از خروج ارز جلوگیری شد./صمت نیوز

دیدگاه ها
×